Hej Aminoer
Jeg går og tumler med en ide om at lave en shop, der videresælger andres håndlavede varer; tasker, smykker etc., og jeg har lige to spørgsmål, jeg håber, at I kan hjælpe mig med.
1: En ven har gjort mig opmærksom på, at jeg som firma står med 2 års garanti/reklamationsret etc. på varerne, og det vil jeg jo meget gerne undgå, eftersom det er håndlavede varer og jeg ikke selv har lavet dem. (Det er lidt fjollet at skulle gå til en privatperson 2 år efter og bede dem om at flette en ny taske magen til, fordi den første ikke holdt i længden. Alt andet lige er det håndlavede ting, og de er ikke testet for flere års holdbarhed. Det vil de fleste nok heller ikke forvente, men for en sikkerheds skyld...)
Kan jeg være mellemled, så folk juridisk set køber tingene af de privatpersoner, der har lavet dem? Altså så jeg blot har dem i kommission? (Det er sådan, det kommer til at fungere, men fritager det mig for ansvaret? Og skal jeg i så fald angive "producenten" på fakturaen, så folk ved, hvem de skal henvende sig til, hvis der er problemer med varen? Det vil jeg gerne undgå.)
2: Når jeg sælger en vare, skal personen, der har lavet den, have en del af pengene.
Hvordan gør man det rent praktisk? Skal de sende mig en faktura, eller kan jeg blot overføre pengene til dem? Skal jeg aflevere et overblik til Skat, så de kan se, hvem jeg har udbetalt penge til? Eller angiver jeg simpelthen det samlede beløb under "Varekøb" i regnskabet?
Jeg håber, at I kan hjælpe.
Rie