Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel i egen bil (enkeltmansvirksomhed)

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
8000 kr. plus evt. kørsel mellem hjem og en arbejdsplads er det udgangspunkt som SKAT selv angiver i den juridiske vejledning. Men intet er sikkert med skøn - og her vil man kun kunne påberåbe sig praksis.....

Som du selv påpeger - kørebogen er det mest optimale hvis den føres løbende.
ja og nej. HVIS virkeligt praksis generelt er 8000 km så vil det da for de fleste svare til ca ½ delen af det der køres. Et snit jeg har læst mange gange, ligner 15.000 km om året - se også km stand på brugte biler der generelt har været brug privat bare - HVIS virkeligt skat generelt godkende 8000 km privat er det formentlig lig med ekstra ca 25-30.000 kr ekstra i fradrag + sparet kørebog, så det er ret interessant hvis skat generelt bare godkender 8000 km privat pr år og resten erhverv synes jeg?

Det var sjovt at kende praksis her

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

HVIS virkeligt skat generelt godkende 8000 km privat er det formentlig lig med ekstra ca 25-30.000 kr ekstra i fradrag + sparet kørebog, så det er ret interessant hvis skat generelt bare godkender 8000 km privat pr år og resten erhverv synes jeg?

Det var sjovt at kende praksis her

Reglen fremgår stadig af SKAT's juridiske vejledning

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2061754&vId=209219

hvor følgende kan fremhæves:

Skønsmæssig opgørelse

I tilfælde, hvor der ikke er ført kilometerregnskab, skal den skattepligtige angive kilometerantallet for sin private kørsel efter skøn. Hvis der ikke er særlige forhold, anerkender SKAT normalt en privat kørsel på 8.000 km med tillæg af kørsel mellem hjemmet og arbejdspladsen og eventuel kørsel til fritidsbolig. Der kan være særlige forhold, hvis skatteyderen har en bil mere.

Reglen er dog gennem de seneste år blevet anvendt mindre og mindre i takt med udbredelsen af de egentlige kørselsregnskaber. Denne regel er problematisk, idet SKAT har stor mulighed for at foretage et andet skøn over kørselen, i modsætning til et korret udfyldt kørselsregnskab.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Omvendt må det vel være fristende - hvis man ved man kører 16.000 km per år (ret almindeligt gennemsnit) privat - at chance på at skat læser sig selv og siger - 8.000 km hvis man arbejder hjemmefra.

Der skal måske meget til for at de sætter det til 16.000 km. Underlig regel, at skat ikke bare kræver kørebog og ellers 0 fradrag, men sådan er der jo så meget

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Omvendt må det vel være fristende - hvis man ved man kører 16.000 km per år (ret almindeligt gennemsnit) privat - at chance på at skat læser sig selv og siger - 8.000 km hvis man arbejder hjemmefra.

Der skal måske meget til for at de sætter det til 16.000 km. Underlig regel, at skat ikke bare kræver kørebog og ellers 0 fradrag, men sådan er der jo så meget

vh John

Hej John

Det er, som jeg erindrer det, et efterlevn fra opgørelsen af beskatning af "Værdi af fri bil" inden rådighedsbeskatningen blev indført, hvor man netop beskattede de private kilometre.

Analogt hertil var følgelig tilsvarende for opgørelsen af skattefri befordringsgodtgørelse/kørselsgodtgørelse.

Jeg anbefaler normalt ikke denne opgørelse, alene ud fra det usikre element, som er bedre kendt under navnet "SKAT"Skype-Wondering

Tonny

Tilmeldt 31. Dec 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

For at opsummere;

Jeg er selvstændig og bruger min private bil ifbm. min virksomhed. Såfremt jeg fører en kørebog, med alle detaljer; Dato, formål, start km, slut km, adresse til og fra. Så kan trække kørslen ud af min enkeltmandsvirksomhed?

Må jeg selv vælge om jeg vil bruge den høje eller lave sats, blot det er konsekvent?

Vh

Jimmi

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 346
Fra  Parfume-S Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

SFD:
Må jeg selv vælge om jeg vil bruge den høje eller lave sats, blot det er konsekvent?

Kørebogen udregner selv satsen. Eller det gør min kørebog.

