Sluder og vrøvl! Ifølge Incoterms 2010 er sælger forpligtet til at tegne en forsikring, problemer er dog at sælger kun er forpligtet til at tegne en forsikring med minimum dækning Dvs. de såkaldte begrænsede danske betingelser ( Institute Cargo clauses B). Tyveri og bortkomst er ikke dækket af de begrænsede danske betingelser. Her kan man se hvad de forskellige forsikringer dækker: |
Ravn:Jacob:Det har intet med CIF at gøre - det handler om, hvorvidt der forelægger en transportforsikring eller ej. Incoterms afgører blot, hvem der er ansvarlig for, at tegne en forsikring.Sluder og vrøvl!
Ifølge Incoterms 2010 er sælger forpligtet til at tegne en forsikring, problemer er dog at sælger kun er forpligtet til at tegne en forsikring med minimum dækning Dvs. de såkaldte begrænsede danske betingelser ( Institute Cargo clauses B). Tyveri og bortkomst er ikke dækket af de begrænsede danske betingelser.
Her kan man se hvad de forskellige forsikringer dækker:
Jeg antager naturligvis, at den lovpligtige forsikring er tegnet - Men det er svarende til kategori c eller tilsvarende. På samme måde ville jeg også betegne en bil som uforsikret, hvis den kun er ansvarsforsikret.
Jeg ser meget gerne din henvisning til kategori B, da det jf. ICC 9.3 kun omhandler minimum - dvs. C
- Såfremt du ikke har bogen tilgængelig, så fandt jeg et link til PrimeCargo, som du normaltvis er glad for:
http://www.primecargo.dk/Information/Shipping%20Tools/Inco%20Terms.aspx