Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprtettelse af selskaber / Drift

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Nej det er pligt for ejer i alle selskaber hvis han ex er direktør http://www.ask.dk/da/Arbejdsskader/Information%20til%20forsikringsselskaber/Hvad%20kan%20anerkendes/Hvilke%20personer%20er%20omfattet%20af%20arbejdsskadeloven/Selvstaendige%20og%20arbejdsskader.aspx det gælder ikke kun ansatte men ejer selv SKAL være forsikret og boden er det som er sparet gange 2 og de er ganske faste om det- jeg har været på dem ganske hårdt og også prøvet masser forsikringselskaber - det gælder for ejer af ApS også desværre  - denne SKAL ha en forsikring. Håber ikke vi har en ny 100 + tråd på vej

Hvis de slet ikke arbejder i selskabet er de fri, men er de f.eks ENESTE person som ejer i holding så er de direktør og så SKAL de ha den og samme hvis de er direktør i driften og det kan du ikke være uden at arbejde for selskabet og du kan ikke undvære direktør - citat

Hvis ejeren af et A/S eller ApS udfører arbejde i A/S'et eller ApS'et, vil personen derfor være omfattet af arbejdsskadesikringsloven på samme vilkår som en  almindelig ansat.

Derfor har A/S og ApS pligt til at sikre ejeren som de øvrige ansatte mod arbejdsskader ved at oprette en arbejdsskadeforsikring og tilmelde sig Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES).

Det er ikke muligt fravælge arbejdsskadesikringen for ejerne af A/S og ApS, når de udfører arbejde for virksomheden.

Big Smile

EnigYes

For at uddybe det lidt mere, så fremgår det af

http://edit.ask.dk/da/Love%20og%20satser/Arbejdsskader%20-%20Love%20og%20praksis/Arbejdsskadestyrelsens-praksis/2012/Praksis%202012-03.aspx

Arbejdsskadestyrelsens praksis følgende:

Særligt om A/S og ApS
Aktieselskaber og anpartsselskaber er selvstændige juridiske personer, som skal sikre de personer, der udfører arbejde for selskabet – herunder ejeren, når denne arbejder for virksomheden. Dette gælder uanset om ejeren er lønmodtager eller får løn ved overførelse af overskud fra virksomheden. Det gælder også uanset, om selskabet har et økonomisk 

Dette bliver næppe mere klart...

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg ved ikke om nogen her kan sige hvad stiftelsestiden pt er for IVS - den lignede over 8 uger  enda meget over efter 30/1 med ca 90 stiftede ud af 5xx anmeldte - er der nogen der har overblik over hvordan det ser ud med stiftelsestid i EOS pt for IVS?

Det varierer åbenbart meget fra sag til sag, men jeg har stiftet på 3 ugerWink

Så det kan jo lade sig gøre...

Ifølge Erhvervsstyrelsen er det stadig 8 uger jvf.

http://erhvervsstyrelsen.dk/sagsbehandlingstider

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

jeg har stiftet på 3 ugerWink

Så det kan jo lade sig gøre...

dog dog - så har de jo oppet sig. 3 uger lyder vel ikke urimeligt i forhold til 8 uger. Kunne være sjovt at høre andre der stifter, hvad de har eller har haft for ventetid?

En del af de som ligger i køen er givet nogle som kan ha fejl i papirene , så det er om at være sten sikker på at man får alt korrekt når man selvstifter uden advokat/revisor

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 02:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Håber ikke vi har en ny 100 + tråd på vej

Zip it! Rolig, I dette tilfælde bøjer jeg mig, -det ser nemlig ud til at I har ret.......Skype-Blush

Men vi kan garanteret være enige om at det dog er noget af det mest tåbelige krav, hvis holdingselskabet ikke fungerer som mellemled til ejer som får fuld løn i driftsselskabet.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 02:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Tonny Skov Pedersen:

jeg har stiftet på 3 ugerWink

Så det kan jo lade sig gøre...

dog dog - så har de jo oppet sig. 3 uger lyder vel ikke urimeligt i forhold til 8 uger. Kunne være sjovt at høre andre der stifter, hvad de har eller har haft for ventetid?

En del af de som ligger i køen er givet nogle som kan ha fejl i papirene , så det er om at være sten sikker på at man får alt korrekt når man selvstifter uden advokat/revisor

vh 

Sagsbehandlingstiden jvf. det tidligere link til styrelsen nævner endda, at de 8 uger er fra det tidspunkt, hvor sagen er "Fuldt oplyst".

