Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fordelen ved at være gift..

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Risskov
Tilmeldt 21. Aug 07
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle jurister og andre, jeg håber at I kan give svar på nedenstående:

Du og din samlever skal mindst bo sammen i to år på en fælles adresse, før en eventuel boafgift kun bliver på 15% af nettoboet ud over 268.900 kr. (2014). Ægtefæller skal slet ikke betale boafgift.

Hvad vil det betyde i praksis?

Salgskonsulent hos Systemfrugt A/S

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Den er for bred til mig - men boafgift er jo arveafgift i gammel term - og her skal man være lidt forsigtig, for mig bekendt er der faktisk ikke lovgrundlag for, at samlevende automatisk arver hinanden (det blev forsøgt lovsat men er ikke gennemført). Som udgangspunkt er det kun ægtefæller det per fuld automatik arver hinanden. 

Boafgiften over bundbeløbet betales når nærstående arver hinanden - og jeg tør ikke sige om de 2 år er karenstid for hvor længe samboende skal ha haft fælles adresse og økonomi før de, hvis de er indsat i testamente arver hinanden, men det lyder korrekt med 2 år. 

Ægtefæller kan i øvrigt ha valgt at give mulighed for at sidde i uskiftet bo, hvorved den længstlevende kan udskyde betalingen - Jeg kender ikke reglen for evt samboende (om de kan lade den lænstlevende undlade at skifte til børn)

Du kan få konkrete råd som privat person hos den lokale advokat vagt som du kan google for dit distrikt - holder ofte til nogle timer om ugen på ex bibliotektet og er bemandet med gode jurister der netop giver den type råd mundtligt efter konkrete forhold

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Risskov
Tilmeldt 21. Aug 07
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, John.

Salgskonsulent hos Systemfrugt A/S

Fra 8600 Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 10
Indlæg ialt: 1458
Fra  Firm 2 Halfdan Timm ApS Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det paragraffen siger i korte træk er, at hvis du ikke har boet sammen med din samlever i mere end 2 år, skal du betale 36.25 % i dødsskat.. boafgift.

Ægtefæller skal ikke betale boafgift for at arve hinanden.

Livsarvinger, forældre og et par andre - fx ugifte samlevende i ovenstående tilfælde - betaler 15 %.

Alle andre, søskende og venner inklusive, betaler 36.25 % af arven til statskassen.

En usympatisk afgift ud over det sædvanlige selv for danske standarder.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cap'n Halfdan Timm:
Alle andre, forældre, søskende og venner inklusive, betaler 36.25 % af arven til statskassen

Nu er det ikke mig der er juristen - men forældre hører ikke hjemme der? De hører hjemme under 15 procent.

Fra 8600 Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 10
Indlæg ialt: 1458
Fra  Firm 2 Halfdan Timm ApS Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Nu er det ikke mig der er juristen - men forældre hører ikke hjemme der? De hører hjemme under 15 procent.

Jo, du har helt ret - det var mig, der lige var for hurtigt ude.

Tak for rettelsen! :-)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)