Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

privat lån til opstart af APS

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Danmark
Tilmeldt 10. Nov 11
Indlæg ialt: 15
Fra  Verdande Koncept Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er 3 personer der gerne vil starte et APS op. 

Problemet for os er at vi ikke har start kapitalen til et APS, men faktisk også gerne skal bruge aktiverne i firmaet til at købe en laser skære for, til at lette vores produktion - Vi har allerede symaskiner.

Spørgsmålet er, hvis vi låner 55.000,- privat til at opstarte firmaet (50.000,- som loven kræver og 5.000,- til advokat), hvordan fungere det med disse penge (de 50.000,-)? fungere det som en udlån, hvor vi kan hive pengene ud når der kommer penge ind i firmaet og ikke betale nogen skat af dem?

Vi ved godt at der findes IVS, men det giver os ikke muligheden for at købe laserskære. Vi er ikke så bange for at låne pengene, da vi godt kan betale dem af, selv om vi alle 3 er offentlig ansatte til laveste ydelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Selskabskapitalen kan i få ud igen uden skat .- kun ved enten at sælge anparterne til andre, eller lukke selskabet. Der kan I få de 50 t igen uden skat og skulle i ha tabt noget af kapitalen, så kan I trække det fra som tab på aktieindkomst og har i vundet, så er det skat på gevinst på aktier, helt som en hvilken som helst anden aktie i købte. En investering 

I må i princip godt bruge noget af kapitalen, men I skal sørge for at holde kapitalen så indtakt som muligt og aldrig komme under 50% da I så skal i gang med generalforsamlinger og på sigt kan komme i risiko med kapitalberedskab og betalings evne. Har skæreren en regulær værdi så vil den kunne indgå i stedet for en del af kontanterne

Da I skal passe på det ikke kan ligne omgåelse af aportstiftelse ved også at lade symaskinerne sælge ind, så vil jeg stærkt råde til lige at lade den gå forbi en revisor (registreret en af slagsen)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Verdande Koncept:
Vi ved godt at der findes IVS, men det giver os ikke muligheden for at købe laserskære

Hvorfor ikke?

Fra Danmark
Tilmeldt 10. Nov 11
Indlæg ialt: 15
Fra  Verdande Koncept Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie

Tak for svaret, må lige sige virkelig en fornøjelse at du skriver så meget her inde på amino.

Lad mig uddybe hvad for nogle tanker der ligger hos os. Vi er i den lykkelige situation at det gør frem af for os, med denne side beskæftigelse, men vi mangler nogle ting til at speed vores produktions muligheder op, det er netop til dette problem vi gerne vil købe en laserskære.

Vores konstruktion af samarbejde lige nu er noget være joks og det er der vi gerne vil over i et APS, for at få helt styr på dette her. Samtidig har vi et behov for at købe denne laserskære.

Så vores tanker var at låne til oprettelsen af APS selskabet privat, så bruge nogle (40.000 kr) de penge der nu står i firmaet til at anskaffe laser, og så arbejde pengene ind vi skylder privat først og så bagefter få kapitalen op bagefter. Vi er ikke så meget i tvivl om at få pengene ind, men vi skal havde hjulene til køre. 50.000,- lyder ikke af meget umiddelbart, men vores lykke er at 2 af er under uddannelse og den anden har en kone på SU.

Vi kan godt blive godkendt til at låne de 50.000,-, men som sagt vil vi gerne havde firmaet ud af privat økonomien så hurtigt som muligt.

Jeg ved ikke om man ville kunne lave et IVS selskab, indskyde de 50.000,- der som privat indlån og så få det hjem først, før man ligger pengene tilside til at omdanne det til APS.

Medhensyn til symaskinerne er ideen at lade dem blive i det nuværende ejer forhold og ikke købe dem ind i APS selskabet.

Henrik Koudahl 

IVS virker som en noget underlig og rodet affære af selskab.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Et IVS er jo i princippet det samme som et ApS rent lovgivningsmæssigt.

Der er vel reelt den billige mulighed at låne de 50000 kr til et ApS som så vil være bunden kapital. Pengene kan så kun frigøres via udbytte eller ved ophør.

Alternativt kan I stifte et IVS med en lavere kapital og låne de resterende penge til IVS. Så kan lånet afdrages via indkomst fra IVS og I kan om danne til et ApS når i opfylder kravene. Sidstnævnte er en dyr løsning, da det rask væk koster i omegnen af 10000 kr at omdanne et IVS til et ApS. Så løsningen er formentlig kun rentabel hvis man vedbliver med at være et IVS.

