Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår må man gøre brug af billeder, statistik m.v. fundet på internettet

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er igang med at skrive en bog om et sundhedsrelateret emne. I dette tilfælde vil jeg gerne gøre brug af nogle forskellige billeder, som både illustration til bogen, men også aktivt i teksten. Det gælder bl.a. statistik fra sundhedsstyrelsen, hvor de har en graf jeg gerne vil bruge. Derudover er der et billede fra en bog, og et billede fra en blog. Hvornår må jeg "låne" dem af de oprindelige forfattere? Skal de kontaktes? Jeg har prøvet at emaile med ejeren af bloggen, men han svarer ikke. Min plan var så, at skrive under billedet hvor det kommer fra, og give fuld credit til bloggen. (Men er det nok?, og hvad præcis er nok?) eller kan jeg få en tegner til at lave et lignende billede, som jeg så kan bruge lovligt i min bog?

Bogen er velgørende, og lavet med det formål at oplyse den generelle befolkning, og vil dermed ikke komme til at give den store indtægt(Da den vil blive solgt meget billigt, om muligt givet væk), så jeg synes også det vil være ærgeligt hvis jeg skal ud og give 500 kroner for alle billederne i bogen. Det kunne være fedt hvis man kunne nøjes med at kreditere, men jeg vil heller ikke gå på kant af loven, og risikere at træde nogen over fødderne.

Nogen der har gode forslag?

Venlig hilsen

 

Anmeldelser af Slyngevugger - Moonboon Slyngevugge, Membantu Slyngevugge, Nonomo Slyngevugge - Slyngevugge Motor, Slyngevugge Stativ. Alt om slyngevugger!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Overordnet skal du ikke i en bog bruge noget som helst fra andre - ud over max nogle meget korte f.eks. videnskabelige citater ikke andres grafer eller billeder uanset credit og uanset reference - Kontakt dem, beskiv det gode formål eller hvad og få lov - eller hold fingrene væk for det kan koste mere end 500 så - oplaget kan kaldes tilbage rent faktisk

Det kan sagtens tænkes di formål er godt nok til sundhedsstyrelsen og at blogejeren er tilfreds med henvisning og credit - men tag ikke chancer

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)