Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Banken gav forkert pris - kostede 10.000

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 13. Mar 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude

Jeg har lige overfør godt 31.000 USD til en udenlandsk forretningsforbindelse, og spurgte på forhånd i min bank hvad de tog for en dollar. Jeg fik også oplyst omkostninger ved overførsel, som beløb sig til et pænt stykke under 1000 kroner.

Prisen i amerikanske dollar fik jeg oplyst til 5,2222, men da jeg fik transaktionen at se på kontooversigten kunne jeg kostatere at prisen snarere var 5,54, hvilket betyder at det har kostet godt 10.000 kroner mere at overføre end det oplyste. Al korrespondance er foregået på mail.

Mit spørgsmål er nu: Kan jeg kræve, at banken sælger til den lovede kurs? Og hvad bør jeg i givet fald gøre? Jeg har endnu ikke kontaktet banken efter at transaktionen er gennemført.

Nogle der ved noget om hvilke rettigheder, jeg har?

Mvh

Ib

Fra Norge
Tilmeldt 8. Mar 13
Indlæg ialt: 109
Fra  Nordic IQ Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Virker lidt underligt at banken har oplyst en kurs på 5,2222 - Det er ved at være lang tid siden den har været dernede. Tænker at den kurs du har fået oplyst, måske har været deres købskurs (Selv om jeg endda vil mene denne er utrolig lav ved 5.22) 

Ved ikke om du kan have nogle rettigheder i forhold til det, da valutakurser er noget du kan checke op på mange steder, og det derfor kan ses som en åbenlys fejl. Og hvis du under alle omstændigheder skulle have overført de 31.000 så er det jo ikke noget der ville have ændret noget for dig, om det var den ene eller den anden kurs.

Dette er dog bare mine antagelser, jeg har ikke nogen former for faglig begrundelse for at vide om det er rigtigt.
Men jeg vil ihvertfald følge med her :) 

Tilmeldt 3. Feb 14
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ib Keld Jensen:
Prisen i amerikanske dollar fik jeg oplyst til 5,2222

Det er ikke muligt for banken at sælge dig dollars til den pris, prisen har slet ikke været så lav i mange år, så det er nok sandsynligt at du har hørt forkert. Den pris du har betalt er faktisk en god pris da middelkursen dd. er ca. 5.45 hvilket svarer til hvad banken betaler for USD.

Fra København
Tilmeldt 13. Mar 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Al korrespondance er foregået pr. mail, herunder prisen.

mvh

Ib

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Han skulle have det hele på mail, så han kan næsten ikke ha' hørt forkert.

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Da du har fået oplyst kursen på mail, så skal du selvfølgelig have den mail - medmindre det er lang tid siden, at du har fået den kurs og der i mailen yderligere står at det er den dagsaktuelle kurs.

Hvis du ikke er oplyst det, så skal du helt klart tage fat i banken med det samme!

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Tilmeldt 12. Jul 13
Indlæg ialt: 219
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld, men stillede du overhoved ikke spørgsmålstegn ved en kurs på 5,222??

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er klart at det kursen ved overførsel og ikke en eller anden kurs (der er forskel på køb/salg) og det er dagsaktuelt at du overfører, så synes jeg du kan ha en sag, og det kan så være pengeinstitutklagenævnet, men start med bestyreren i din afdeling hvis alt er klart - købskurs dollars ved overførsel og så dit tal og aktuel dato OG du har overført i $

Er der uklarhed i mail om hvad kursen dækkede over OG dag eller dage mellem mail og den praktiske overførsel  eller du har overført i DKK så veksling først sker i USA hvor de så sætter kursen, så er der ikke noget at komme efter

Som en anden skrev, du har jo ikke tabt noget hvis ellers den brugte kurs var den korrekte, højst fået en skuffelse

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er forskel på hvordan man handler valuta.

Selvom du har forespurgt banken om kurser, gebyrer m.v. - så vil det være sådan at i samme øjeblik du logger på din netbank så er det de forretningsbetingelser der er knyttet til din netank der gælder. Her kan man altså godt komme ud for at tjekke kursen den ene dag og overføre pengene, mens selve transaktionen først foretages næste bankdag - til en helt anden dagskurs! Det er standard for overførsler i de fleste banker.

Har man tit behov for at overføre USD så findes der forskellige løsnnger. Det er i praksis lidt langhåret, men populært forklaret kurssikrer man fakturarer i USD omkring tidspunktet for udstedelen af faktura, og så har man en "fast pris" på handlen. Det kan man betragte som en slags forsikring.

Lidt kort fortalt kan man også have et "indetående med USD" som man så laver overførsler med.

Men går man på netbanken og "gør det selv", har man foretaget transaktionen i overensstemmelse med betingelserne for den pågældende netbankaftale.

Fra København
Tilmeldt 13. Mar 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej igen

Blot til almindelig orientering for de interesserede. Sagen er nu slut. Banken vedgik sit ansvar men foreslog, at vi gjorde halv skade, hvilket betyder, at jeg får 5.000 kroner tilbageført til min konto.

Tak for svar og kommentarer.

mvh

Ib

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)