Nå ja - så kan et i/s måske også være vejen frem i en opstart indtil der er værdier nok til en omdannelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ser problemet lidt som, at i jo skal købe en maskine til 40.000 eller i noget i den stil. Den skal afskrives, en laserskærer har jo en vis levetid og specielt laseren skal jo skiftes/brænder ud, så i alle fald skal den afskrives med 25% både skattemæssigt og fornuftsmæssigt i driften mindst. Dertil regnede jeg med symaskinerne som man jo normalt ville ha med ind der hvor de anvendes, og de skulle så også afskrives, og jeg forestiller meig også, at der må være en del andet man må købe (men køb så lidt som muligt for at holde økonomien oppe). Regn så også med, at i selskabsform skal alle aktive ha lovpligt arbejdsskadeforsikring som vil koste ca 2.800 per person Se evt LINK)

Overvej også om der skal udsugning til laserskæreren (bruges jo ofte i kunststof da bomuld jo ellers frynser hvis der i overlockes (eller brænder)- og kunststof og laserskæring vil gøre udsugning noget af et must - og punktudsugning koster også sit)

Det burde kunne betyde en omkostning på normalt mindst 25.000 kr til laser, symaskiner, arbejdsskadeforsikring osv, og hvis den kommer inden der er egentlige indtægter, så betyder det jo, at eftersom kapitalen ikke gerne må kommer under halv fra start, ja så skal I stifte med en kapital på 50.000 kr, og så bliver det jo meningsløst at stifte i IVS form. Jeg ved godt I vel også tjener noget, men det kan jo tage en tid inden det sker, så hvis kapitalen i starten forringes mindst 25.000 kr og I kan regne det ud fra start, så bør ApS være bedste løsning, for så holder I lige kapital kravet og kan med rette forvente, at komme op på fuld kapital igen inden for kort.

I/S var også mulighed som Henrik skriver - og sparer jer jo dels arbejdsskadeforsikring som ikke kræves i personlige virksomheder og giver et lettere regnskab som I måske klarer lettere uden revisor hjælp (= billigere)  - men her skal I så regne på, om I kan få et overskud, som rammer de to der er på i SU i forhold til SU indtægten, men der kan jo tjenes en del uden om SU inden der trækkes i den.  Her kan det problem dog løses med virksomhedesskatteordningen hvor fortjenesten kan blive i I/S for de personer der er på SU.

Største ubehag er, at I så hæfter personligt OG solidarisk. En fordel kan dog være, at det som ikke er sikkert det er så let at få en erhvervskonto til I/S med 2 på SU og i alle fald vil der sikkert blive krav om personlig solidarisk hæftelse for lånet på 50.000 kr, så den kan vise sig at være lige så lang som den er bred Big Smile

Uanset I vælger ApS, IVS eller I/S skal I bruge kræfter på at få lavet en rigtig god ejeraftale som regulerer hvem der har pligt til hvad, hvem der har ret til hvad, og hvad I gør hvis en eller flere vil ud. Læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html - Uden ejeraftale er den type samarbejde "livsfarligt"

Rigtig god vind med projektet i alle fald - laserskærer og symaskiner lyder i alle fald som noget alternativt til de mange shops med iphone covers og caps, så I har formentlig en niche at arbejde i. 

Venlst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Sep 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John. Jeg er i gang med at skulle starte mit egen firma op med foto og video. Jeg skal ud og anskaffe mig udstyr til omkring 36000. Som jeg låner personligt penge til via familie. Tænker på at starte et IVS holding selskab op. Er det en bedre ide, at få fat i flere penge og lave et aps holding selskab? Mvh Kristian Lund

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du skal bruge 36000 til udstyr så ja, så ville jeg nok gå i ApS med det samme

OM du skal have holding og dermed de ekstra omkostninger på må du tænke over http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html.  En del holding selskaber fortydes men bare du ved hvad du vil, så er det bestemt en mulighed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Sep 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John tak for svaret. Jeg vil gerne have mulighed for indrage andre personer på et senere tidspunkt, kunne starte andre projekter (design, baggrunds produktion) og evt. salg af firma. Så udfra det har jeg læst mig frem til at det vil være bedst at starte et holdingselselskab. Men ang. lån til de 50000. Hvordan er det bedst at lave det ang. med skat og tilbage betaling. Det skal vel være et personligt lån som jeg så indbetaler kontant til firmaet eller indbetal 1 og lån det igennem firmaet? mvh Kristian Lund

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det er jo netop nogle af de gode grunde til holding

Lånet kan ikke være andet end et personligt et hvis det skal være kapital - men ja du kan stifte for 1 krone og så selv låne (eller andre låne) selskabet penge. Der skal som når du er hovedaktionær beregnes markedsrente som du skatter af for det lån. Det kan du så få igen når der er penge - men det er så alt andet lig tab uden fradrag om det går galt.

Med kapitalbehov 36 t ville jeg nok låne pengene personligt - trække evt rente udgift fra, eller hvis det er fra nær familie låne rentefrit - og stifte med det som kapital - gerne som ApS. 

Tilbagebetalting lettest hvis det er et lån firmaet får - fradrag samme sag - signalværdi størst i at selskabet har kapital og skat samlet hvis du en dag sælger eller lukker, af alt fortjeneste over 1 krone hvis du stifter med det - eller over 50.000 kr hvis du stifter med det (pengene skattefrit i forhold til hvad du stifter med)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)