Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn til freelancer

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Aarhus C
Tilmeldt 31. Jan 12
Indlæg ialt: 405
Fra  Bleep Films Eberhard IVS Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg sidder i en situation hvor jeg skal udbetale et større beløb (dog under 50.000 kr.) til en freelance kameramand.  

Jeg er kommet i tvivl om hvordan jeg skal udbetale pengene og bogføre dem i Dinero. Er det nok bare at overføre beløbet til freelancerens private konto og så skrive i regnskabsprogrammet at det er løn for freelance-arbejde? Er det så bare freelancerens eget ansvar at indberette det til SKAT

Håber en af jer kan hjælpe!

Mvh.

Tobias

Co-Founder & CEO @EasyPoker

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må aldrig betale noget til en person CPR uden at indberette til skat. Om det er er alm lønarbejde, så med A-skattetræk og er det egentlig freelance, så som bidragspligtig B-indkomst - ellers er det såkaldt sort arbejde helt enkelt - læs: http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html som er en pligt som har været meget fast nogle år nu. Man kan slet ikke selv indberette - feltet er låst i skat - er har bemærkningen at KUN arbejdsgiver kan indberette og gør han det ikke, så er det sort arbejde - straf og ikke fradrag, så det er bare at møve på Big Smile

Det er bare ind på skat.dk og e-indkomst  ind med mandens CPR - og så Bidragspligtig b indkomst i rullegardin for løn type - brutto indkomst xxx og samme i feltet for b-indkomst 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tobias Eberhard:
Jeg sidder i en situation hvor jeg skal udbetale et større beløb (dog under 50.000 kr.) til en freelance kameramand.  

Betyder det, at du ikke modtager en faktura?

Hvis ikke så er jeg enig med John.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra Aarhus C
Tilmeldt 31. Jan 12
Indlæg ialt: 405
Fra  Bleep Films Eberhard IVS Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, ingen faktura, så det må være det jeg skal gøre.

Når vi udbetaler løn til os selv, plejer vi bare at bruge Danløn. Ved I tilfældigvis om jeg også kan udbetale til min freelancer via Danløn? 

Mvh

Tobias 

Co-Founder & CEO @EasyPoker

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

SWcotspain:

Betyder det, at du ikke modtager en faktura?

Hvis ikke så er jeg enig med John.

hvis det er en faktura fra en CPR person skal det skam da stadigt indberettes, Faktura eller hvordan han end vælger at komme med den, altid indberette når man som CVR betaler til en CPR uanset form som i LINKET HER 

En privat CPR kan sagtens skrive faktura med sit CPR på for at vise en pris, og det SKAL indberettes

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tobias Eberhard:
Ved I tilfældigvis om jeg også kan udbetale til min freelancer via Danløn? 
ja - det er da klart det nemmeste når i har danløn - Ny medarbejder med hans CPR - vent på at skattekort er hentet (en dag) og så er i klar - i vælger løn type B INDKOMSTMODTAGER/EJ ANSAT TYPE 05 så kører det bare

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
hvis det er en faktura fra en CPR person skal det skam da stadigt indberettes, Faktura eller hvordan han end vælger at komme med den, altid indberette når man som CVR betaler til en CPR uanset form som i LINKET HER 

Nu er der her på AMINO til tider stor fokus på, at 'grænsen' for momsregistrering er kr. 50.000.

Vi du også mene, at en sådan faktura skal indberettes?

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra Aarhus C
Tilmeldt 31. Jan 12
Indlæg ialt: 405
Fra  Bleep Films Eberhard IVS Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Fedt John! Mange tak for det Big Smile

Co-Founder & CEO @EasyPoker

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

SWcotspain:

Cookie - John Hannover:
hvis det er en faktura fra en CPR person skal det skam da stadigt indberettes, Faktura eller hvordan han end vælger at komme med den, altid indberette når man som CVR betaler til en CPR uanset form som i LINKET HER 

Nu er der her på AMINO til tider stor fokus på, at 'grænsen' for momsregistrering er kr. 50.000.

Vi du også mene, at en sådan faktura skal indberettes?

Mvh

Stig

Ja, John har helt ret. Alle udbetalinger til personer, uanset arten skal indberettes af udbetaleren/arbejdsgiveren til SKAT

Reglerne fremgår bl.a. her

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2062337&vId=209219

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

SWcotspain:

Nu er der her på AMINO til tider stor fokus på, at 'grænsen' for momsregistrering er kr. 50.000.

Vi du også mene, at en sådan faktura skal indberettes?

ja altså helt enkelt - ALLE fakturaer eller andet - fra CPR til CVR SKAL indberettes til skat som a eller b skat.

Hvis man er momsregistret så kommer faktura jo ikke fra en CPR men fra en virksomhed/selskab = CVR og der har betaler ikke pligt til at indberette. En anden sag er så, at hvis det er et rent lønmodtagerarbejde kan skat underkende, også selv om det er faktura fra et selskab - men som udgangspunkt. 

Måske du forvirres af hvis CPR med under 50 t og ingen moms - sælger varer - for det skal ikke skatteindberettes af køber - men arbejde - som her - freelance -- og ydelser som udgangspunkt, skal alle indberettes.

faktura eller andet fra CPR til CVR   altid indberetning

Faktura fra CVR til CVR    ikke indberetning

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)