Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansvar ved videresalg af andres håndlavede varer?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg går og tumler med en ide om at lave en shop, der videresælger andres håndlavede varer; tasker, smykker etc., og jeg har lige to spørgsmål, jeg håber, at I kan hjælpe mig med.


1: En ven har gjort mig opmærksom på, at jeg som firma står med 2 års garanti/reklamationsret etc. på varerne, og det vil jeg jo meget gerne undgå, eftersom det er håndlavede varer og jeg ikke selv har lavet dem. (Det er lidt fjollet at skulle gå til en privatperson 2 år efter og bede dem om at flette en ny taske magen til, fordi den første ikke holdt i længden. Alt andet lige er det håndlavede ting, og de er ikke testet for flere års holdbarhed. Det vil de fleste nok heller ikke forvente, men for en sikkerheds skyld...)

Kan jeg være mellemled, så folk juridisk set køber tingene af de privatpersoner, der har lavet dem? Altså så jeg blot har dem i kommission? (Det er sådan, det kommer til at fungere, men fritager det mig for ansvaret? Og skal jeg i så fald angive "producenten" på fakturaen, så folk ved, hvem de skal henvende sig til, hvis der er problemer med varen? Det vil jeg gerne undgå.)


2: Når jeg sælger en vare, skal personen, der har lavet den, have en del af pengene.
Hvordan gør man det rent praktisk? Skal de sende mig en faktura, eller kan jeg blot overføre pengene til dem? Skal jeg aflevere et overblik til Skat, så de kan se, hvem jeg har udbetalt penge til? Eller angiver jeg simpelthen det samlede beløb under "Varekøb" i regnskabet?


Jeg håber, at I kan hjælpe.    Smile


Smile     Rie

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

1: Nej, det mener jeg ikke du kan slippe for. Hvis du vil sende en faktura til folk, så har de handlet med dig! Og er du en virksomhed, så giver du to års reklamationsret, det første halve år med formodningsregel. - Du kan i stedet formidle salget, og så lade salget foregå de private personer imellem, og så skal du have noget for at formidle salget. Typisk af sælger.

2: Det besvares vist ovenfor.

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Carsten

Mange tak for dit svar.    Smile

Og især tak fordi du nævnte "formodningsregel" - det sendte mig ud i en søgning, der resulterede i et par meget informative sider om reklamationsret etc. Som jeg forstår det, skal der være en fejl på købstidspunktet (som man måske først opdager senere, men fejlen skal være der på købstidspunktet), før jeg står med et problem. Så jeg vil i store træk kunne undgå problemet ved at undersøge varerne grundigt, inden jeg sender dem ud.    Smile


Jeg vil dog stadig meget gerne have input vedr. udbetalingen. Jeg vil helst stå for mest muligt, så folk simpelthen sender mig deres ting, og så får de penge, hvis varen bliver solgt. De skal helst ikke være nødt til at sende mig fakturaer.

Jeg vil også gerne være sikker på, at jeg gør tingene korrekt i forhold til Skat (om det er mit ansvar, at folk melder deres indtægt?)...


Smile    Rie

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)