Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for timelønnede som ikke er fastansat

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 14
Fra  BerMose Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi går og tykker lidt på et projekt, hvor vi formidler timebasserede ydelser.

Disse ydelser bliver udført af timelønnede, hvor vi har en oversigt over hvornår de er tilgængelige. Det vil sige, at når vi får en ordre booker vi en af disse tilgængelige personer til at udføre opgaven. For disse timelønnede skal det ses som en supplerende indtægt, hvor de tager opgaven, hvis de er tilgængelige på det pågældende tidspunkt. Der er altså ikke tale om en fastansættelse, men mere freelance, hvor man f.eks. i nogle uger arbejder 0 timer og i andre 30 timer.

Hvilke regler gør sig gældende her i forhold til kontrakt og behøver en sådan?

Nogle gange vil de komme over kravet om 8 timer om ugen, og andre gange ikke. Det er på freelance basis, men ikke selvstændige med egen virksomhed, men direkte lønnede personer med feriepenge og hele baduljen.

Håber at én af jer eksperter derude har input.

Fra Billund
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 170
Fra  Pahm ApS Pahm ApS - IT • Hosting • Web & Graphics Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Interessant spørgsmål - så følger blot med i de gode svar Smile

Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 14
Fra  BerMose Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Anyone?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Afhængig af arbejdsopgaven og gennemsnitlig arbejdstid vil de kunne opnår funktionærstatus - med mindre der er tale om rent fysik arbejde, type snedker osv. Det bliver du nødt til at checke mere indgående af hensyn til evt opsigelsesvarsler, men ved du at snittet kommer til at holde sig under 8 timer om ugen så¨bør det ikke være et problem

Ellers skal du lave en aftale med dem der beskriver arbejdstypen og netop det forhold, at de ikke er garanteret arbejdstid, at den kan variere fra 0 timer om ugen til xx timer og at arbejdet tilbydes med xx varsel og den ansatte kan melde ind, om denne er ledig til at påtage sig arbejdet inden for xx tid fra tilbuddet.

Beskriv lønnen per effektiv time og evt noget om pause forhold med/uden løn.

Beskriv at den ansatte ikke optjener nogen form for opsigelse (med mindre arbejdet faktuelt automatisk gør dem til funktionærer i karakter og tid - google funktionærloven og læs - det kan være en meget konkret vurdering som jeg ikke beskæftiger mig med.)

Skriv at de får feriepenge til feriekonto og evt ATP efter reglerne (også dér et antal timer om måneden udløser ATP - google selv)

Husk arbejdsskadeforsikring for dem og evt ansvarsforsikring hvis de kan ødelægge noget hos dine kunder

Brug et løn program som danløn til at udbetale lønnen så trækker den selv skat og fixer feriepenge, ATP er efter regler og alt. Er de hovedbeskæftigede hos dig vælger du hovedkort (så deres fradrag bruges på indtægten fra dig) - bruger de hovedkort på andet, så vælger du bikort i lønprogrammet.

Du kan også køre via skat og e-indkomst/letløn men mere kompliceret synes jeg

vh John  H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 14
Fra  BerMose Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for det uddybende svar John. Det var meget hjælpsomt.

Forventer at holde snittet under 8 timer, og dermed undgå problemer. Det er også planen at benytte et lønprogram, så der er styr på det hele.

Off subject vil jeg lige nævne, at jeg har set rigtig mange fine indlæg fra din side her på Amino. Det skal du have mange tak for.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)