Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansat i ægtefælles ApS firma! Hjælp

Side 2 ud af 5 (41 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 16:05 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej der er en rubrik arbejdende ægtefælle, som sagt så bygger det jo på tro og lov, du har selv pligt til at sætte dig ind i loven og andre har så den tro, at det har du gjort.

Jeg har haft en del sager, som havde arbejde i ægtefælles virksomhed, men da krisen kom og de blev overflødig i ægtefælden firma, så skulle de jo igennem samme mølle, som andre arbejdsløse og de havde alle ret til dagpenge, dog under "skærpet" krav, ved at udfylde nogle ekstra AR opgørelser. Har arbejde som jobkonsulent i 10 år, så har haft en del af dem og jo en del snød da også, men som skrevet før, så køres systemerne sammen og en samtale på a-kassen kan hurtigt ændre på sagen for den enkelte.

Som alt andet, så få lavet en aftale - samtale med den a-kasse man er medlem af, for at være på forkant. 

Tænk på alle disse fiskekoner som så ikke kan være arbejdsløse, eller hvis konen arbejder som montrice og manden er landmand, så kan de ikke være arbejdsløs? 

Som sagt så er det på tro og lov, man arbejder sammen med a-kassen, og jo ASE plejerat følge med her, så mon ikke de kommer og laver en beskrivelse set fra den måde de arbejder på, jeg kan kun sige jeg har ikke haft nogen sager hvor de ikke kan få dagpenge, men har haft sager hvor de har mistet der dagpenge, men det er så noget andet noget. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:09 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jull læste du ASE egen beklagelse af at det de skrev i 2011 ikke var tilfældet i myndighedernes brug, og mediernes beskrivelse af helt samme problem.

Jeg er ret sikker på aom set er idag, at der skal være tale om løn ansat ægtefælle og ikke bare medhjælpende og at - hvis de begge skal kunne få dagpenge (ægtefælle ved tro og love) så skal de ha indtjening begge på de ca 260.000 kr og ægtefællen via helt alm løn. (for fulde dagpenge) Det med at man ser løn anderledes end deling som medhjælpende er givet for at man kan se, ok nu forsvandt den løn og hvad forsatte så.

Helt enig i at tale med a kassen og at ASE kan være en af de bedre i den sammenhæng - Synd at så meget på området er så relativt vanskeligt

vh John 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 16:25 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja som sagt så er det altid en god ide at få snakket med sin a-kasse og se på mulighederne, lige i denne sag, vil hun nok have det svært efterfølgende, da hun jo som sådan leder firmaet (shoppen) og hun vil helt sikkert blive betragten som medejer også hvis hun ikke ønsker at arbejde med denne del, og så er det bedste nok, at hun overtager shoppen og reg, sig som selvstændig, for så kan hun jo "sælge" den hvis det går galt og hun er ude af ejerforholdet.

Der er så mange regler på lige netop det med at være ansat i ægtefælle virksomhed. 

  • Hovedregel er at man ikke har haft ledelseopgaver
  • Løn og ansættelsesforhold er som de andres
  • Der er flere ansatte end en (10) 

Tror disse 3 punkter er fælles for alle a-kasser vurdering. Det er dem jeg kender til, men hvis du "bare" skal overtage arbejdet i en webshop, så vil jeg da overtage den som ejer og ikke ansat i shoppen, hvis den anden part er ægtefælle, den besked tror jeg også a-kassen vil komme frem til. 

Da man jo så kan sælge den og står som afviklet virksomhed, hvis man bliver arbejdsløs.

Kan kun rådgive ud fra min erfaring så derfor få en snak med a-kassen og se hvilet setUp der vil være bedst.

Jeg tænker bare, hvorfor bekymre sig om at blive arbejdsløs, hvis det er så meget i tankerne, så er du ikke parat til at lede / eje en webshop, for det er altid et stort spring, at løsrive sig fra lønmodtager og til at blive selvstændig.

Tilmeldt 26. May 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:00 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for alle de gode svar, har virkelig fået noget at tænke over. 

Det er rigtig dejligt med nogen som ved noget om den slags. Jeg blev en del klogere. 

Men synes stadig det lidt kringlet. 

MVH fnup

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 18:45 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Juul:
Der er så mange regler på lige netop det med at være ansat i ægtefælle virksomhed. 

Nu kan man jo hurtig blive skilt på nettet. Så der er da en løsning på problemet Big Smile

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 4. Mar 14
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 20:44 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke om det er personlig ejet firma. Jeg mener at hvis det er aps så er det jo nok et almindeligt ansættelsesforhold og dermed er retten til dagpenge jo opfyldt hvis det ikke går. Man kan også omdanne personlig ejet virksomheder til IVS, det er jo noget nyt fra 1/1-2014.

synes du skal tage en snak med din fagforening

hilsen

Doris

Ajour Bogføring

26833397

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:51 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

brilea:
Man kan også omdanne personlig ejet virksomheder til IV

Man kan ikke omdanne til IVS. Det kan kun stiftes kontant.

Tilmeldt 4. Mar 14
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 20:56 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er korrekt. Men man kan jo så lægge det ene selskab over i IVS det koster jo bare 1 kr., men ved ikke om det juridisk sidesættes med ApS.

Mener ikke der skulle være nogle problemer med at blive ansat i sin mands virksomhed, hvis det er ApS. Med hensyn til dagpenge mm

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:13 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

brilea:
Jeg mener at hvis det er aps så er det jo nok et almindeligt ansættelsesforhold og dermed er retten til dagpenge jo opfyldt hvis det ikke går. Man kan også omdanne personlig ejet virksomheder til IVS, det er jo noget nyt fra 1/1-2014.
nej - hovedejer har ikke alm ansættelsesforhold i aps i forhold til personlig virksomhed og nej man kán ikke omdanne til IVS - 2 ud af 2 galt desværre

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:14 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

brilea:
Mener ikke der skulle være nogle problemer med at blive ansat i sin mands virksomhed, hvis det er ApS. Med hensyn til dagpenge mm
det er så bare faktuelt forkert - læs tråden og dens link og du vil forstå

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 5 (41 indlæg)