Problemet ved at have de skarpeste priser på mærkevarer på markedet er at når du sælger rigtig mange varer og tjener gode penge så har man en tendens til at blive doven og måske kun arbejde 10-15 reelle timer om ugen. For det svinghjul du har sat igang er ligesom en pengemaskine der kører mere eller mindre af sig selv og med fast rytme kværner kroner i kassen. Og med din nyvundne dovenskab kommer ofte en trang til at nyde de gode ting i tilværelsen - her taler vi om gode vine, god mad, din dejlige kæreste, ferier, natlige gøremål af svingene kvalitet og latterlige materielle ting som hurtige biler, fladskærme osv. Alt dette gør at man glemmer at motionere og man bliver i reglen noget fedladen, bleg og generelt usund. Man kan få den tossede ide at drikke en hel flaske vin en onsdag aften fordi det nu lige smager så pissegodt og fordi man jo alligevel ikke behøver at præstere noget særligt den næste dag. Man føler sig heldig og beæret over at have fundet og få lov til at drikke en dejlig skarp amarone vin og finder sig selv et stykke over midnat sidde dybsindigt igang med at studere vinens historie og tilbliven på internettet hvor der iøvrigt også er billeder af midaldrene halvsvære madammer slæbende med tunge druekurve på skuldrene. Ak ja, frivilligt belemrer du dine øjne med billeder af det hårde arbejderliv.
Alt dette besvær fordi du selvfølgelig har valgt at bygge din virksomhed op omkring nødvendigheden af at købe varer ind til priser som ingen andre gør. For du har selvfølgelig for længst indset at betingelsen for succes med fine varer til markedets laveste priser er netop dine indkøbspriser. For du er jo ikke så dum i nakken at du gør som alle andre der lader ligegyldige ting som faste kapacitetsomkostninger, budgetter og gennemarbejdede excelark influere på dine salgspriser. For de er i grundlaget ligegyldige af den grund at de er så en uendelig lille del af hele regnestykket. Og budgettter? Haha, tja, lav et til din bankmand og virk seriøs. Men smid det væk bagefter for når du baserer din virksomhed på at købe i hug kan ingen på forhånd sige en hujende fis om hvor store huggene er og hvad du i sidste ende vælger at omsætte dem til. Du skal have fundet dig en god lommeregner med store taster og meget gerne uden % tasten. Jeg har søgt i 6 år efter en stor lommeregner uden % tast og desværre uden held. For den tast kan du ikke bruge til noget som helst. Det ringeste begreb der nogensinde er opfundet er %. Og specielt omkring udregning af avance. Hvordan kan nogen mennesker ved deres fulde fem sige at den og den varegruppe har vi xx% avance på? Det holder ikke! Din avance udregner du efter din vares og dit tilbuds placering i markedet i forhold til konkurrenter, varens attraktivitet, den indkøbte mængde og selvfølgelig din indkøbspris. Og den ganger du så med 2,3,4 eller måske 10 eller 20. Hvor fedt tror du lige det er at købe en vare til 100 kr. og sælge den til 500,- og stadig have den skarpeste pris i markedet? Det er så fedt at ...nå ja det står vist i afsnittet omkring amaronevinen.
Hvordan kan det lade sig gøre??
EU SEJLER I MÆRKEVARE PARTIVARER TIL LANGT UNDER SÆDVANLIG INDKØBSPRIS.
I dette øjeblik der der kæmpehug indenfor alle brancher; værktøj, tøj, sko, postkasser, plænetraktorer, vinglas, støvsugere, cement, lokummer, hårvoks, ørevarmere, toiletpapir, telefoner, tagplader, flydende asfalt, bleer, fjernstyrede biler, nissehuer, tegnebøger, brystpumper, campingvogne, pulsmålere, underhylere, vallevogne, gasovne, you name it.
Det svære og skægge er at finde dem. Men de er der. Hver evig eneste dag.
Og nu er der nok nogen der vil plukke i mit indlæg og komme med sikkert velmente kommentarer på mine udmeldinger. Lad være, jeg ved udemærket godt at tingene er sat på spidsen, men tag det og lad det stå som den provokation som det er. For jeg vil provokere dig til, bare et øjeblik, at tænke i utraditionelle baner. For hvis du som ene mand med en lille virksomhed i markedet vælger at gøre som de 10.000 andre så begrænser du dine muligheder og taber som oftest på den lange bane, med mindre du besidder en helt unik ekspertise og indsigt. Men det er jo også et spørgsmål om hvad man vil. Hvis man er tilfreds med at drive en lille webshop fra garagen og sende 10 pakker afsted om ugen og ellers beholde sit gode job som postbud, så fred være med det, men husk at med det udgangspunkt vil du også skulle overveje en morgenavis rute og flaskesamleri i de store byer fredag og lørdag nat.
// Jan