Mon ikke det mere er en generel tilkendegivelse, fremfor at have en behandlingstid, som helt sikkert ikke ville kunne indfries.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren:
vi kan garanteret være enige om at det dog er noget af det mest tåbelige krav, hvis holdingselskabet ikke fungerer som mellemled til ejer som får fuld løn i driftsselskabet.
ja 100% og underligt at en eneejer af IVS skal ha forsikringen medens en person med personlig virksomhed slet ikke skal - og ja direktør i holding som samtidigt er jer, bør vel kunne bedømme risikoen for en musseskade når han fører udbyttet op, men NIX  og de selskaber jeg talte med fortalte, at styrelsen skal kontrollerede - OM det så er farligt aner jeg ikke, men det gælder jo alt, og bliver man taget får man lov til at betale det som man har sparet over årene (og jeg ved ikke om det er 3 eller 5 år) +  som det generelt er   dobbelt op i bod

En klar extra omk for IVS frem for personlig virkomhed

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 02:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren:

Tonny Skov Pedersen:
Håber ikke vi har en ny 100 + tråd på vej

Zip it! Rolig, I dette tilfælde bøjer jeg mig, -det ser nemlig ud til at I har ret.......Skype-Blush

Men vi kan garanteret være enige om at det dog er noget af det mest tåbelige krav, hvis holdingselskabet ikke fungerer som mellemled til ejer som får fuld løn i driftsselskabet.

Hej Søren

Det kan vi næppe blive uenige om, især de såkaldt formueforvaltende selskaber, hvor kapitalejeren endda kan modtage offentlige ydelser, også o tilfælde af eventuelt udbyttebetaling fra holdingselskabet. Her er det afgørende netop, at man som ejer ikke arbejder i selskabet, men definitionen på arbejde er åbenbart anderledes hos Arbejdsskadestyrelsen og lovgivningen i denne forbindelse.

Det er en af de undtagelser, som bekræfter reglen.

Tonny

Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Dec 10
Indlæg ialt: 36
Fra  Muse Captain Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Arbejdsskadestyrelsens praksis følgende:

Særligt om A/S og ApS
Aktieselskaber og anpartsselskaber er selvstændige juridiske personer, som skal sikre de personer, der udfører arbejde for selskabet – herunder ejeren, når denne arbejder for virksomheden. Dette gælder uanset om ejeren er lønmodtager eller får løn ved overførelse af overskud fra virksomheden. Det gælder også uanset, om selskabet har et økonomisk 

Hvad så hvis man ikke overfører nogen løn eller udbytte til sig selv som direktør?

Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Dec 10
Indlæg ialt: 36
Fra  Muse Captain Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ringede til ATP, og fik at vide at man ikke betaler ATP hvis man som direktør lægger under 39/timer per måned i virksomheden og heller ikke får løn (eller andet vederlag). Og da man ikke betaler ATP betaler man så heller ikke Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomsforsikring da dennne udregnes udfra ATP.

Det vil sige at hvis man har et anpart og holding uden aktivitet at man ikke skal betale.

Er der nogen der kan afkræfte eller bekræfte dette?

P.S. Nogen der ved om der findes en overskuelig bog eller andet omkring at starte selskaber og de administrative krav m.m. Hvis en ikke findes tror jeg at rigtig mange iværksættere ville finde den nyttig...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Baden NIelsen:
ingede til ATP, og fik at vide at man ikke betaler ATP hvis man som direktør lægger under 39/timer per måned i virksomheden og heller ikke får løn (eller andet vederlag). Og da man ikke betaler ATP betaler man så heller ikke Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomsforsikring da dennne udregnes udfra ATP.
det er helt korrekt - alt der kræves via ATP afhænger af timetal, 39 timer per måned (39 timer per uge)? Du må ikke - når du kommer til at tage løn, tage f.eks. 200.000 kr i dec og skrive 38 timer - det er omgåelse, så der skal være fornuft mellem løn og timetal når du tager løn en gang.

Lønnen styrer så ATP, betaling til AER, AUD og barsel

Det har så ikke med arbejdsskadeforsikring at gøre, den er ikke ATP afhængig og skal betales lovpligtigt helt uanset man hiver løn ud, bare man er hovedaktionær og tilknyttet selskabet (ofte vil man jo være dirketør samtidigt - eller skulle ha en anden i den rolle) Det betyder krav om arbejdsskadeforsikring  som tegnes i alm forsikringsselskaber og ikke har med ATP at gøre

Kun selskabers ejere og direktører har lovkravet på sig, ikke ejere af personlig virksomhed

Startvækst.dk har rigtigt meget godt og min egen blog også en masse om de administrative krav under INDHOLDSFORTEGNELSE

venligst john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)