Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hobbyvirksomhed på kontanthjælp

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 28. Mar 13
Indlæg ialt: 100
Fra  ByD Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Til mit tidligere indlæg:

Louise Kristensen:

Du kan virkelig risikere at brænde nallerne. Spørg hellere din kommune og få ALT på skrift. Min ekskæreste havde et gammelt CVR nummer da han uheldigvis blev ledig. Han kunne dokumentere at CVR nummeret ikke havde nogen indkomst, men kommunen valgte at tage alt hvad han havde fået af kontanthjælp fra hele perioden trods han havde SKAT's ord på at der ingen indtjening var. Han klagede og vandt sagen efter 6 måneders kamp, men i agtindsigten kunne vi læse at kommunen mente at han stadig var selvstændig da han "gik pænere klædt end de andre kusister". Kort sagt: Kommuner er forskellige og har forskellige regler! Derfor skal du kontakte kommunen og fortælle om dine planer og igen, husk at få alt på skrift!! Så skal du ikke skal gå og være nervøs for at de "pludselig ændre mening"!

Men hvorfor registrere en virksomhed som ikke har nogen indkomst? Det er kun et krav at du har et CVR nummer når du tjener 50.000 eller derover årligt.

Skal det nok også lige nævnes at kommunen fandt frem til min ekskærestes gamle virksomhedsprofil her på Amino og krævede at han slettede den! Han ville fortsætte på hans virksomhed når han fandt et job, men mistet både hans plusprofil på Amino, hans domæner som også skulle lukkes ned og alt hvad der dertil hørte. Mange kommuner er meget sorte og hvide. De tænker ikke på den enkelte situation: Udbetaler de penge til dig, skal du ikke have en virksomhed..... BUM!

Gå med varsomme skridt og sørg for at du har din gode ret til det du gør, ellers kan det bliver et maridt.

Ja, jeg har meget dårlige erfaringer og min tillid til det kommunale er lig med 0! ;-)

Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 1058
Fra  Ronnie Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mie.

Jeg vil lige høre om du er forfatter ?

For så skal du ikke have cvr nr, så er du moms fritaget, Skatte loven §13 stykke 1 nr. 7

Så du skal indberette det som du tjener, og det vil så vil det blive modregnet din kontant hjælp  

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1947096&chk=209219 

Vh. Ronnie 

Venlig hilsen.

Ronnie 

Tilmeldt 21. Jan 14
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære Aminoer!

Tusind tak for jeres svar, som har været til stor hjælp!

Jeg har efter jeres venlighed her, fundet frem til at jeg er "kvinde og tænker for meget", og er "underlagt" janteloven.

Men efter at have sprunget ud af busken, har jeg fundet den røde tråd.

Man må gerne tjene penge ved siden af den offentlige ydelse, kontanthjælp.

Kan erindre Helle Thorning Smith's udtale om at man må tjene, (hæng mig ikke op på det) hvad der svarer til en timeløn på 1 kr om måneden, eller sådan noget.

Og eftersom jeg kun sætter lidt affiliate op her og der, så tror jeg næppe, at jeg kommer til at overskride denne timeløn.

Og da jeg har tænk at skrive, vil jeg nok betragte mig som værende iværksættende forfatter eller noget i den stil :) hvilket der nok ikke kommer penge i kassen lige fra den ene dag til den anden.

Takker for jeres hjælp her!

De bedste hilsner

Mie

Ps. Man må vel gerne have en Amino profil... Det er der vel ikke noget ulovligt i... :) Og man ved jo heller aldrig om ens hobby bliver udlevet nok til at man kan leve af den :) Om ikke andet så har man da fået den oplevelse mere i livet :)

Tror man skal sørge for at gemme ALT dokumentation!

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)