Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

opstart af ny virksomhed mm.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 8. Feb 14
Indlæg ialt: 23
Fra  Trading Cards Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er igang med at starte en en hjemmeside / webshop

Jeg regner ikke med at omsætte over 50.000kr. det første år.

Da jeg bl.a. skal handle med en dansk importør skal jeg have oprettet et CVR nr. 

Hvis jeg ikke kommer over de 50.000kr. skal jeg så ikke betale moms af det jeg sælger? og kun skat at mit overskud?

Afregnes skat kvartalsvis for en lille virksomhed?

Udgifter til porto, kuverter og andet emballge, kan jeg der trække det fylde beløb fra som udgift? og kun betale skat af overskuddet?

Er der nogen grund til at jeg ikke med det samme bør oprette et momsnr., eller er der ulemper ved det hvis jeg ikke omsætter for over de 50.000kr. (Jeg tror ikke det er umuligt at jeg kommer over 50.000kr.)

Hvis jeg handler (køber / sælger) med privatpersoner f.eks. via ebay, eller anden udenlandsk køb via min hjemmeside (en lille del, men kan forekomme) vil der så være noget specielt med import / eksport?

Hvor lang tid tager det at få oprettet / godkendt et CVR nr. og momsnr.? Jeg påregner at kunne gå igang så småt om 1-2 uger med min hjemmeside.

Vil det være et stort problem hvis man i første omgang tilbyder betaling via. Paypal, Mobilepay og konto overførsel. Vil det skramme mange væk? Jeg ved jo at det koster noget at skulle tilmelde sig dankort betaling, og vil jo gerne holde udgifterne nede indtil jeg kan se hvordan det kører.

 

Ved godt at det var mange spørgsmål, men håber I kan svare på dem ;o)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

P.Belli:

Jeg er igang med at starte en en hjemmeside / webshop

Jeg regner ikke med at omsætte over 50.000kr. det første år.

Da jeg bl.a. skal handle med en dansk importør skal jeg have oprettet et CVR nr. 

2

Hvis jeg ikke kommer over de 50.000kr. skal jeg så ikke betale moms af det jeg sælger? og kun skat at mit overskud?

2

Afregnes skat kvartalsvis for en lille virksomhed?

3

Udgifter til porto, kuverter og andet emballge, kan jeg der trække det fylde beløb fra som udgift? og kun betale skat af overskuddet?

4

Er der nogen grund til at jeg ikke med det samme bør oprette et momsnr., eller er der ulemper ved det hvis jeg ikke omsætter for over de 50.000kr. (Jeg tror ikke det er umuligt at jeg kommer over 50.000kr.)

5

Hvis jeg handler (køber / sælger) med privatpersoner f.eks. via ebay, eller anden udenlandsk køb via min hjemmeside (en lille del, men kan forekomme) vil der så være noget specielt med import / eksport?

6

Hvor lang tid tager det at få oprettet / godkendt et CVR nr. og momsnr.? Jeg påregner at kunne gå igang så småt om 1-2 uger med min hjemmeside.

7

Vil det være et stort problem hvis man i første omgang tilbyder betaling via. Paypal, Mobilepay og konto overførsel. Vil det skramme mange væk? Jeg ved jo at det koster noget at skulle tilmelde sig dankort betaling, og vil jo gerne holde udgifterne nede indtil jeg kan se hvordan det kører.

 

Ved godt at det var mange spørgsmål, men håber I kan svare på dem ;o)

Sagtens Big Smile

1 og 4 - Du SKAL momsregistrere dig hvis du forventer at kunne komme over 50.000 kr på 12 mdr i træk, ellers vil du kunne blive sat i moms af al omsætning inden - de 50 t er ikke en bund man først har uden moms , og så moms derefter - læs gerne http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

2. Nej skat for en personlig virksomhed afregnes per helår via udvidet selvangivelse - læs gerne http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html og der er andre links omkring skat "for begyndere Smile) inde i indholdsfortegnelsen. MOMS afregnes for 2014 halvårligt som standard

3. Ja direkte omkostninger kan trækkes fra, - du skal føre nøje regnskab, du kan ikke generelt trække noget fra som ikke 100% hører til indtægten som ikke registeret.

5. Hvis du handler varer med nogen uden for EU SKAL du være registreret - som import/eksport registreret - du behøver ikke være momsregistreret men SKAL ha CVR med eksport/impoirtregistrering

6 - kort tid - selve CVR sker i princip omg, moms reg kan tage et par dage

7 - måske - det afhænger af det du sælger og af dine kunder, men mange har kun den kombination som du selv ved fra f.eks Ebay

god vind med det

John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Feb 14
Indlæg ialt: 23
Fra  Trading Cards Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for gode svar Big Smile

Kan jeg "nøjes" med at holde styr på økonomien med et helt almindeligt excel ark som er sat ordenligt op med udgifter, indtægter, moms mm.? Eller er man nødt til at have et regnskabsprogram? Her kan jeg jo også lave en nem og enkel faktura som udskrives og sendes med.

Jeg tænker lidt at man jo lige kan se de første par måneder an inden jeg bestiller et momsnr. Er det ok, eller bør jeg bare bestille det med det samme og så køre det sådan "rigtigt" starten? Så kan jeg jo selvfølgelig også trække købsmoms fra.

Jeg tror jeg har en udfording omkring nogle indkøb jeg vil lave i Polen og England, da noget af det vil være privatpersoner, så der kan jeg jo ikke trække noget moms fra. Når jeg så skal sælge skal jeg først betale 25% i moms, og derefter 50% i skat, og så kan det på nogle af varerne være svært at tjene ret meget!

