Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbytte eller løn i konsulentvirksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Aug 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, jeg startede i starten af 2013 et aps, fordi jeg havde fået forhandlet en god konsulentkontrakt med min tidligere arbejdsgiver omkring 6-8 måneders fuldtids konsulentarbejde. På grund af opsparing har jeg ikke hevet pengene ud af selskabet endnu.

Nu vil jeg imidlertid gerne lukke regnskabsåret og udbetale pengene som udbytte. Men så er der lige den dér med SKAT og om hvorvidt de anser mig for at være ansat, fordi det er min tidligere arbejdsgiver.

I kontrakten, som var helt standard for min kunde (som er en stor teleoperatør) var der bl.a. bodsklausul og iøvrigt ingen garanti om timer (der står bare hvor mange timer, jeg maks. må fakturere).

Der er noget med, at SKAT kan bestemme, at jeg skal A-beskattes af pengene, hvis de vurderer, at min kontrakt er at sidestille med en alm. ansættelse.

Men hvordan fungerer det i praksis? Hvis jeg nu udbytter, og de kommer rendende, skal jeg så betale forskellen i ubytteskat / A-skat, eller bliver jeg straffet?

På forhånd tak!

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

I og med du har oprettet et selskab, så er det vel ikke helt så let for SKAT at sige det er et ansættelses forhold. Det er primært noget der vil ske for personlige virksomheder.

Skulle det dog ske, så ja du skal betale differencen, og jeg mener ikke du bliver straffet, du har jo ikke gjort noget ulovligt. Det er jo en skøns sag fra SKAT.

Omvendt vil du også få fradrag for udgiften i selskabet, og der spare selskabskat

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Selskabsformen er underordnet, men vil naturligvis være en del af den overordnede vurdering. HVIS skat kommer forbi og HVIS de anser dig for lønmodtager, så risikerer du en trippel beskatning.
I første omgang anses det modtagne honorar for personlig lønindkomst, til fuld beskatning. Den andel der ikke i året er udbetalt som løn/udbytte KAN anses for et skattepligtigt indskud i selskabet. Dernæst vil efterfølgende løn/udbytte blive beskattet igen!

Hvad kan du gøre for at sikre dig?
Få en god kontrakt, evt med en advokat eller tilsvarende indover, således der i formuleringer ikke er tvivl om konsulentforholdet og risiko ligger hos dig.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 6. Aug 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Men i sidste instans er er det vel stadig i mig, som står til høvl fra SKAT, selvom man får hjælp fra en advokat eller en revisor?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

dconsult:

Hej alle, jeg startede i starten af 2013 et aps, fordi jeg havde fået forhandlet en god konsulentkontrakt med min tidligere arbejdsgiver omkring 6-8 måneders fuldtids konsulentarbejde. På grund af opsparing har jeg ikke hevet pengene ud af selskabet endnu.

Nu vil jeg imidlertid gerne lukke regnskabsåret og udbetale pengene som udbytte. Men så er der lige den dér med SKAT og om hvorvidt de anser mig for at være ansat, fordi det er min tidligere arbejdsgiver.

I kontrakten, som var helt standard for min kunde (som er en stor teleoperatør) var der bl.a. bodsklausul og iøvrigt ingen garanti om timer (der står bare hvor mange timer, jeg maks. må fakturere).

Der er noget med, at SKAT kan bestemme, at jeg skal A-beskattes af pengene, hvis de vurderer, at min kontrakt er at sidestille med en alm. ansættelse.

Men hvordan fungerer det i praksis? Hvis jeg nu udbytter, og de kommer rendende, skal jeg så betale forskellen i ubytteskat / A-skat, eller bliver jeg straffet?

På forhånd tak!

Hej

Nu tror jeg ikke, at du behøver at være nervøs for en eventuel omstødelse fra SKAT.

Jeg har og har haft flere kunder, som har været underleverandører/konsulenter indenfor branchen, hvilket jeg endnu ikke har konstateret som væren et skatteretligt problem.

Du skriver netop, at den indgåede aftale/kontrakt er standard, hvorfor der er taget højde for denne problemstilling.

Jeg vil derfor anbefale, at du agerer ud fra, at alle forhold er korrekte omkring aftalerne og selskabet er og bliver rette indkomstmodtager.

M.h.t. løn eller udbytte, så bør du indberette løn for 2013, hvilket kan ske over SKAT E-indkomst løsning, således lønnen bliver indberettet korrekt for 2013. Vedrørende udbytte skal du være opmærksom på grænsen for den lave udbytte skat, hvor grænsen er kr. 48.300 og 96.600 for ægtefæller med en udbytteskat på 27%, og overstiges dette udgør udbytteskatten 42%. Bemærk, at udbytte er efter betalt selskabsskat med 25%.

Tonny

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)