Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Band som virksomhed/selskab?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 16. Jun 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg kunne ikke helt placere dette indlæg, men jeg håber det er ok her Big Smile

Jeg skriver fordi at mit orkester i 2008 blev oprettet som et I/S selskab.

Nu en del år senere og med nogle nye medlemmer i orkesteret har vi haft snakken om det er smart for os at være et selskab eller om det bare er til besvær.

Der er en der mener at den eneste fordel ved det er at vi kan trække momsen fra vores indkøb af nyt udstyr mm.

Vi laver selv halvårsregnskab og indgiver moms, men vi betaler en sjat penge til en revisor for at lave årsregnskaber.

Jeg har i den sidste måned læst diverse debatter for at blive klog på hvilke fordele og ulemper der er. Men jeg er ikke blevet klogere...

Jeg tager imod alle råd.

Lidt info:

vi er 4 i selskabet.

Selskabet tjener ofte mellem 50.000-65.000 kr.

På forhånd tak.

Tilmeldt 16. Jun 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Evt. nogen der kan henvise mig til et sted hvor jeg kan læse mere?

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

I kan ikke trække moms fra, hverken i et IS eller i et ApS.

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis i er udøvende kunstnere skal i ikke betale/opkræve moms af noget som helst. Kun hvis i f.eks. selv står for at sælge entrebilletter skal her tillægges mos, og selvfølgelig afregnes.

Indtægter der fordeles mellem bandets medlemmer betragtes som b-indkomst.

Der er andre herinde der har rigtig meget forstand på dette - men jeg mener ovenstående er rigtigt.

Under alle omstændigheder skal jeres revisor (som koster mange penge!) kunne svare jer på dette.

Tilmeldt 16. Jun 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar. Mikkel, jeg glemte at skrive vi er momsregistrede Geeked Det blev vi opfordret til da vi lavede en cd.

Nu bruger vi det mest når vi køber udstyr osv.

Bennie vi er udøvende musikere, men hvorfor mener du at vi så ikke skal betale moms når vi køber udstyr? Jeg har muligvis ikke forstået dit svar rigtigt ;)

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener ikke at i kan undgå at betale moms - jeg tror bare ikke i kan foretage modregning i momsafregningen. Jeg er næsten 100% sikker på at udøvende kunstnere er momsfritaget.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

frankktm:
Bennie vi er udøvende musikere, men hvorfor mener du at vi så ikke skal betale moms når vi køber udstyr

 

Der vil være momsfradrag for udstyr den momspligtige del af jeres aktiviteter - eksempelvis en cd.  Men udstyr til koncerter og optrædende giver ikke momsfradrag - ligesom I vel heller ikke momser jeres optræden?

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Der vil være momsfradrag for udstyr den momspligtige del af jeres aktiviteter - eksempelvis en cd

Men er det ikke kun hvis man selv udgiver denne cd? Og hvis man gør, så skal man jo også opkræve moms af betalingen. Omvendt, hvis det er et musikforlag der afholder udgifter til produktion af cd´en, modtager kunstnerne betaling (uden moms - som b indtægt) iht salget af cd´en.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Bennie Larsen:
Men er det ikke kun hvis man selv udgiver denne cd? Og hvis man gør, så skal man jo også opkræve moms af betalingen.

Det bliver vi ikke uenige om. Jeg "læste" det bare som det var dem selv der havde produceret cd'en.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46453
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

ja hvis I trække moms fra på instrumenter i bruger ved optræden så skal der jo også moms på alle jeres regninger når I er ude og spille - og så skal I tage lidt hensyn til om skat mener det er hobby og dels nægte moms og dels nægte underskudsfradrag i personlig indkomst - har I klar negativ moms ud af det + underskud måske oven i hatten - så kan I få problemer se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/seris-virksomhed-eller-hobbyvirksomhed.html 

hvis I har trukket moms fra instrumentkøb og har momset jeres indtægter - og nu lukker ned, så skal I købe instrumenterne ud personligt og betale moms ved købet så jeres I/S skal af med den igen. Ren markedspris, som for gode instrumenter kan ligne ny som I ved (eller I kan ha købt vintage men samme problem med pris)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)