Hvis jeg skal tilknytte betalingskort, hvilken løsning er så den billigste løsning? til at starte med kan det jo være ok med gebyr pr. transaktion i stedet for et fast gebyr eller?

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

P.Belli:

1

Kan jeg "nøjes" med at holde styr på økonomien med et helt almindeligt excel ark som er sat ordenligt op med udgifter, indtægter, moms mm.? Eller er man nødt til at have et regnskabsprogram? Her kan jeg jo også lave en nem og enkel faktura som udskrives og sendes med.

2

Jeg tænker lidt at man jo lige kan se de første par måneder an inden jeg bestiller et momsnr. Er det ok, eller bør jeg bare bestille det med det samme og så køre det sådan "rigtigt" starten? Så kan jeg jo selvfølgelig også trække købsmoms fra.

3

Jeg tror jeg har en udfording omkring nogle indkøb jeg vil lave i Polen og England, da noget af det vil være privatpersoner, så der kan jeg jo ikke trække noget moms fra. Når jeg så skal sælge skal jeg først betale 25% i moms, og derefter 50% i skat, og så kan det på nogle af varerne være svært at tjene ret meget!

1 ja men det er noget lxxxx så brug et regnskabsprogram ex www.dinero.dk som er gratis op til første mio i oms

2

Det kan du godt men du SKAL registere dig så snart du kan forvente at kommer over de 50 t http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

3

Nah - moms er jo noget alle der sælger af betydning lægger på varen og har ikke med resultat at gøre men er noget du midlertidigt opbevarer og hvis ikke din forretning kan tåle, at du lægger moms på dine priser, så må du jo sikre du aldrig kommer over 50.000 kr på 12 mdr og det lyder jo lidt som en game-spoiler. Det har ikke noget at gøre med om du køber med eller uden moms. Det du køber uden moms betaler du jo ikke moms for og derfor er det jo billigere alt andet lig - og er det brugte ting kan du bruge brugtmomsordningen - som ikke er helt ukompliceret og skal følges i alle krav: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Feb 14
Indlæg ialt: 23
Fra  Trading Cards Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen Yes

Hvis jeg skal tilknytte betalingskort, hvilken løsning er så den billigste løsning? - ikke at det skal være billigt, men er jo meget godt at holde udgifterne nede til at starte med. Jeg tænker at det nok vil hjælpe en stor del at tilbyde dankort betaling, og ikke kun Paypal. Er der nogen der har erfaring med dette?

Tak for hjælpen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

http://kortgebyr.dk/ giver godt overblik over priser. Ingen tvivl om, at Nets er billigst i daglig brug da de benytter dankort delen af visa dankort til langt lavere gebyr end nogen anden MEN - Nets kan være dyret at starte op. Branche afhængigt har nets ret til at kunne stille krav om bankgaranti for ganske store beløb, ikke en egentlig omk men noget der tærer på kredit muligheder i banken, så en del er nødt til at fravælge nets, som i øvrigt også har en urimelig lang sagsbehandlings tid

Skal man sige noget positivt om monopolet, så er det, at netop monopolet og ejerskabet og statens indflydelse sikkert gør, at Dankortet er unikt og ganske billigt i forhold til det som findes i de fleste andre lande i form af betalingskort. Nets skal udbydes til salg, og det skal blive interessant at se om det bliver opfattet som en ny DONG. Et monopol brud er formentlig ikke realistisk, da driften er dyr og ikke vil kunne deles på en hel masse ejere, uden at det sikkert kunne ændre dankortet fra det relativt gratis kort det er idag, til noget ville ligne alle andre betalingskort. Alt det er der sikkert et hav af forskellige politiske opfattelser af Big Smile

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Feb 14
Indlæg ialt: 23
Fra  Trading Cards Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå men nu har jeg oprettet mig og modtaget mit CVR nr. Big Smile

Hvad skal jeg vælge? NemID medarbejdersignatur eller Digital Signatur? Det er en enkeltmands virksomhed, så det er kun mig der skal bruge dette.

Kan I hjælpe med om der er noget jeg nu mangler at registrere.

- Jeg har bestilt en erhvervskonto i banken, og formoder at der følger en NEM konto med der.

- Jeg har også bestilt et momsnr. Er det det samme som mit cvr nr. eller kommer det senere fra skat?

Når man betaler moms hvert kvartal, er det så jf. kalender året, eller er det ud fra hvornår min virksomhed er startet?

Det er fedt med et forum som dette hvor folk er utrolig hjælpsomme ;o)

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

I forhold til din skattebetaling, så kan du jo med fordel forskudsregistrer den forventede indkomst, på den måde vil du løbende i 2014 betale lidt skat, og når så du laver din årsopgørelse, så vil din endelige skat blive gjort korrekt op. Men det kan jo være en fordel at betale lidt skat løbende :)

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

P(eter) Belli.

Pust ud!

Der findes flere iværksættercenter derude, som kan hjælpe dig med dine spørgsmål.

Jeg tror, at du har brug for at sætte dig stille og rolig ned med en person, som kan rådgive dig.

Jeg vil gerne give dig en halv time (gratis) hvis du bor i København eller vil komme her til og mødes.

mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Tilmeldt 8. Feb 14
Indlæg ialt: 23
Fra  Trading Cards Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Jeg bor ikke så langt fra København, så det er et flot tilbud, tak. Jeg søger lige lidt videre og vender tilbage hvis jeg får behov for det. Men du har nok ret i at nemmere at sidde stille og roligt med de spørgsmål der rumstere i mit hoved.

Jeg kigger også lige lidt på det med iværksætter centeret.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)