Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Blive underleverandør til min nuværende boss

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Vi du blive selvstændig smed?

Jeg ikke noget der hindrer at din chef køber en ydelse fra dig.

Men undersøg markedet grundigt inden du begynder på noget.
Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Sep 12
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen overordnet set er det jo meget enkelt kan du lave jobbet billigere for ham end som ansat hos ham ellers er der jo ikke meget ide i det for ham på sigt.
formålet med at udlicitering er jo primært at spare penge.

Mens formålet for dig vel er at tjene flere penge end du gør nu ?.

Altså to modstridende ting.
Derudover er det jo ikke en holdbar løsning at han skal leverer matrialer til dig fordi han får dem billigere.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

jacobfrom:
Det er en konstellation som mange bruger, men den er bare ikke helt fin, skat vil betegne det som et ansættelsesforhold hvis du kun har en kunde.

 

Jo den er skam ganske fin denne konstruktion og SKAT vil aldrig tænke tanken om der er tale om et ansættelsesforhold. Trådstarter har påtaget sig risiko, ikke underlagt arbejdsinstrukser, arbejdstider mv. Så problemet er ikke SKAT.

Udfordringen er at få en fornuftig aftale med arbejdsgiver og så få fyldt nogle flere kunder på.

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke normalt med en tidskonkrakt, hvis du vil være det man kalder en "simpel" underleverandør. Der er vilkårene, at kan du lave det billigere/bedre eller begge dele, end din nuværende virksomhed kan (og som jo ikke bare er netto løn omkostning), så kan man få lov at lave arbejdet. Fordelen for din nuværende virksomhed skal være ret åbenlys, du siger du har know how som kun du har, men det er ikke et argument overfor din nuværende virksomhed, det er vel nærmere end slags afpresning, sådan lidt brutalt sagt. Mit råd er at du starter i din fritid, vil du være selvstændig, så kan du alligevel ligeså godt prøve kræfter med en arbejdsuge på over 37 timer. Du kan stadig tilbyde at arbejde for din nuværende virksomhed i din egen virksomhed, (spidsbelastninger), mens du samtidigt har fast grund under fødderne iforhold til dit faste job og således kan prøve af, om det er noget for dig. Og for din nuværende arbejdsplads, for den sags skyld. 
Men en tidsmæssigt 1 årig bindende kontrakt, den har jeg svært ved at se nogen som helst fordel i for nogen. Så behold dit faste job indtil videre, og start op i fritiden, hvis din nuværende arbejdsplads kan se at det er god ide osse for dem, så er overgangen altså meget nemmere, den dag du skal ind og fortælle din boss, at nu starter du altså op fuld tid i din egen virksomhed. Så skal arbejdet nok følge med.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke der er et problem i sonding ansat eller selvstændig her, hvor Ronni tydeligt tager risikoen og selv skal indrettet eget værksted for egne penge og risiko - Der vil skat ikke mene det er en ansat. Det ville være tilfældet hvis Ronni bare blev ved med at gå på arbejde, og fakturerede sin tjeneste frem for at få løn - den ville ikke gå, men her starter Ronni eget værksted som jeg læser det.

Jeg ville tro der kunne være problem i at aftale en kontrakt for 1 år - for en sag er at skulle betale for dig når du står på fabrikken og kan kontrolleres og sættes i arbejde - men hvis du er dig selv, så tror jeg det bliver svært at få en aftale om ret meget andet, end at arbejdsgiveren betaler xx kr per emne osv - jeg tror ikke du ret let får en aftale der siger, at han er forpligtet til at købe fra dig for xxx.xxx kr per år, men det er jo der du må forhandle

Hvad er formået? Det må være at få andre kunder. Som det er nu, er du vel fuldtids med al den sikkerhed det giver med opsigelse, a-kasse osv - og hvis du nu som selvstændig skal lave helt det samme og ikke koste din arbejdsgiver en masse ekstra, så vil du vel som selvstændig, alt andet lig, skulle arbejde hele dagen med det, og det giver dig jo ikke flere kroner. Du kan jo næppe forvente, at arbejdsgiveren betaler VÆSENTLIGT mere for at få lavet de samme emner, bare fordi du sidder eksternt og fakturerer?

Jeg misser derfor pointet - hvor ligger din ekstra fortjeneste. Kan du lave alt det du gør i dag som ansat på langt mindre tid hvis du er selvstændig, så du kan tage arbejde ind fra andre, og stadig ikke koste mere for ham du er hos nu?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg misser derfor pointet - hvor ligger din ekstra fortjeneste. Kan du lave alt det du gør i dag som ansat på langt mindre tid hvis du er selvstændig, så du kan tage arbejde ind fra andre, og stadig ikke koste mere for ham du er hos nu?

