Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistrering eller ej?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminobrugere

Jeg skal snart starte min første virksomhed. Jeg er 17 år gammel, og afventer derfor pt. svar fra statsforvaltningen på min ansøgning og tillaldelse til at starte virksomhed. Jeg forventer som udgangspunkt ikke at omsætte for over 50.000 kr. i løbet af det første år, og jeg er der meget i tvivl, om jeg bør lade mig momsregistrere? Jeg vil dog ikke udelukke, at jeg kommer til at omsætter for mere end de 50.000 kr.

Jeg forstår ærligt talt ikke pros/cons ved de to ting, hvis der overhovedet er sådan nogle?

Jeg vil lave en webshop med salg til privatkunder.

Mvh. Kasper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du kommer over 50 t på 12 mdr i træk, så vil skat kunne spørge,  burde han ha kunnet forudse det, og er svaret ja, så vil du risikere at skulle betale moms af det du har solgt uden moms + tilsvarende i bod - læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

Moms pros -.

fradrag for købsmoms, ikke moms på varer fra udlandet idet du tillægger købsmoms samme sum som du skal tilægge importmoms under salgs moms for alle din køb

Udstråler vel lidt seriøsitet og størrelse

Moms cons

du skal lægge moms på dit salg og da det er til private så bliver du lidt dyrere (ikke momsen dyrere for som ikke reg har du jo moms på dine køb så i princip moms af fortjenesten dyrere hos privatkunder

god vind med projektet og fremgang i statsamtet

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John. Mange tak for svar! Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår det du skriver. Vil du være sød at skære det mere ud i pap?

Hvis jeg er momsregistreret kan jeg fratrække moms fra indkøbspris, men skal tillægge moms på salgspris. Korrekt?

Hvis jeg ikke bliver momsregistreret kan jeg ikke fratrække moms fra indkøbspris, men skal heller ikke lægge moms på mine varer?

Jeg har sikkert misforstået det hele... 

Tak! :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

kasperroedbro:

Hvis jeg er momsregistreret kan jeg fratrække moms fra indkøbspris, men skal tillægge moms på salgspris. Korrekt?

Hvis jeg ikke bliver momsregistreret kan jeg ikke fratrække moms fra indkøbspris, men skal heller ikke lægge moms på mine varer?

Jeg har sikkert misforstået det hele... 

tværtimod har du forstået det hele

Et eksempel du køber varer for 100 kr ex moms og vil ha 100 kr på i fortjeneste

Momsregistreret: Du køber for 125 kr og trækker momsen fra, så du har en udgift på 100 kr. Du lægger dine 100 kr på og har så 200 kr som du lægger moms på = 50 kr og din salgspris er nu 250 kr

Ikke momsregistreret - Du køber for 125 og kan ikke trække moms fra, og du lægger 100 kr på og har så 225 kr som din salgspris som der ikke lægges moms på.

Forskellen er at du som momsregistreret ved salg til private bliver momsen af din fortjeneste dyrere

Så kan der jo være moms af andet forbrug som du jo også har fradrag for som registreret

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, dejligt at vide, at jeg har forstået det!

Endnu engang TAK! :)

Jeg skal betale ~140,- kr. eksl. moms pr. vare inkl. fragt fra Sverige.

Dvs. at jeg alt i alt har udgifter for 175 kr. pr. vare, hvis jeg vælger ikke at blive momsregistreret. Jeg vil sælge min varer for ca. 239 kr. hvilket vil sige, at hvis jeg lader mig momsregistrere vil det i alt blive 190kr. i udgifter pr. vare.

Det er alligevel en ret stor forskel. Jeg er MEGET usikker på, om jeg vil omsætte for 50k. Jeg skal alligevel sælge 285 varer på det første år, hvilket jeg godt kunne forestille mig, ville blive svært. 

Hvad tænker i ift. ovenstående? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

det ser lidt rodet ud. Ja til 25% moms fra sverige så lad os bare sige indkøb når du ikke er momsregistreret 175 kr

Du vil sælge til 239 og jeg går ud fra det er EX moms vi taler om, og er du ikke momsregistreret tjener du 64 kr per vare uden at være moms registreret

Samme som moms registreret  - du får varen uden moms og det vil sige du giver 140 kroner og du vil stadigt tjene 64 kr per vare, så nu sælger du til 140 + 64 = 204 kr - + moms og din salgspris hedder 255 kr i stedet for 239 kr til alle private. 

for momsregistrerede du måtte sælge til vil prisen være 204 kr da de jo får momsen retur, så for dem vil det være billigere

hvis du så også har moms på andet end selve dine varer er det jo også af betydning

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mente godt nok 239,- inkl. moms, da min nærmeste konkurrent sælger for 249 kr. inkl. moms. Jeg ved godt, at overskuddet ikke bliver prangende, men det er nu engang vilkårene. Det er dette produkt jeg brænder for, og målet med virksomheden er i første omgang at få noget erfaring samt at tjene en skilling.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Men kommer du over 50.000 i omsætning i 12 måneder og du ikke er momsregistreret så skal du betale moms af HELE din omsætning. Det skal du lige have i tankerne.

Derudover kan du trække momsen fra alt der har relation til salget og ikke kun varekøb.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Den er svær. Jeg kan ligesom fornemme, at i mener, at jeg bør momsregistrere mig? 

Det har jo ret stor betydning for det udbytte jeg får. Jeg kan dog sagtens se problematikken i, hvis jeg omsætter for over 50k. Hvis jeg nu omsætter for 55k, hvad sker der så? Skal jeg så betale moms af HELE beløbet? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

kasperroedbro:
Hvis jeg nu omsætter for 55k, hvad sker der så? Skal jeg så betale moms af HELE beløbet? 
ja hvis skat kan mene at du burde ha kunne forudse det ville ske - så er der moms af det hele og risiko for samme beløb i bod oven i

Du kan - om du vil - starte uden moms, og når du ser du rammer 3500 kr om måneden, så registrere, for så bør du kunne forudse at du er på vej over grænsen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)