Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Blive underleverandør til min nuværende boss

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg vil prøve at fortælle situationen ret kort:

Jeg arbejder i dag hos en producent af nogle maskiner, og har gjort det i 4 år. jeg arbejder i smede afdelingen sammen med én anden kollega. Jeg har længe gået og leget med tanken om at tilbyde mig som underleverandør. Jeg har mulighed for at leje særdeles billige lokaler i nærheden af firmaet, så afstanden/transport skulle ikke være noget problem.

Tanken er , at jeg måske kunne lave en form for kontrakt med min boss om, at skulle levere smedearbejdet til ham. Kontrakten kunne måske have en varighed på 1 år. Det vil betyde at jeg har et år til at udvide mit kundekartotek. Altså bruge bossen som en form for rygstøtte.

Han skulle så stadig stå for indkøb af det laserskårede/bukkede emner. Da han selvfølgelig har fået forhandlet nogle skarpe priser hjem gennem tiden. Vi aftaler selvfølgelig en fast pris på tingene, så både han og jeg tjener på det. Bingo, så skulle det vel være en smal sag... - eller? hmm..

Er jeg helt hen i hampen??? :) Er det en urealistisk drøm, eller er der håb?  

Er der noget jeg skal huske/tænke over mht sådan en kontrakt.?

kom endelig med nogle kommentarer/ideer.

kan i alle have en fantastisk weekend.

Fra Fredericia
Tilmeldt 12. Nov 07
Indlæg ialt: 476
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en konstellation som mange bruger, men den er bare ikke helt fin, skat vil betegne det som et ansættelsesforhold hvis du kun har en kunde.

Men alle er jo startet med den første kunde så hvis bare der kommer nye kunder til er det vel iorden

Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, som du selv skriver, bare der kommer flere kunder - Det skulle der jo gerne. Smile Men er der nogen tidshorisont for det? Må jeg f.eks godt nøjes med én kunde i et ½ eller 1 år?

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet er vel også om din arbejdsgiver overhoved er interesseret i det? Det er jo slet ikke sikkert, da der også er ulemper for ham ved det. 

Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

ja, det er klart. Alt dette falder jo til jorden hvis han ikke er interesseret i det. men det kan vel ikke skade at forelægge ham ideen?! :)

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

RonniG:

ja, det er klart. Alt dette falder jo til jorden hvis han ikke er interesseret i det. men det kan vel ikke skade at forelægge ham ideen?! :)

Jeg kender jo ikke din chef, men du kan stille dig selv i en dårlig situation ved at lufte idéen, hvis han ikke er med på den. 

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilke fordele får din boss ud af det?

Hvad skulle få ham til at vælge den model frem for at ansætte en ny LOYAL medarbejder, der ikke er ude på at starte konkurrerende virksomhed?

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er korrekt. Situationen er den, at der ikke er dokumentation (tegninger) på de emner jeg fremstiller. Og at jeg, indtil for få uger siden, havde en anden kollega som også har den know-how. Dvs at han ikke umiddelbart kan hive en anden mand ind på min plads. Derfor tror jeg ikke, at han decideret smider mig på porten. men derfor kan stemningen jo godt blive noget presset alligevel. Det er ikke fordi at jeg vil misbruge situationen, men det er nu engang sådan det er.  

Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for input. :)

For det første er det jo ikke en konkurrerende virksomhed. Jeg vil jo ikke lave komplette maskiner, blot smedearbejdet. Man udkonkurrerer jo heller ikke en murer ved at brænde sten til ham. Big Smile 

vi starter på det praktiske.

Han får frigivet en del plads som han så kan bruge til at udvide den resterende produktion. (Montage/lager) hvilket er ret tiltrængt, og der er ikke rigtig andre muligheder udover at bygge til. Planlæggeren får det nemmere, da han "bare" skal bestille dele fra mig fremfor, at skal tilrettelægge hele produktionen for smedeafd. Det skaber bedre overblik for firmaet, hvilket der også i dén grad er brug for. Derudover kender han mig godt, og ved hvad jeg står for, kvalitetsmæssigt.

økonomisk ved jeg ikke helt hvad man skulle slå på. måske gennemsigtighed, og faste aftalte priser. Jeg er ikke så godt inde i hvordan man stiller sådan en konstellation op så det danner de bedste økonomiske fordele for begge partere.

Han skal selvfølgelig vælge denne model for at skabe ro og overblik i firmaet. Det giver ham mere plads at udvide på. At udlicitere smedearbejdet vil, i mine øjne, kunne rette lidt op på en hektisk hverdag og sejlende planlægning og indkøbsafdeling. Afstresse ham lidt..   

Fra Silkeborg
Tilmeldt 8. Jun 11
Indlæg ialt: 251
Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Der har været flere tråde her om samme emne.
Konklusionen har ofte været den at, fordi du kun har en kunde, betragtes du nærmere som ansat. Men er ikke nok inde i emnet til at kunne udtale mig. Der skal du nok have fat i en ekspert. Måske cookie - John Hannover som også er aktiv her.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)