Hej Aminoer, Jeg sidder og er i gang med, at udarbejde en kontoplan samt kontoramme for en enkeltmandsvirksomhed. I den forbindelse har jeg hos en revisor fået printet en 36 siders fortegnelse over forskellige konti og dertilhørende kontonumre. Jeg synes dog jeg mangler nogle mere specifikke konti og kontonumre. Derfor vil jeg høre, om man selv må bestemme kontonavn og nummer, eller om man skal følge en bestemt standard??? På forhånd tak! :-) |
Det lyder voldsomt med 36 siders tekst.
Du må selv bestemme kontiene og kontonumrene, men det vil være bedst, hvis du opstiller dem i en rækkefølge, som gør det let at afslutte regnskabet:
Indtægter
Variable omkostninger
Faste omkostninger
Aktiver
Passiver
(og inden for hver gruppe er der nogle hensigtsmæssige måder at sortere dem på, se f.eks. bilagene til årsregnskabsloven eller tjek, hvordan et af de gængse økonomisystemer (dog ikke Billys Billing i dette tilfælde - de følger ikke standarderne (endnu)) og bliv inspireret af dem.
Dbh.
Anette
http://anettesand.dk