Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eneret krænkes - af anden dansk virksomhed

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 23. Jan 12
Indlæg ialt: 43
Fra  gastrofood Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Jeg har startet virksomhed for 2 år siden - de første rengskabsår positive til - vækst år2 på 300%.
Det er salg til Skandinavien (primært DK) som jeg får fra Canada.

Er ved at etablere virksomheden I fødevarebranchen - hvor direkte salg af produkter til private via hjemmeside, engrossalg (eks. Inco), salg i butikker (Magasin, Salling mfl). Alle har jeg indgået aftale med.

Derudover er der vækstet i eventdelen af firmaet, hvor catering, workshops mm.

I ved selv hvor meget man knokler - og når man så oplever at et site (stort online gadgetforhandler) parallelimporterer ens varer.
Så bliver man harm - hvad kan jeg gøre for at få det stoppet?

--- jeg har en eksklusivaftale på produktet i Skandinavien
--- jeg har kontaktet virksomheden jeg importerer fra - de kender ikke til førnævnte site.
--- de sælger noget billigere end jeg (har dig været nødt til at sænke prisen - da mine kunder har bemærket de andre)
Smertegrænse....
--- jeg har pt kontaktet firmaet (dog ikke telefonisk før mandag)


Kan nogle guide mig herfra?

--- hvis sitet mener at de ikke kan leve uden mine produkter, så kan de købe min eksklusivaftale.....

Mvh René

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Det må diskuteres i centralkommiten når folk forbryder sig mod planen.

Det må blive 5 års arbejdslejr og politiskt skolning....
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

René

Velkommen til den virkelige verden, hvor der findes konkurrence. 

Det er intet ulovligt i at parallelimportere vare såfremt din konkurrent får varerne fra et land i EU.  Din eneret er så vidt jeg ved ikke meget værd i EU pga. varens fri bevægelighed.

Tilmeldt 23. Jan 12
Indlæg ialt: 43
Fra  gastrofood Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmmm......

Tak (?) eller....? :)

Tilmeldt 23. Jan 12
Indlæg ialt: 43
Fra  gastrofood Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn 

Tak for svar

- det kommer MEGET bag på mig der er konkurrence........ men sådan må det være i den virkelige verden... (!) :)

Men i fald at de får varerne fra et andet EU land, så er de i deres gode ret til at parallelimportere.

Tak igen.

 

Fra Odense C
Tilmeldt 4. Apr 12
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe det er en original vare og ikke en kopi, kan man frit købe og sælge, det betyder også at eneret ikke er så meget værd som man skulle tro. Du kan dog have nogle fordele med hensyn til garanti og kvalitetssikring da du arbejder med producenten. Den anden virksomhed vil formentlig skulle igennem flere led  for at se på reklamationer og derfor kan det tage lang tid for dem at afgøre.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har vidst nævnt det for kort tid siden....det er tilladt at parallel importere fra hele verden, det er dog den der indfører varen til EU der har ansvaret for at varen overholder lovgivningen, og sikrer at alle skatter er betalt. Tit vil det ikke være parallel import men kopi varer.

Så ja, det er meget nemmere at parallel importere fra andet EU land men ikke et krav.

Lovgivningen siger ikke hvad der er tilladt, men den siger hvad der er forbudt - så hvis jeg ikke har ret, så vær lige sød og fortæl hvor i loven det står.

Producenten har lovet eneret, men ved parallelimport køber man varen gennem en der kan skaffe varen fra f.eks. en grossist, typisk ved at have en forhandlende butik der køber, eller man kan sende varerne over et uland der sælgervaren videre. Dvs. det kan være svært for en producent at se hvilken af deres forhandlerled der overskrider sine beføjelser og det er ikke sikkert at nogen ved de gør det. 

Fra Odense C
Tilmeldt 4. Apr 12
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan sagtens prøve at se om producenten vil ligge pres på den engelske distributør, dog vil jeg have den formodning at de vil forsøge at sælge så meget som muligt og dermed har de ikke nogen interesse i at stoppe en forhandler der sælger rigtigt meget. Det er et forsøg værd, men i forhold til det frie marked har producenten ikke rigtigt noget at skulle have sagt i forhold til hvem der sælger videre og til hvem de sælger til.

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kunne ændre produktet, og så måske stoppe en senere konkurrent ved at udtage et patent på det..

Dyrt -men nok en del af spillets regler, hvis du vil have en domstol til at vurdere en krænkelse - dvs stoppe nogle konkurenter.

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Eneret ER noget værd, men kun hvis man har den i HELE EU. En producent i fx USA kan give en importør eneret, men det har - som nævnt - kun værdi, hvis eneretten gælder hele EU.

Eneret i DK/Skandinavien er absolut værdiløst.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)