Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler ang. Donationer for et "fællesskab"

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 27. Jan 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino, jeg har sådan set et spørgsmål - som jeg håber jeg kan få et klogt svar på. Skype-Wondering

Jeg har startet en hjemmeside der hedder BlazePlay. Formålet med hjemmesiden er at starte et online fælleskab for spillere rundt i Europa, hvor jeg vil købe servers til forskellige spil og starte nogle fællesgrupper op i spillene. Det vil sige at alle pengene indtil videre er faldet fra egen lomme.

Jeg havde tænkt mig at siden forhåbenligt skulle kunne køre rundt senere på frivilige donationer fra medlemmerne. - Hvordan ligger reglerne om dette, jeg ved at hvis donationerne er rettet mod mig er de skattefrie, ifølge skats hjemmeside. Men hvad hvis brugeren vælger donation til BlazePlay. Og pengene herefter bliver brugt på at opgradere webhotel, servere eller andet. Skal jeg så ud og oprette en virksomhed?

Jeg er meget forvirret, og søger et klart svar - da jeg helst ikke vil have skattefar en kold vinterdag som i dag kommer og banker på. 

MvH Nicklas.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Reinhardt93:
jeg ved at hvis donationerne er rettet mod mig er de skattefrie, ifølge skats hjemmeside
den forstår jeg ikke - det må du lige linke til, jeg tror du misser et eller andet.

Alle indtægter - kaldet donation eller andet fint ord, er skattepligtige og du vil skulle følge samme momsregler som alle andre hvad angår evt momsregistrering

Uanset om de betales til dig eller til en virksomhed du opretter, vil de være en skattepligtig indtægt -. men dine udgifter som du har ved at få indtægterne, vil du kunne trække fra i virksomheden så du betaler kun skat af overskuddet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jan 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, tak for det hurtige svar.

Jeg fandt det her på skats hjemmeside:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789723

Indsamlede penge er i visse tilfælde skattefri

Indsamlede penge, som alene er en anerkendelse af modtagerens fortjenester, er skattefri.

Jeg ved ikke om det passer ind - jeg er ikke den store økonomi ekspert desværre.

Men jeg tænker mere når jeg ser online steder hvor de modtager donationer - betaler de så skat af det?

Hvad er mine muligheder, skal jeg oprette en virksomhed for at komme igang? 

Igen, tusinde tak :-)

Tilmeldt 27. Jan 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kunne også godt tænke mig at sælge merchandise med logo på.

Som sagt er jeg helt ny på markedet og jeg er kun 20 år gammel, er der nogle bestemte sider der har noget godt læsestof eller vejledninger?

- Tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det passer absolut slet ikke ind nej - det synes jeg vel også fremgår klart der er vel ikke tale om indsamlede penge til syge/tilskadekommne ramt af ulykke/katastrofe osv. Det er jo donationer som gives som frivillig betaling til dig og hører bestemt under "indsamlede penge til andre formål skal modtageren betale skat af

Indsamlede penge er i visse tilfælde skattefri

Indsamlede penge, som alene er en anerkendelse af modtagerens fortjenester, er skattefri. Indsamlede penge, der gives til syge/tilskadekomne, personer ramt af ulykke eller katastrofe eller deres efterladte, er skattefri.

Indsamlede penge til andre formål skal modtageren betale skat af.

Er du i tvivl om de indsamlede penge er skattefri, kan du ringe til os på 72 22 18 18.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 169
Fra  HoxIT Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det virker lidt forvirrende. Er du en virksomhed, en non-profit organisation, forening eller privatperson, dansk eller udenlandsk? Jeg tror det er lidt lettere at hjælpe, hvis du tager stilling. Selv ved jeg intet om det, men jeg ville køre det over en paypalkonto, hvis jeg var dig og så først oplyse eventuel indkomst til skat, når jeg overfører dem til en bank. Det er en midlertidig løsning, indtil du ved hvilket land, der vil være mest fordelagtig for dig, at have base i.

Tilmeldt 27. Jan 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har læst lidt op på det i stedet for at blive ved med at spørge dumt herinde.

Her de første par år regner jeg ikke med at have noget profit, men underskud.

Jeg har oprettet en PayPal, men den skal vel være privat person så længe projektet bare er en hobby og ikke overstiger 49.999,-.

Hjemmesiden er et online spil fællesskab, der skal kører med servers til rådighed for medlemmerne at være på. Målet er at starte et E-Sport site op som primært kører på donationer og salg af tryk på tøj. Om et par år er målet af siden skal være oppe og køre med et par 100 aktive medlemmer (Forhåbenligt). 

Så det jeg skal gøre nu, hvis jeg har forstået diverse artikler og forums jeg har læst her i aften:

Gemme alle bonner på udgifter til virksomheden.

Bruge PayPal til administration af økonomien.

Forblive en hobby, hvor jeg ikke skal registreres som virksomhed før jeg runder de 50.000.

Er det nogenlunde rigtigt?

Og så har jeg et par spørgsmål mere.

Eksempel: 10 Personer har doneret 1.000kroner til en ny server. Pengene bliver herefter brugt til den nye server, dette bliver vel ikke set som et overskud?

Hvordan er det med skat, det kører på mit personfradrag på 40.000? Det vil sige at mit "fritidsjob" på den lokale tankstation hvor jeg når at bruge mit frikort op, skal jeg så betale skat af hobbyens indtægter, selvom de indtægter direkte er brugt på formålet ved donationen, og stadigvæk har virksomheden i underskud. Det er lidt forvirrende, jeg håber i forstår det sidste spørgsmål.

- Tak

Tilmeldt 27. Jan 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

* Og oprette PayPal som privat?

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 169
Fra  HoxIT Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du ikke er momsregistreret kan du kun oprette PayPal som privatperson, det er heller ikke et problem.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan læse lidt simpelt at drive virksomhed uden moms her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/kan-jeg-drive-forretning-uden-at-vre.html  

Den server du køber vil så være din egen privat og den vil du næppe som udgangspunkt bare kunne trække fra i en hobby.

Det skal noget der ikke giver dig en privat værdi, ex hosting o.l. som du kun bruger til at tjene de der 1000 kr - du skal forvente skarpere regler for bare at kunne trække fra når det er dig som ren privat person og slet ikke at kunne ha underskud f.eks.

Overskud indgår som en hvilken som helst anden skattepligtig indkomst, bruger af dit fradrag osv

Det med moms og 50 t betyder ikke at du først lige omsætter for 49000 kr og så momsregistrerer dig, det skal du gøre så snart du kan forvente at komme op på 50.000 kr ellers kan du blive sat i moms af det du solgte uden moms + samme beløb i bod

god vind med det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)