Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min partner vil ikke have jeg køber ham eller omvendt! Restauration branche

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vi er 2 som have 50% del hver på et restauration ApS firma siden 2009, hvor jeg arbejder 100% i firmaet siden 2010, mens min partner har 0 arbejdsdag og eller lønseddle fra firmaet.

Min partner har også 2 andre enkelt man firma i samme branche og i samme koncept for sig og de har hver sin egen cvr. Fornylig kom det op at han skylder SKAT i godt 350000kr efter hans enkelteman firmaer var undersøgt af SKAT, men det også ikke er mit problem, men på den andn side er det jo mit problem, fordi han ejer 50% sammen med mig et fælles Aps, hvor han også er formand for bestyrelsen!

Sidste måned Alk. bevilling på den fælles firma skal fornyes. Her kom polittet med sin indstilling at vi kun må få bevilling fornyet i et år, fordi "direktøren" ses med en større restance. derfor måtte de følge økonomisk udvikling, herunder afviklingen af restancen ved henstandsophør! Det koste mindst ca. 4-6000kr at søge fornyelsen og det skal betales af os begge/vores firma.

Vi 2 er også uenige om mange ting i vores fælles firmaet og måden den skal drives på. Jeg har gode resultat især for 2013. Jeg har begyndt en dialog med ham om hvor vild han vil købe mig så jeg kan videre med mit liv eller evt. omvendt.

Han vil ikke med på forslaget. Så henvendt jeg til en advokat. Vi blev inviteret til fælles møde for at finde en løsning. Min advokat forslår, firmaet skal vurderes eller vi selv finde en pris og så en af parterne skal købe den anden. Det vil han ikke gør. Istedet forslår han, vi 2 finde løsning selv privat. Og det gjorde vi heller ikke. 

Forladen bankrådgiver har haft et møde med mig. Han var glad med senest udvikling af firmaet, men han var bekymret over for min partners privat økonomi, fordi han har det samme bank som mig og firmaet. Han påpegede at hvis, hvis og hvis det går galt for firmaet og min partner har intet på sin konto, så er det mig der skal dække tabet!

Hvad er mit spørgsmål:

Jeg vil gerne købe ham. Fordi det her firma er mit levebrød. Netop derfor har jeg fået lov til at have min familie med i Sverige. Hvordan kan jeg gør det, når han nægter enhver form for forhandling? Han vil have jeg skal ud altså for mindre beløb og når jeg forslår ham høje beløb end han kommer med, så siger han, at han vil ikke sælge sin del.

Min advokat siger privat, at det er bedst hvis vi selv finder en løsning, men hvad gør jeg med sådan en partner som verken den en eller anden vej, hvor jeg og fælles firma skal betale for hans handlinger andre steder...? Hvordan kan jeg kommer af med ham. Igen, firmaet er min familes opholdstillads for mig i Sverige....

Sætter pris på jeres tid og beklager hvis indlægget er for langt.

Bedste hilsner

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er nødt til at finde en måde, hvor din advokat kan overbevise din partner om, at du skal han sælge til dig og for en realistisk pris. Du kan ikke bare lade tingene køre videre, men problemet er i høj grad, at I ikke på forhånd har haft en klar ejeraftale som regulerede hvordan I skulle klare en situation, hvor den ene ikke levede op til det som I mente var aftalt

Det betyder rent ud, at du ikke har ret meget at tvinge ham med, uden en ejer aftale, og du kan ende med, at det klogeste er, at lukke virksomheden - evt ved betalingserklæring eller ved at afmelde direktør eller andet - men DET kræver givet, at du ofrer en revisor der ser helt konkret på alle aftale forhold

Jeg synes det lyder om om du bliver super dårligt behandlet af din partner, som sikkert dog ville beskrive situationen helt modsat, så fat en revisor OG sig til din advokat, at det her ikke kan forsætte for det kan koste dig din forretning og give dig problemer med ophold i Sverige eller hvad det er

God vind med det

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for svaret John. Du har fuldstændig ret. Revisoren er eeen... Kort sagt (det er hans højre hånd) og han bliver meget sur, når jeg anbefaller at skifte revisoren ud med en anden en. Er der ren jurdisk udvej, tro du/I? Tak igen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Og ja, advokaten har overbeviset ham at han skal sælge sin del, men det vil han ikke gør.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Sorry, jeg glemt og sige at jeg selv har haft en snak med polittet. De mente det samme. Han skal trække sig tilbage. Da jeg sagde det til min partner, svaret var at nå må vi vente og se, hvad der kommer ud af den allerede søgt ansøgning. Men mit problem ikke løses her... Jeg har kun en udvej og det er at af med ham. han ved og hans ansvar over for hans handlinger, som idag går ud over mig og min deli firmaet.

