Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bare det at få en erhvervskonto... :O

Side 4 ud af 6 (53 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Hansen:
Internt i banken kan der sikkert være forskel på hvad det koster at oprette en bestemt kontotype, det har bare ikke (TROR jeg) noget at gøre med det offentlige.
altså du kan ikke (lovligt) ha mere en EN konto tilknyttet som nemKonto hvis det er private konti. Du kan sagtens ha 5 eller 10 private - men kun EN af dem kan være NemKonto - som så også kan få tilknyttet et CVR nummer til samme konto.

Man kan kun have EN privat NemKonto og EN erhvervs NemKonto (per cvr) (lovligt i alle fald - ellers må der være noget fejl i banken men det er jo lige meget)

Det offentlige tror jeg heller ikke hænger sig i om det er det ene eller andet, men det er f.eks. nødvendigt med en konto som er tilknyttet ens CVR hvis man ex skal stifte IVS med egenerklæring - der SKAL kontoen ex hedde IVS xxx under stiftelse ( og samme med den konto et stifter selskab skal overflytte en ApS konto indstående til - det kan ikke ske til en konto der er tilknyttet andet end CVR nummeret (under stiftelse) mig bekendt

Det er heller ikke godt med en privatkonto til et selskab ud fra risiko for at få blandet økonomien, så man pludseligt ved fejl har taget et utilsigtet aktionærlån - det skal helst være en der KUN er tilknyttet CVR = erhvervskonto. Er det til personlig virksomhed er det langt mere ligegyldigt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg aner ikke hvad du insinuerer.
Hver af mine CVR numre (I/S og personlig virksomhed) har hver sit kontonummer udover mine andre konti.

Så forstår ikke hvad du mener med at have samme kontonummer.
Tror du roder lidt mellem hvad bankerne kalder deres kontonumre og hvad der er tilmeldt i forhold til nemKonto for et selskab eller virksomhed.

Min pointe her var, at hvad banken kalder et bestemt kontonummer ikke har nogen relevans for registreringen i forhold til et firma, og dermed kan der være mulighed for at inspirere banken.
Jeg har ikke inspireret min bank, de har bare valgt at bruge kontotypen "Spar S" til mine virksomheder, som i deres tilfælde er uden gebyr.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Hansen:

Jeg aner ikke hvad du insinuerer.
Hver af mine CVR numre (I/S og personlig virksomhed) har hver sit kontonummer udover mine andre konti.

Så forstår ikke hvad du mener med at have samme kontonummer.

intet insinueret  - men du læser ikke det jeg skriver, eller jeg skriver for svært forståeligt (sandsynligt). Du har dels kun personlige virksomheder i det du skriver - og dermed som jeg har skrevet er det helt lige meget MEN 

NemKonto - du ved den konto som det offentlige betaler alt til - du får skat tilbage privat til - alle offentlige beløb skal ind på en sådan NemKonto.

Sådan en kan du KUN ha EN af hvis dit CPR er tilknyttet - men du kan godt i tillæg til at ha dit CVR tilknyttet samme konto. (samme kontonummer)

Problemet er kun, at du så får personlig skat og din personlige virksomheds moms, tilbage til EN og samme konto, hvilket er fuldt lovligt, og kun kræver lidt bogføring. Alt andet ind og ud som ikke SKAL gå via nemKonto kan man jo så styre helt som man vil til korrekt kontonummer for sine virksomheder.

Problemet er, at trådstarter jo skriver  Jeg står i den situation hvor jeg er ved at forsøge at opstarte et IVS selskab. Eller faktisk to (Holding+drift). 

HER går det ikke at ha en konto som bare er tilknyttet ens CPR - man SKAL ha banken til at oprette en konto som hedder IVS XXX under stiftelse og den konto skal så tilhøre det IVS og dermed dets CVR nummer og må nu ikke være en privat konto med også CPR tilknyttet hvis man skal lave egenerklæring. Det er jo to helt adskilte juridiske enheder, selskabet med dets selskabskapital og personen

Teoretisk kunne man sikkert finde nogen der vil oprette en sådan IVS understiftelse og lade den køre som privat konto men der vil det kunne være risikabelt hvis man bruge den samme konto som nemKonto privat og nemKonto selskab hvis ikke man er meget nøje og jeg tror bankerne vil takke nej at oprette IVS under stiftelses konto uden at ville give erhvervskonto (og tage penge for den).

Det er det hele balladen her går på - ikke personlige virksomheder som I/S osv men de som skal stifte selskab som f.eks. IVS.

Alternativt kunne en advokat vel stå for stiftelsen og bekræfte kapitalen over for erhvervsstyrelsen - og så overføre den til en privatkonto - hvis advokaten ikke har ophævelser over det.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Fin og lang forklaring.
Tror nu stadig at din kobling mellem et selskab (Nu tager vi så IVS som udgangspunkt) og en banks klassifciering af et kontonummer IKKE har nogen indflydelse på registreringen.

