Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det her lovligt at lave tøj efter andres mønstre og sælge

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 7. Jun 13
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej! 

Jeg er i gang med at starte en lille tøjvirksomhed, hvor jeg syer tøj som jeg selv har designet.

Jeg bruger mønstre og stof fra en stofbutik og vil derfor høre om det er lovligt at bruge deres mønstre og stof til at "producere" tøj og sælge videre i mit eget navn? Er der nogle regler for det, og kan jeg blive sagsøgt for at bruge deres mønstre?

/Lauren

Fra Skjern
Tilmeldt 13. Jan 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes bare at du skal kontakte stof producenten og høre dem ad. :)
Så er du i al fald på den sikre side! 

Tilmeldt 27. Feb 14
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

æhhh.... den var ny:  Jeg går ind i en stofbutik og køber 4 meter blomstermønstret... og så skulle jeg ikke måtte sy mit eget tøj af dette ?   Helt ulovformeligt vil jeg nedlægge påstand om, at så længe du fremstiller tøj efter dit eget design er der ingen der kan komme efter dig pga. stofvalget.... medmindre du køber noget stof der f.eks slet ikke er tiltænkt at blive brugt til at fremstille tøj, og hvor man ved købet af dette udtrykkeligt bliver gjort opmærksom på disse forhold. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Roberts.dk:
Jeg går ind i en stofbutik og køber 4 meter blomstermønstret... og så skulle jeg ikke måtte sy mit eget tøj af dette
jeg vil bare sige der naturligvis må sys tøj til eget brug - og jeg ville også tro stof i stofbutikker var rettighedsoverdragne, men man skal være opmærksom på, at der er forskel på at sy til sig selv og til at sy til videresalg

Teoretisk kunne en stofbutik jo har mønstre ligge med fine gucchi mønstre - som butikken slet ikke måtte sælge - så man skal også være sikker på at der ikke sælges stof som er beskyttet (sker ikke ofte fra dansk tøjbutik men let fra Kina) Det er producentens pligt at sikre sig han ikke benytter noget mønsterbeskyttet - ikke noget han kan friskrive sig for fordi leverandører ikke sagde, at det var beskyttet

Hvis man som handlende vil benytte købt stof vil det altid være klogt at sikre sig, at det er mønstre man frit må benytte kommercielt - det er surt at opdage andet, når der foreligger en stor færdig kollektion -

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Fur
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 549
Fra  LidtBedre Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lauren:

Jeg er i gang med at starte en lille tøjvirksomhed, hvor jeg syer tøj som jeg selv har designet.

Jeg bruger mønstre og stof fra en stofbutik og vil derfor høre om det er lovligt at bruge deres mønstre og stof

Hej Lauren

Der er noget galt i det du skriver. Først skriver du at du vil sy tøj du selv har designet. Lige derefter skriver du, at det skal ske ud fra mønstre du køber i en stofbutik. Hvis dette er rigtigt forstået er det jo ikke dit eget design, og du må naturligvis ikke markedsføre og sælge det som sådan. Derimod er der frit slag med det stof du køber, her er der ingen problemer med at lave tøj (husk, Eget Design) og sælge det.

Med venlig hilsen
Viggo Poulsen

Tilmeldt 7. Jun 13
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar!

Det vil altså sige at jeg gerne må sælge tøj lavet ud fra stof, man kan købe i stofbutikkerne her i Danmark.

Tøjet er mit eget design, men jeg skal jo bruge et grundmønster, som jeg har købt i en stofbutik, det er det jeg er i tvivl om er lovligt.

/Lauren

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Lauren:
men jeg skal jo bruge et grundmønster, som jeg har købt i en stofbutik, det er det jeg er i tvivl om er lovligt.

Til grundmønstret medfølger der garanteret en form for dokumentation, hvor der kan være en beskrivelse af rettigheder. Alternativ så besøg producenten hjemmeside.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Viggo Poulsen:
Derimod er der frit slag med det stof du køber, her er der ingen problemer med at lave tøj (husk, Eget Design) og sælge det.

Det er faktisk ikke rigtigt. Hvis det fx er Disney-stof må det ikke forarbejdes til videresalg. Jeg sælger selv stoffer, og der er faktisk en del designs, der er mærket 'not for commercial use'. Så inden du bruger stoffet til kommercielle produkter, er du nødt til at kontakte producenten.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

SWcotspain:
Til grundmønstret medfølger der garanteret en form for dokumentation, hvor der kan være en beskrivelse af rettigheder. Alternativ så besøg producenten hjemmeside.
præcist. Det at det kan købes i stof butik er ikke garanti for det må bruges kommercielt. Man bør sikre sig der er rettighed til at bruge det til andet, end at sy til sig selv og børnebørnene, der KAN være rettigheder der gør det må sælges til privatbrugere men ikke bruges kommercielt.

Helt specielt kan problemet være aktuelt ved køb i fjernøsten (de kan bedre li at hedde east asia) hvor der er masser af "ulovlige" mønstre

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Feb 14
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis jeg går ind i en butik og køber et produkt der udbydes til salg med følgende salgstekst: (og nu tager vi et andet eksempel)  Dobbelt-Vandhane model ajax-turbo, forchromet.  pris kr. 899,-   Hvilke forpligtigelser har jeg da såfremt jeg påtænker at skære denne vandhane over i to halvdele, modificere lidt,  og sælge det som en salt og peberkværn?    Jeg synes denne diskussion er lidt spændende udi at finde ud af, hvor producentes ansvar for at informere om anvendelsesbegrænsinger ophører, og kundens ansvar for at søge disse begynder.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)