Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprtettelse af selskaber / Drift

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 29. May 12
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har et par spørgsmål vedr. selskabsoprettelse.

Vi er 3 gutter der er kommet på en herlig idé. Vi ønsker nu at starte en virksomhed hvor vi ejer 33 % hver. Af skatte- og driftsmæssige hensyn tænker jeg at vi alle bør oprette et Holding selskab som IVS hver, som står som de egentlige ejere af vores driftsselskab som også skal være et IVS, er det en god idé?

Der er ingen af os der som udgangspunkt ønsker at trække penge ud til privatforbrug, men altså udelukkende at lade pengene stå i vores holdingselskaber til fremtidige investeringer/idéer.

1) Hvor starter vi rent praktisk? - skal vi bare hver i sær starte hver vores Holding og derefter fælles oprette driftsselskabet, eller ringer vi til en advokat(?) og opretter alle 4 selskaber med det samme?

Vores opstartsbudget er ret lavt, så der er ikke behov for at skyde meget mere end 5.000kr ind hver.

2) SKAL vi omdanne vores driftsselskab til et ApS før vi kan trække penge ud i holdingselskabet? Eller gælder denne omdannelse kun når man vil trække decideret løn ud til privatforbrug?

3) Kan vi nøjes med at lade driftsselskabet forblive et IVS og igennem dette trække penge ud til vores holding selskaber som vi så på sigt omdanner til ApS el. A/S hvis vi vil trække løn ud?

4) Kan man være ansat i et holdingselskab og på den måde udbetale løn igennem dette? - eller fungerer et holding primært som en "bank" for en?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med de første par spørgsmål.. Der dukker sikkert flere op.

På forhånd tak og god weekend

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja holding som IVS kan lyde rimeligt hvis der bliver aktivitet nok til at det adm. betaler sig, ellers kan I lade pengene stå i drift bare

1 Ja I bør kontakte en der stifter alle 4 samtidigt - husk at IVS har samme regler som ApS for tabt kapital og hvis man har lille kapital så øges risiko for, at man kan blive personlig ansvarlig for ikke at sikre kapitalberedskabet og ikke sikre kreditorer kan forventes betalt ved aftale indgåend.

2 I skal ha opsparet de 50 t som beskattet kapital i drift før det kan omdannes til ApS og dermed do i holding.. Det er modsat det du tror. Du må godt hæve helt alm løn uden at ha sparet de 50 t op men I må ikke tage udbytte

3 jeg ville nok omvendt omdanne drift og måske spare at omdanne holding . omdannelse kan koste 10.000 kr til vurdering af revisor

4 ja normalt fungerer holding som bank/finansielt og hvis arbejdet udføres for drift er det i drift løn skal tages og holding bruges til udbytte. 

Drift skal betale skat af sit overskud og kan så føre udbytte op uden yderligere skat til holding, så først når I så hæver udbytte i holding vil I få udbytte skat

Tænk lige over: Selskab betyder at I SKAL ha lovpligtig arbejdsskadeforsikring for hver af jer som ejere og ledere - ca 1800 kr per år for hver (bod eller svarer til det der har været sparet x 2)

Hvis i skal hæve privat må det KUN ske som løn eller udbytte. Løn med A skatte indberetning som så udløser betaling til AER;AUD og barsel

Holding konstruktion og årsregnskab i den forbindelse med konsolidering af resultat op i 3 holding kan give en del revisor omk ved årsafslutning, tag et par tilbud med mindre i tror I kan klare alle skattereguleringer og konsolidering + årsberetning/ledelelsesberetning m.m. elektronisk indberettet

Læs lidt mere om IVS HER I LINK og få endeligt lavet en ejeraftale med alle detaljer for jeres fælles drift som i EJERAFTALE LINK Det er nu på forhånd at alt skriftligt skal på plads om hvem der har ansvar for hvad og hvem der har rettigheder til alle mulige ting, så I ikke står med 3 forskellige eller 2 mod 1 -. uden det er aftalt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er meget enig med Johns svar.

Hvad er ideen med et holdingselskab på nuværende tidspunkt? Der er ikke nogen skattetænkning eller optimering i at have et holdingselskab på nuværende tidspunkt. Det vil kun være udgifter.

I jeres sko ville jeg holde det enkelt og danne et IVS hvor I hver ejer en 3 del af selskabet. Når selskabskapitalen når 150.000 kr. kunne man så overveje at lave en struktur med 3 holdingselskaber over driftsselskabet. 150000 fordi der skal være værdi for 50.000 kr. i hvert holding.  Det ville være en lang billigere og mere enkel løsning.

Fra Roskilde
Tilmeldt 29. May 12
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes bare at have læst et sted, at det er billigere at oprette holdning inden driftsselskabet har værdi, da holdingselskabet jo senere skal "købe" andele af virksomheden. Det kan godt være jeg tager fejl...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det er ikke billigere som sådan eneste der kan være billigere er en rabat fra stifterselskabet der skal stifte 4 selskaber på en gang frem for først 1 og så siden 3 - men det er små penge. 

Lader i overskud stå i drift og har 1/3 hver så står de lige så godt der i starten. Holding giver mening hvis I har noget der skal bringes i yderligere sikkerhed fra drift over i holding, men ikke i sig selv bedre skat og bare meget mere administration.

