Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vores digitale billede er blevet brugt ulovligt - hvad kan vi gøre?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Feb 11
Indlæg ialt: 11
Fra  Fisknu.dk & Outdoornu.dk Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

En af landets store ejendomsmæglere har stjålet et af vores naturbilleder og benyttet det til annoncering af en af deres ejendomme. Billedet er blevet brugt i mindst en avis og på deres hjemmeside. Billedet på deres hjemmeside havde stadig vores vandmærke på. Vi har skrevet til dem og medsendt en regning, men de vil ikke betale noget for det. De har nu fjernet billederne. Hvad mener I vi skal gøre? Kan det betale sig at gå til advokat?

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

I skal kunne dokumentere at rettighederne til billedet tilhører Jer, og i skal kunne dokumenterer modparten har krænket Jer. Kan i det overbevisende, er det lige til højrebenet. Med en udgift på 500 kr., kan i køre det som en småsag (såfremt kravet er under 50.000 kr). Det er meget enkelt og kræver ikke advokatbistand.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener at man skal starte med at kontakte dem via fx en mail vedhæftet en faktura for benyttelse af billede. Med forklaring om hvorfor de får den pågældende faktura.

Der har fornyelig været en tilsvarende sag hvor EB havde brugt et billede de ikke havde ret til. Søg en gang på amino og kontakt vedkommende - han fik lukket sagen med forlig.

Jeg forudsætter at I kan bevise at fotoet er jeres.

PS. Forslag om at gå rettens vej - er ikke starten. Det første man forsøger er dialog!

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Per Krabbe, scanboat.com:
PS. Forslag om at gå rettens vej - er ikke starten. Det første man forsøger er dialog!

Det er også mit indtryk at trådstarter har forsøgt det, men er blevet afvist. Alt andet lige kan man ikke forvente, at trådstarter skal bruge yderligere tid og kræfter, når sagen er så klar som den beskrives.

De gange jeg selv har fået kopieret materiale, ender det som regel med at vi finder en løsning efter stævningen er afleveret men før selve retsmødet. 

Tilmeldt 18. Feb 11
Indlæg ialt: 11
Fra  Fisknu.dk & Outdoornu.dk Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret. Det er rigtigt at vi først har forsøgt med et pænt brev og fakturabeløbet var ikke urimeligt. De skriver at de bare har "fundet dem på Google" og derfor har handlet i god tro. Det behøver vi ikke kommentere på her da det ikke drejer sig om en ny iværksætter eller et mellemstort firma, men som skrevet et af landet største ejendomsmæglere, som arbejder med billeder til dagligt.

Jeg synes vi skal prøve af finde en løsning endnu engang gennem dialog, ellers investerer vi de 500,- kr.

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ligegyldigt om der er tale om "god tro" i disse tilfælde, du har jf. §83 i ophavretsloven krav på en erstatning, og jf. stk 3 i §83 kan der fastsættes en godtgørelse selvom du ikke har lidt økonomisk skade.

Tilmeldt 7. Feb 08
Indlæg ialt: 106
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)