Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Korrekt bogføring - webshop og Dinero

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Hillerød
Tilmeldt 11. Feb 13
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa!

Jeg har en lille webshop, og bruger i den forbindelse Dinero til regnskab. Indtil videre opretter jeg bare en faktura under salg, men nu fik jeg kigget i deres guide, og der står man skal ind under øvrige billag, og gøre det den vej igennem ( http://www.amino.dk/groups/dinero_project/pages/hvordan-bogf-248-rer-jeg-et-salg-uden-at-lave-en-faktura.aspx )

Men hvad vil være mest korrekt, bedst og nemmest?

Nu jeg bruger Paypal og Ewire som betalingsmuligheder, så kan jeg vel, hvis man gør det gennem øvrige billag, trække betalingsgebyret fra, allerede når man taster en ordre ind, så det kommer til at stemme på den måde?

DBH

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Bogføringen kan udføres korrekt, både ved at bruge fakturamodulet og ved at indtaste salget i kassekladden. Det sidste er det hurtigste (under forudsætning af, at kunden allerede har fået en faktura gennem webshoppen), men hvis du har det godt med den metode, du bruger, og du kan se, at regnskabet - herunder momsafregningen - bliver korrekt, så kan du godt fortsætte med din egen metode.

Du kan også få et korrekt skattemæssigt regnskab ud af at trække gebyrerne fra inden ordreindtastningen, så du snyder ikke nogen ved at gøre det. Men det er ikke den helt rigtige måde at gøre det på: Det vil være bedst, hvis du får omsætningen og gebyrerne skilt ad, så det tydeligt fremgår af dit regnskab, hvor stor en omkostning, gebyrerne udgør. Det hedder bruttoprincippet og er et af de grundlæggende principper for god bogføringsskik.


Dbh.
Anette Sand

Fra Hillerød
Tilmeldt 11. Feb 13
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret - og undskyld jeg først svare nu, det var simpelthen gået forbi mit hoved at der var blevet svaret.

Vil det sige, at når jeg bogføre et salg, så har jeg en linie med konto salg /m moms, ingen modkonto, hvor jeg skriver det fulde beløb med moms - men uden fragt - med et minus foran.

Ny linie, hvor konto er fragt, ingen modkonto, og det beløb jeg opkræver for fragten.

Skal jeg så have en ny linie, hvor jeg trækker gebyret jeg betaler til Ewire fra? Jeg har lavet kontoer til Ewire- og Paypal gebyr. Og skal gebyr beløbet trækkes fra linien med salg?

Et lille ekstraspørgsmål... Hvis jeg laver Ewire og Paypal konto, kan jeg så i stedet for at ligge pengene på bankkontoen, vælge Ewire konto, og når jeg udbetaler, så bare lave et billag hvor jeg rykker pengene fra Ewire til bank?

DBH

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tim:

Tak for svaret - og undskyld jeg først svare nu, det var simpelthen gået forbi mit hoved at der var blevet svaret.

Vil det sige, at når jeg bogføre et salg, så har jeg en linie med konto salg /m moms, ingen modkonto, hvor jeg skriver det fulde beløb med moms - men uden fragt - med et minus foran.

Ny linie, hvor konto er fragt, ingen modkonto, og det beløb jeg opkræver for fragten.

Helt korrekt. Hvis du har den samme portosats på alle varer/salg, er der nogle genveje, så du kan nøjes med en enkelt linje i bogholderiet pr. gang. Men metoden er korrekt beskrevet og dit regnskab vil blive korrekt som du beskriver det.

Med hensyn til Ewire og Paypal: Hvis pengene ligger hos dem (og altså ikke er overført til din bankkonto), skal de også bogføres som sådan. Så du har "tre bankkonti": Den alm. bank, Ewire og Paypal. De to skal så oprettes i Dinero.

Gebyret kan du bogføre pr. betaling, men du kan også vælge at "samle op" og gøre det pr. dag eller pr. uge.

Dbh.
Anette

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

slettet - jeg tror jeg forsted den - det er linje tre I vil ha som modkonto bank/ewire/paypal for at få det samlede beløb der - så slettet mit ?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg forstår Tim, vil han fordele hvert enkelt salg på "varesalg" og "fragt", og så er det en både korrekt og elegant løsning at bruge en tredje linje til postering af den samlede indbetaling i bank (eller på Paypal el. tilsv.).

Fra Hillerød
Tilmeldt 11. Feb 13
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Igen, 1000 tak for svarende! :-)

Og så lige for at være helt sikker, så har jeg gjort sådan her:

http://tinypic.com/r/1zzrz1d/8

Er det den korrekte måde, både med at sætte pengene på min Ewire eller paypal konto, og også gebyret?

Og når jeg udbetaler, så laver jeg vel bare lidt ala det samme, med at trække pengene på den ene, sætte ind på den anden? Men hvad med bilag dertil, hvad skal man bruge der? :-)

DBH

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved et hurtigt kik synes jeg, det ser korrekt ud, og hvis gebyret trækkes med det samme, er det fint, som du har gjort.

Bilag ved overførsel fra den ene konto til den anden: Brug et print af bankkontoudtog eller lign.

/Anette

Fra København NV
Tilmeldt 16. Jan 14
Indlæg ialt: 47
Fra  Shop2Give Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg skriver lige på en ældre tråd i håb om det minder om min problemstilling. 

Jeg har åbnet en webshop for lidt over en uge siden og har netop modtaget min første advisering fra Teller (inkl. kortgebyr og månedligt gebyr) 

Salg/OMS = 99 kr

Kortgebyr = 1,49 kr

Månedspris (ca. halv måned) = 51,61 kr

Tilgodehavende (og til snarlig udbetaling) er så 45,90 kr  

Jeg har forsøgt at bogføre efter råd fra denne tråd, men kunne godt tænke mig at få lidt feedback på hvorvidt jeg er på rette spor? 

Og når pengene går ind på min konto om et par dage om jeg så skal bogføre fra "Teller tilgodehavende" til "Bank"? 

På forhånd tak! 

Mvh Søs 
Shop2Give 

ESCAPICS - A glimpse of the world… Find plakaterne på Instagram (@escapicsdk). Webshop er på vej!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)