Hvad I end gør kommer I af med selskabskat af jeres overskud i drift - og I skal så lade pengene stå der til der er kapital nok til at der kan betales udbytte til holding - så jeg synes bare det er adm. og ikke meget andet

husk stadigt arbejdsskade forsikring til hver direktør eller hoved aktionær i drifts I/S og husk I må kun hæve penge privat i form af løn frem til kapitalen er opbygget til de 50.000 og aldrig som privat udtag 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 01:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis I ønsker et holding-selskab hver allerede fra start, kan i jo stifte 1 IVS hver med 17000 kr i kapital. Derefter stifter de 3 IVS´er i fælesskab et aps med fuld kapital kr. 50.000., derudover betaler i hver især en tredjedel af stiftelsomkostninger.

Dermed vil I fra start kunne føre eventuelt overskud i aps´et (efter selskabsskat) op i holdingselskaberne uden at skulle beskattes af dette førend i eventuelt vil have noget ud fra holding. Forventer i et overskud i driftselskabet kan i jo hurtigt få opsparet de nødvendige 50.000 i hvert IVS.

Hvad revisoren (registrerede/statsautoriserede) så skal have for at vurdere at kapitalen er opsparet er et godt spørgsmål. Men mon ikke I kan opnå lidt rabat, hvis I alle 3 kører jeres selskaber ens.

Iøvrigt mener jeg at den revisor i eventuelt bruger i jeres holdingselskaber ikke må være den samme som laver vurderingen af kapitalens tilstedeværelse. Hvis jeg husker forkert heri, er der nok nogen som vil rette mig heri Surprise

Hvis I har mod på det kan I selv stifte selskaberne på virk.dk, og jeres bank bekræfte kapitalen i aps´et (spørg først om de tager et urimeligt gebyr herfor) så kan i nøjes med gebyret på 680 kr. pr selskab. IVS´erne kan I vist stifte via egenerklæring på kapitalen (de 17.000 kr).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Helt fint beskrevet af Søren - jeg kender ikke den om det må være samme revisor der vurderer, men det lyder korrekt - Eneste er, at det jo skal ha formål med 3 IVS holding og så et APS da det ikke som sådan giver skatte rabat ,men det kan bestemt gi andre fordele, som i hver især bør høre en rådgiver om

Jeg ved ikke om nogen her kan sige hvad stiftelsestiden pt er for IVS - den lignede over 8 uger  enda meget over efter 30/1 med ca 90 stiftede ud af 5xx anmeldte - er der nogen der har overblik over hvordan det ser ud med stiftelsestid i EOS pt for IVS?

Husk - midt i de billige stiftelser, kravet om ansvarsforsikring for hver hovedaktionær/anpartshaver som er aktiv i selskabet på nogen måde, en tosset lille 2000 kr seddel per år per ejer og selskab i princip (jeg har fået noteret både drift og holding på samme police så jeg tror det går fint med EN forsikring for samme person i datter og holding . men det var nu faktisk svært at få et ok fra ET selskab

Det rammer kun selskaber - ikke personlige virksomheder - underligt at hovedejer ikke selv kan bestemme at undvære, men sådan er det.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 01:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Tænk lige over: Selskab betyder at I SKAL ha lovpligtig arbejdsskadeforsikring for hver af jer som ejere og ledere - ca 1800 kr per år for hver (bod eller svarer til det der har været sparet x 2)

Et holdingsselskab er ikke nødvendigvis nødt til at have en arbejdsgiverforsikring !

"Arbejdsskadeforsikringen er en lovpligtig forsikring, hvis du eller din virksomhed er registreret som arbejdsgiver og har ansat personale."

Driftselskabet skal have en arbejdsskadeforsikring for de ansatte.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det er pligt for ejer i alle selskaber hvis han ex er direktør http://www.ask.dk/da/Arbejdsskader/Information%20til%20forsikringsselskaber/Hvad%20kan%20anerkendes/Hvilke%20personer%20er%20omfattet%20af%20arbejdsskadeloven/Selvstaendige%20og%20arbejdsskader.aspx det gælder ikke kun ansatte men ejer selv SKAL være forsikret og boden er det som er sparet gange 2 og de er ganske faste om det- jeg har været på dem ganske hårdt og også prøvet masser forsikringselskaber - det gælder for ejer af ApS også desværre  - denne SKAL ha en forsikring. Håber ikke vi har en ny 100 + tråd på vej

Hvis de slet ikke arbejder i selskabet er de fri, men er de f.eks ENESTE person som ejer i holding så er de direktør og så SKAL de ha den og samme hvis de er direktør i driften og det kan du ikke være uden at arbejde for selskabet og du kan ikke undvære direktør - citat

Hvis ejeren af et A/S eller ApS udfører arbejde i A/S'et eller ApS'et, vil personen derfor være omfattet af arbejdsskadesikringsloven på samme vilkår som en  almindelig ansat.

Derfor har A/S og ApS pligt til at sikre ejeren som de øvrige ansatte mod arbejdsskader ved at oprette en arbejdsskadeforsikring og tilmelde sig Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES).

Det er ikke muligt fravælge arbejdsskadesikringen for ejerne af A/S og ApS, når de udfører arbejde for virksomheden.

Big Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Begrebet "selvrevision" er ikke aktuelt i forbindelse med selskabsstiftelser, som sker med kontante midler.

I forbindelse med apportindskud (stiftelse på værdier) så skal den godkendte revisor overveje sin uafhængighed ved en senere revision, hvis det er samme revisor, som har foretaget og udarbejder vurderingsberetningen. 

Der er derfor tilfælde, hvor revisors uafhængighed ikke er truet, men også tilfælde om det modsatte, hvor revisor må afstå fra opgaven,

Læs mere her i Uafhængighedsvejledningen, særligt side 21 pkt. 6.1.3. Vurderingstjenester

http://www.eogs.dk/graphics/nyheder/Vejledning_uafhaengighed.pdf

Tonny

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)