 

Jeg tror Ronni mener pointen skulle være at han er den "eneste tilbage" der kunne udføre en svejseopgave på noget der "ikke er tegninger på" og dermed er i en position til at "afpresse" sin arbejdsplads den opgave. Den operation tror jeg ikke på lykkedes. Ikke mange virksomhedsejere/ledere ville finde sig i det, det kunne meget nemt "backfire" til Ronnies skade. Jeg har været i branchen i næsten 40 år, jeg har stadig tilgode at se en opgave/funktion, der kun kunne laves af en person og andre ikke kunne lære... jeg har derimod mødt mange, der troede det forholdt sig således og har brændt nallerne eftertrykkeligt i den anledning... for at sige det ligeud. Og til Ronni vil jeg sige: Hvis din motivation er, at du kan "afpresse" din nuværende arbejdsgiver til at give dig en start på denne måde, så tror jeg du skal glemme det. Men hvis du derimod ser opgaven som en mulighed for at opfylde et ønske du har haft i længere tid om at blive selvstændig, så kan du bruge det på en positiv måde til at overbevise din boss om, at det også er en god ide for ham. Det kan du kun gøre, hvis du kan udføre arbejdet konkurrencedygtigt, dvs. med pris eller leveringstid eller kvalitet eller en blanding af dette. Du kan så se på det som en opgave, der "holder liv" i dig som selvstændig i den første tid og du dermed har chancen for at få flere kunder. Så hvad er egentlig din motivation?. Tjene flere penge, større frihed, hvad?  og hvad er det egentlig, du kan tilbyde også andre kunder? Bedre, billigere, hurtigere?    

Tilmeldt 20. Jan 14
Indlæg ialt: 86
Fra  LKH Byg ApS & LK Epoxy Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ronni.

Kan godt forstå dig hvis du går og tænker på at få dit eget, du skal for det første undersøge alt grundigt, hvis du ikke har den basale grundviden om at have en virksomhed og hvad det koster at have en virksomhed kørende, i dit tilfælde står du med et lokale der skal tilpasses dig og det du skal udføre, det vil sige at du skal være på forkant med myndighederne, arbejdstilsynet, og så alt det papirarbejde vores "kære" politikere krænger ned over hoved på os hver dag og det bliver ikke mindre.

Så skal du passe på med kun en kunde, du skal stå på tær hele tiden for nye græsmarker og få hjælp til alt papir arbejde og lad vær med at lav mundlige aftaler selv om de er lige så bindene som skriftlige.

At være håndværker i DK er ligmed at være jurist, advokat, så husk at slå koldt vand i blodet og når du har gjort det springer du::))

Mvh Lars

Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tom. 

Det er selvfølgelig ikke et spørgsmål om at jeg vil afpresse min arbejdsgiver. Jeg har bare længe gået med ønsket om at blive selvstændig, og kunne godt se nogle fordele i at levere emner til min nuværende arbejdsgiver. Og der kunne man jo sagtens forestille sig at jeg tilbyder ham min hjælp, ved at lave dele til ham, i min virksomhed i spidsbelastede situationer.

Men det er da, som du skriver, en klar fordel at starte stille op, i fritiden, og så stille og roligt få puttet nogle flere kunder i kartoteket. Jeg er desuden ikke typen der er bange for at arbejde mere end de normale 37 timer, og jeg er udemærket klar over at den første tid, vil der være rigtig mange "interessetimer" i det. Men det giver nok også en del blod på tanden/motivation, når man lægger krudtet i ens egen virksomhed, og man kan se at det går i den rigtige retning. 

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ronni, 

Det var godt at høre, det er de færreste kunder, der bryder sig om at "få et tilbud du ikke kan afslå". Jeg syntes, du skal sætte dig ned, tage et stykke papir og en blyant og så begynde at notere de fordele, der er for din boss...altså sætte dig i din boss sted. Ideal situationen er jo, at du kan som opstart tilbyde ham at producere til bruttolønsudgiften, din nuværende timeløn +40%, du ved jo hvor lang tid det tager nu, går jeg udfra og så omsætte det til din stykpris. 
Fordelen er for din boss, at han får fleksibilitet, mere plads som du skriver og ikke "hænger" på dig hvis du er syg, nedgang i produktionen etc. Det kan være dit udgangspunkt og supplerende produkter fra ham eller andre kunder, der beregner din stykpris udfra dine omkostninger, dvs. husleje, strøm, afskrivninger og din løn, baseret på 37 timer/uge, selvom du ikke arbejder 37 timer /uge udover dit normale arbejde, så er du nødt til at "lade som om" i din beregning, ellers bliver din timefaktor for høj, er jeg bange for. Så er jeg udmærket klar over, at du selv må spytte lidt i "omkostningskassen" til at begynde med, men sådan er det vist for alle, uanset branche. På sigt skal du også forberede dig på at du bliver nødt til at tilbyde hele produktionen, også det du ikke kan (laser, buk etc) og så spørge kollegaer. Mange kunder vil ikke selv ud og tumle med flere leverandører, så den del bliver du nødt til at tage på sigt osse. Rent lønarbejde, også som selvstændig i vores branche, er der ikke meget fremtid i. Pøj pøj med det, du er velkommen til at spørge mig om råd når du kommer igang, jeg har været i jern og metal i næsten 40 år, så jeg kender så nogenlunde efterhånden "mine lus på gangen".! Smile  

    

Tilmeldt 20. Jan 14
Indlæg ialt: 86
Fra  LKH Byg ApS & LK Epoxy Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ronni.

Husk at alle de krav di stiller til din nu værne arbejdsgiver skal du nu til at overholde nu når du starter op::)).

Jeg har været på auktioner det sidste år og har været heldig at købe ting og sager til meget små penge og her har jeg også kikket på smede ting fks Phil´s konkurs var der meget og der er mange konkurser hvor du kan hente værktøj til fornuftige priser.

Mvh Lars

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)