Det var også blot input Lars, det er svært at rådgive så præcist når man ikke kender til tallene, hverken regnskab eller budget, og du skal selvfølgelig ikke ligge dem frem her. Og selvfølgelig kun skrive det du føler dig tryk ved at ligge online, det vil jo dukke op på google.
Men måske tage en snak med din revisor, om han/hun måske kan finde en kreativ (dog lovlig) løsning, hvorpå man kan optimere din finansiering.
Jeg kan godt se logikken i, at der skal være penge til køb af materialer, men tænker samtidig ud fra det du skriver, at du umiddelbart hurtigt kan spare likvider op i firmaet. Syntes du snakkede om at der var en omsætning på ca. 200.000, dvs. efter dine varekøb (80.000) er der 120.000, til øvrige faste udgifter, hvis ikke de overstiger dette, så har du jo allerede der et likviditets overskud.
Da jeg arbejde som revisor opfordrede vi ofte kunder til ikke at købe likvider og debitorer, da de oftest vil blive solgt for en overpris, måske ikke direkte, men da man godt kan se sig lidt blind på de mange penge på kontoen og måske i pipeline (siger ikke det er dette du har gjort), så er man villig til at betale lidt ekstra.
Fornuftigt du har sikret dig der ikke er nogle lig under tæppet, det kan nemlig blive dyrt :)
Men tænker du skal have sælger til at forestå en del af finansieringen, og for din egen skyld vil jeg forsøge at få et holdingselskab ind hvor i du kan optage lånet, ved dog ikke lige hvordan du skal gøre dette, der må du hellere høre en ekspert. Men fordelen ved dette, hvis muligt, er at du kan afdrage gælden for køb af virksomheden, med ikke beskattet midler, dvs. den del du skulle have betalt i skat, den kan du istedet bruge til en hurtigere afvikling af gælden.