Fra Caracas
Tilmeldt 4. Jul 12
Indlæg ialt: 131
Fra  ImportSolution ImportSolutions office : ICON III 858 Sukhumvit soi 55 10110 BKK Skrevet kl. 07:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis i begge skriver et beløb som i vil betale den anden, for hans del af firmaet på et papir som i giver jeres revisor, får den som byder det højeste beløb firmaet, men til det laveste bud.  Det er en fair måde at skilles, men klart har din makker ingen penge er dette ikke din løsning.

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :
kan hans økonomi ikke give problemer med bevillingen?
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Frank N Hansen:
Det er en fair måde at skilles

Fairness har desværre ingen værdi, hvis der ingen vilje er til at finde en løsning hos begge parter. Et klassisk eksempel på hvor vigtigt det er at aftale hvordan konflikter skal løses ved stemmelighed mv. Der er ingen som kan tvinge den anden til at sælge mod sin vilje.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Frank Og tak.
Det også var mit forslag, men så kom han med med 3. person, hvor han skal lægge ud for ham, for official har han ingen penge på sin konto. Da jeg så at nu kommer der 3. person, blev jeg endnu interesseret i at det er mig der har først ret. Jeg står 24/7 og knokler 7 dage om ugen. Han forventede kontanter af mig og det har jeg ikke og det VIL jeg heller ikke.

Om hans økonomi giver problemer med bevilling... Den har det allerde gjorde for ellers skulle vi har den i 5, 6, eller 7 år, men politiet har anbefalet kun et år. Politiet sagde, de har forståelse for mit problem og løsningen er at han trække sig tilbage.

Hans advokat kom også at sige, ingen kan tvinge den anden for at sælge sin del.
Pointet er, hvorvidt jeg har mulighed at trække sagen til retten for vi bor jo i Danmark med en fair retssystem. Min partner står på sortlist over alt på grund af div sager, mm og har været måske 10 gange i retten på grund af hans egene enkeltman firmaet og også fordi han er dårlig betaler. Har haft 2 andre fælles projekter som endt med ballader.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Sharifpat:
Revisoren er eeen... Kort sagt (det er hans højre hånd) og han bliver meget sur, når jeg anbefaller at skifte revisoren ud med en anden en. Er der ren jurdisk udvej, tro du/I? Tak igen
Nej der er næppe en ren juridisk udvej - det er jo ikke en forbrydelse han ikke vil sælge desværre. Det er helt enkelt den manglende aftale om hvad man gør når man er fællesejere som mangler. Den skal både beskrive alle pligter i det daglige og alle regitheder OG hvordan man skilles hvis den ene part vil sælge, eller tvinge den anden part ud for den sags skyld. 

Uden en sådan EJERAFTALE SOM I LINKET findes der ikke her et juridisk grundlag for at købe ham ud. Du kan formentlig heller ikke bare starte en restaurant selv, da det vil være illoyalt og ikke lovligt når du driver en i selskab med en medejer allerede

Det man kan sige helt sikkert er, at du ikke kan bruge den revisor som er din partners gode ven og fortrolige. I skal have hver sin og hvis I skal ha jurister på, skal det være hver sin. Forslaget om at begge afleverer bud til advokat og den der byder højest får forretningen til lavestebud + 1 krone kan være fair, men det hjælper ikke spor, når det ikke er aftalt på forhånd. 

Hvis I har en god fællesven, så kunne denne måske gå ind og mægle mellem jer og hjælpe og måske det kunne være værd at overveje, at byde lidt ekstra ind for at overtage, evt betalt via, at makker får xx (10?)% af overskuddet første år efter overtagelsen og 5% det efterfølgende - for at friste den genstridige makker

Regn bare med, at hvis han beskrev tingene herinde, så ville de se helt anderledes ud, så det er aldrig let uden ejeraftale, og selv med kan det tage tid og være ubehageligt, men korrekt udført ville en ejeraftale være eneste sikre vej ud

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)