Hej. d. 30/12-2013 tager jeg i banken for at indsætte kontanter som jeg modtog for kunderne. Kassen var lukket, og jeg bad derfor banken tage imod kontanterne og indsætte dem på firmakonto. Kontanterne indsættes på firmakonto d. 2/1 - 2014 med tekst til kontoen "Døgnboks indbetaling faktura 7 og 8". Hvordan bogføres dette ...... går ud fra man vælger regnskabsår 2014, og dernæst øvrige bilag. dernæst Konto (egenkapital) og indskudt i virksomheden. Modkonto (likvide beholdninger) og bank. Er dette korrekt, hvis ikke, hvordan så ??? |
Hvis pengene er indsat på din firmakonto - hvad vil du så via egenkapitalen med dem?
Jeg går ud fra, at du i 2013 regnskabet har sendt fakturaer til dine kunder - og de penge du var nede i banken med - må svare til betaling af disse fakturarer
Disse fakturaer må jo stå på en konto for udestående debitorer under tilgodehavender som en værdi.
Nu bogfører du så i 2014 hvor pengene kommer i banken kredit på konto for udestående debitorer (udbetalte fakturaer eller hvad den kan hedde i dit system) og debet på firmakonto bank
Penge fra kunder der har betalt det de skylder virksomheden som kunder - må jo endeligt ikke ind under privat indskud
Er du usikker på det her, så tag hjælp af en extern bogholder der lige kan hjælpe dig med at afslutte året korrekt, for det kunne tyde på du kunne ha andre ikke afsluttede 2013 forhold - ex varelager o.l. - få evt gratis tilbud fra aminos søster www.agera.dk