Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prissættelse af virksomhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Krarup
Tilmeldt 29. Nov 12
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg har brug for lidt hjælp.

Jeg/vi ejer/ejede et firma som lever af at sælge catering / mad ud af huset..

Jeg har solgt min del til partneren, så langt så godt. Men hvordan sættes værdien af et sådan firma? Jeg er ganske tilfreds med den pris jeg fik, det er ikke problemet.

Problemet er at min tidligere partner i virksomheden, er ved at indgå et partnerskab med en anden, hvor den nye partner så skal betale for den værdi selskabet har. Men hvordan prissættes det?

Firmaet har ingen fysiske ting, da der er lavet helt nyt køkken i deres nye firma, på en helt anden adresse.

Firmaet skal derfor prissættes efter goodwill o. lignende.

Som jeg forstår det, så tager man gennemsnittet af de seneste tre års overskud og kalder det goodwill. Det har jeg fået oplyst af min advokat. Er det korrekt?

Selve firmaets værdi, i mine øjne, er hjemmeside, de kroner der er brugt på markedsføring og søgemaskineoptimering oveni. Når jeg så skal udregne værdien gør jeg således:

Gennemsnit af omsætning de seneste tre regnskabs år / 3 = XXXXXXX,- kroner
Værdi af hjemmeside udvikling og design = XXXXX,- kroner
Værdi af markedsføring, messer, avisannoncer o.lign = XXXXX,-kroner
Værdi af søgemaskineoptimering (De penge der er brugt på dette samt nuværende placeringer = XXXXX,- kroner

Man kan altid diskutere hvorvidt værdien af en hjemmeside eller søgemaskineoptimering, er XXXXX antal kroner, mere eller mindre. Det er ikke essensen af mit spørgsmål. Essensen er, at i mit hoved, skal man naturligvis værdisætte udfra den værdi de pågældende ting har, altså, hvad ville de koste at anskaffe tingene o.lign.

De specielle ved det her, er at den her virksomhed har været drevet online, altså selvfølgelig har der været et køkken, men det var lejet, derfor har det ingen værdi. Men i og med virksomheden har været 100% online drevet, så skal man vel også betale for de online ting.

Er der nogen som kan vejlede mig lidt her? 

YourBanker - Sammenlign lån og få gratis tips og tricks

Fra Krarup
Tilmeldt 29. Nov 12
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det slet ingen som besidder bare en smule erfaring indenfor dette felt? :-)

YourBanker - Sammenlign lån og få gratis tips og tricks

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper | fastWEB:

Som jeg forstår det, så tager man gennemsnittet af de seneste tre års overskud og kalder det goodwill. Det har jeg fået oplyst af min advokat. Er det korrekt?

Selve firmaets værdi, i mine øjne, er hjemmeside, de kroner der er brugt på markedsføring og søgemaskineoptimering oveni. Når jeg så skal udregne værdien gør jeg således:

Gennemsnit af omsætning de seneste tre regnskabs år / 3 = XXXXXXX,- kroner
Værdi af hjemmeside udvikling og design = XXXXX,- kroner
Værdi af markedsføring, messer, avisannoncer o.lign = XXXXX,-kroner
Værdi af søgemaskineoptimering (De penge der er brugt på dette samt nuværende placeringer = XXXXX,- kroner

jeg må sige, at der kan regnes goodwill på flere måder - men lige den med gennensnit af sidste 3 års omsætningen hænger jeg ikke med på, hvad hvis de havde været kolosalt underskudsgivende?

Goodwill er jo udtryk for den ekstra forretning en virksomhed leverer ud over det normale for en investering, målt mod forrentning af egenkapitalen, for nu at starte der. Den værdi kan så udgøre et aktiv som der modtages betaling for ved et salg. Med andre ord, har den forretning her givet et afkast som var større end normal forretningen af kapitalen

Du kan også se det som den forskel der på handelstidspunktet er mellem "kostprisen" for virksomheden (se til egenkaptial) og handelsværdien af alle overtagne indentificerede aktiver mod forpligtelser.

Overstiger handelsværdien således den faktiske kostpris/indre værdi, så er der good will som sælger beskattes af som udgangspunkt,

Det din partner vil her, er jo nok bare at få så mange penge som mulige i goodwill, og hans opgave er så at overbevise køber om, at det han skal købe kan give en forretning der berettiger den pris han skal betale helt enkelt. Køber vil se på hvad giver det han køber i ekstra indtjening OG hvor stabil er den ekstra indtjening.

For at måle det, bør køber se på udviklingen over ex seneste 3 år - går den frem og kan forventes at forsætte frem i såkaldet rullende 12 mdr basis, eller er det på vej ned af bakke og hvad vil det ekstra overskud køber kan få ved at overtage være, efter de omkostninger køber har for at holde den ekstra omsætning OG forrentning af købet

Er det en stabil forretning, så kan man sige 5 x overskud = 20% forretning .- ikke helt urimeligt hvis det er noget med lidt risiko i. Så vil man tage de 5 års overskud x 5 og få et tal - og hvis det tal overstiger den indre værdi på handelstidspunktet, så vil det være den goodwill køber vil betale

Jeg har ikke ret ofte hørt en køber der vil gi 3 gange en omsætning hvis den omsætning ikke både er stabil og giver et tilfredsstillende afkast - bagud og fremover

værdi af markedsføring, messer, hjemmesider, søgemaskine optimering indgår jo i princip i omsætningen for uden disse, ville den jo ha været meget mindre, og disse ting har kun værdi for køber, i det omfang det er ting han fremadrettet bruger og slipper for selv at skulle ud og investere i

Mit råd vil være at få fat i en revisor der har lidt erfaring i virksomhedshandler, og få en beregning på hvad man kan kræve for andelen og for køber, at foretage en god due-diligence

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)