Men det her tager vist overhånd Big Smile min pointe var blot at det kunne være en ide at prøve at inspirere bankrådgiveren til at vælge det rette (billigste kontonummer) på hylden når han/hun foretager registreringen.

Så ja, der SKAL være et unik kontonummer tilknyttet til selskabet, men det behøver altså ikke være en fin "erhvervskonto" læs: dyr.
E/S er ligeglad.

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Hansen:
E/S er ligeglad
Ja det er så der vi måske er lidt uenige. Ved stiftelse af et selskab skal selskabskapitalen jo bekræftes. ApS via f.eks. et stifterfirmas klient konto - og IVS som her f.eks ved egenerklæring - og det er så banken der ikke er ligeglad med at lave SELSKAB UNDERSTIFTELSE til en personlig konto (tror jeg i 99% af alle fald)

For at kunne afgive egenerklæring forudsættes en konto der er tilknyttet ens CVR under stiftelse - eller igen en klient konto. Jeg tror ikke du får en bank til at udstede bevis for en konto IVS XXXXX UNDER STIFTELSE uden at de har godkendt en til erhvervskonto og dermed tager det tilsvarende gebyr

Hvis nogen har fået en bank til at oprette konto til IVS eller ApS under stiftelse - blot som personlig konto tilknyttet ens CPR og fået det godkendt kunne det være sjovt at høre

Ligeledes kunne det være godt at få bekræftet fra ex en advokat - at han som stiftevirksomhed har det fint med at bekræfte kapitalen (1 krone Smile) overfor selskabsstyrelsen, når beløbet står på en personligt ejet konto?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper Hansen:
Så ja, der SKAL være et unik kontonummer tilknyttet til selskabet, men det behøver altså ikke være en fin "erhvervskonto" læs: dyr.
E/S er ligeglad.

 

Enig - hvis du med "knyttet" mener ejet af IVS. Men ja - det er muligt at få helt almindelige anfordringskonti til et kapitalselskab, som ikke koster en bondegård (hvis det overhovedet koster noget).

Jeg tror at en meget stor del af problemerne omkring konti er at bankfolkene simpelthen ikke har nok viden når det kommer til erhverv. Min var åbenlys privatkunderådgiver og kendte trods alt sine begrænsninger og sendte os til en erhvervsafdeling.

Henrik

 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Ja det er så der vi måske er lidt uenige. Ved stiftelse af et selskab skal selskabskapitalen jo bekræftes. ApS via f.eks. et stifterfirmas klient konto - og IVS som her f.eks ved egenerklæring

Enig, selvfølgelig skal kapitalen bekræftes overfor E&S.
Det gik nu også fint med en "Spar S" konto fra banken. (Havde holding + A/S) for et par år siden, og det var med samme interne kontotype.
Om banken vil, er udelukkende et internt anliggende.

Igen: E/S har ikke en procedure der forholder sig til om et givent registreringsnummer+ kontonummer kaldes noget særligt af en bank.

Så længe banken gør det der skal til, er alt ok.
Så igen igen: Hvis en stifter af et IVS kan inspirere banken til at tage kontonummeret uden gebyr ned fra hylden når de skal gennemføre registreringen, så  er det altså ikke noget som E&S blander sig i.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
hvis du med "knyttet" mener ejet af IVS.
det er jo problemet - ejet af IVS betyder vel - tilhører CPR og ikke tilhører CPR eller?

Hvis det er korrekt- så er det jo det banker kalder erhvervskonti hvor der også hvidvask checkes for selskabets formål og dets ejer og ofte selv for anfording kræves personlig kaution - just in case.

Jep - der er stadigt banker der stiller sådanne rene "anfordringskonti" op gratis - men der bliver længere og længere mellem gratis erhvervskonto til folk der ikke har en i forvejen positiv personlig bank relation - og ja - der er da bestemt banker som ikke duer til den type rådgivning

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Hansen:
Så længe banken gør det der skal til, er alt ok.
Så igen igen: Hvis en stifter af et IVS kan inspirere banken til at tage kontonummeret uden gebyr ned fra hylden når de skal gennemføre registreringen, så  er det altså ikke noget som E&S blander sig i.

Og ivørigt at kontoens navn skal hedde noget bestemt under stiftelsen har INTET at gøre med kontotypen internt i banken, det kan de opdatere som de har lyst.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Hansen:
Og ivørigt at kontoens navn skal hedde noget bestemt under stiftelsen har INTET at gøre med kontotypen internt i banken, det kan de opdatere som de har lyst.
jamen det er jo ikke det jeg skriver - jeg skriver, at jeg ikke tror ret mange banker vil oprette en konto som ejes af et IVS uden at gøre det som erhvervskonto i ren daglig praksis .- jeg vil gerne høre hvis nogen har en konto ejet af et IVS som er beskrevet som privatkonto (for nu at få det up-to date for nye IVS stiftelser som trådstarter efterlyser)

Det betyder ikke at banken er tvunget til at tage betalt andet - end det som banken gerne vil helt uanset kontotype

vh John 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 4 ud af 6 (53 indlæg)