Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån til eget selskab

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 21
Fra  Nias ApS Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg og en partner er i gang med at starte en ApS via hvert vores personlige holding IVS. Planen er at vi personligt vil låne vores holdingselskaber 25.000 hver som vi så bruger til sammen at starte ApS'en op med. Jeg har dog læst at et sådan lån SKAL være med rente (og at denne rente selvfølgelig beskattes). Hvordan skal et sådan lån stykkes sammen og er det mon noget man selv kan gøre? Jeg tænker her på fx rente, tilbagebetalingstid. Egentlig ville jeg jo foretrække hvis jeg kunne låne penge til mit holding IVS rentefrit og bare kunne betale tilbage når det passede mig. Hvad er det tætteste jeg kan komme på dette?

MVH

Aske 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Aske Ryge:
Jeg og en partner er i gang med at starte en ApS via hvert vores personlige holding IVS. Planen er at vi personligt vil låne vores holdingselskaber 25.000 hver som vi så bruger til sammen at starte ApS'en op med.

Hmm jeg misser måske pointen her, men det er vel bare som enhver anden stiftelse, at I indskyder hver 25.000 kroner kontant i jeres IVS'er.
Det skal selvfølgeligt være beskattede penge som I som jeg forstår det selv har.
Så hvorfor lån og renter?

Tilbagebetaling får du jo via udbytte i dit Holding og evt. pengene tilbage igen når holding måske sælger anparterne.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Hansen:
Hmm jeg misser måske pointen her

 

Pointen er at du ikke binder 25.000 i din selskabsstruktur. I takt med at drift tjener penge gives der skattefrit udbytte til holding som så betaler lånet tilbage til stifter. Du kan sige at du finansierer dit aps over driften.

Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 21
Fra  Nias ApS Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Præcis. I bund og grund undgår vi at betale skat af de 2x25000 kr én gang mere.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Pointen er at du ikke binder 25.000 i din selskabsstruktur. I takt med at drift tjener penge gives der skattefrit udbytte til holding som så betaler lånet tilbage til stifter. Du kan sige at du finansierer dit aps over driften.

Ok, ja så missede jeg den, for det vidste jeg ikke at man kunne. Smile
Så må det vel være bedre at putte mange flere penge ind fra starten som "et lån"? Så alt op til "lånet" er betalt tilbage vil være skattefrit?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

men igen skal vi jo lige ha med at skattefrit udbytte til holding jo ikke er skattefrit for selskabet - der skal være betalt selskabsskat men den er jo lavere end personskat og det er vel den diff der er tanken - helt skattefrit bliver det ikke. Det er jo lidt det samme når IVS skal omdannes til ApS så er de 50.000 der er opnået - og som nu bliver fuld ApS kapital, inden beskattet med selskabsskat i IVS'et så jeg er ikke vild med skattefrit op i holding når det er personskattefrit/udbytteskattefrit op i holding, men sker med beskattede midler i drift - det mener jeg vel ikke man kommer uden om med konvertible lån heller - tilbagebetaling/afdrag kan kun ske med selskabsbeskattede midler?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

og renten - ja den skal som hovedaktionær være = markedsrente og der er en bund på absolut min disconto + 4% som jeg husker det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 21
Fra  Nias ApS Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, selskabsskatten kommer vi selvfølgelig ikke uden om, det har du ret i. Ved du, John, hvor jeg kan finde en vejledning af en art til hvordan et sådan lån oprettes og administreres? Og om det overhovedet er noget man kan gøre selv uden professionel (betalt) hjælp?

MVH

Aske

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
der er en bund på absolut min disconto + 4% som jeg husker det

 

Ikke helt. Udgangspunktet er at renten skal være på markedsvilkår (ligningsloven § 2). Diskontoen plus 4 % bruges kun når en rente ikke er aftalt på forhånd.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej jeg ved faktisk ikke 100% hvordan man laver konvertible lån som jeg forestiller mig du vil bruge her for at kunne få fradrag hvis selskabet skulle gå galt og lukke uden at kunne betale tilbage - så der må jeg melde pas

var det et ikke konvertibelt anfordringslån så kan du finde formularer men det er ret enkelt og noget man klarer selv og renten som Henrik så har slået fast skal være markedsrente må ex banken kunne oplyse - hvad er jeres rente for 50.000 kr uden sikkerhed i 1 eller 2 år f.eks. Et gæt nok ikke under 7-8% i alle fald

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)