Udover kørselspenge, kan du trække driftudgifter ud (momsen) hvis du har omsætning 50.000/året.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke jeg forstår så meget her. Du fører kørebog og der er kun en sats -for kørsel under 20.000 km og for kørsel over 20.000 km når du kører privat for firmaet. 3.72 under 20.000 km og 2,10 per km over. Der er vel ikke lige en sats at vælge. Du gange km i kørebogen og finder så dit FRADAG du må ikke tage pengene ud, men du får beløbet som fradrag i personlig indkomst ved at trække det fra dit overskud når du regulerer fra driftsresultat til skatteresultat, sikkert sammen med andre reguleringer den anden vej

Vil du ikke bruge statens takser, så kan du bruge kørebogen og se hvor meget firmakørsel og privat kørsel udgør i % ex du kører ialt 20.000 km heraf 5000 privat og 15.000 firma - ja så kan du tage alle driftsudgifter (ikke afdrag og lån) på bilen og dele dem i 25% privat og 75% firma og det betyder, at du i det eksempel kan trække 75% af bilens driftsudgifter fra når du regulerer dit regnskab til skat

Du kan kun EN gang vælge om du vil bruge statens takst per km eller dele kørsel i privat og virksomhed og så dele driftsomk. derefter

Du hæver ikke - i en enkeltmandsvirksomhed - kørepengene - du tager dem som fradrag i personlig indkomst. De skal ikke ind i dit regnskab- de er en skatteregulering og fradrag (giver det samme men sådan er loven)

Kørepenge er når du bruger EGEN bil for din virksomhed efter kørebog og kører til eksterne kunder og leverandører

Hvis du kører til en fast arbejdsplads som ansat eller har kontor ude i byen, så er det ikke kørepenge men befordringsfradrag som er helt det samme per km uanset du cykler, går eller flyver privat-jet og ikke gir noget for de første xx km (tror 24).

Satser og mere om begge dele kan du læse her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgørelse-ogbefordringsfradrag.html  

Så forvirres jeg af Mark der skriver du kan trække udgifter og momsen fra for bil i enkeltmandsvirksomhed. Med mindre vi taler papegøjeplade eller lignende kan du ikke gøre det anderledes end jeg skriver, ved kørebog og ikke noget med moms, som der i øvrigt aldrig, heller ikke i selskaber er fradrag for moms af - hverken køb drift eller noget som helst.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Mark | Parfume-S:

SFD:
Må jeg selv vælge om jeg vil bruge den høje eller lave sats, blot det er konsekvent?

Kørebogen udregner selv satsen. Eller det gør min kørebog.

Udover kørselspenge, kan du trække driftudgifter ud (momsen) hvis du har omsætning 50.000/året.

forstår jeg intet af. Enten kørepenge pr km eller driftsudgifter delt efter kørebogens forhold mellem privat og firma km i % for året. Man vælger metode og må kun skifte EN gang - Ikke nogen udgifter ud over kørepenge hvis vi som den der spørger vel taler hvidpladebil - hvor ikke en gang hvis firmaet ejer den, moms kan trækkes fra på noget som helst?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 346
Fra  Parfume-S Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Mark | Parfume-S:

SFD:
Må jeg selv vælge om jeg vil bruge den høje eller lave sats, blot det er konsekvent?

Kørebogen udregner selv satsen. Eller det gør min kørebog.

Udover kørselspenge, kan du trække driftudgifter ud (momsen) hvis du har omsætning 50.000/året.

forstår jeg intet af. Enten kørepenge pr km eller driftsudgifter delt efter kørebogens forhold mellem privat og firma km i % for året. Man vælger metode og må kun skifte EN gang - Ikke nogen udgifter ud over kørepenge hvis vi som den der spørger vel taler hvidpladebil - hvor ikke en gang hvis firmaet ejer den, moms kan trækkes fra på noget som helst?

vh John H

Jeg var faktisk heller ikke klar over det. Men den er god nok. Jeg troede også at man skulle vælge det ene eller det andet, men der kan opnås fuld fradrag, hvis en af 5 betingelser er opfyldt: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?thisId=96078.205851

Jeg var heller ikke klar over det. Troede bestemt også at man enten skulle vælge det ene eller det andet. Men der

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Mark | Parfume-S:
Jeg var faktisk heller ikke klar over det. Men den er god nok. Jeg troede også at man skulle vælge det ene eller det andet, men der kan opnås fuld fradrag, hvis en af 5 betingelser er opfyldt: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?thisId=96078.205851 
 som ikke gælder privat ejede HVIDplade biler. 

Der er det krav om nøje kørebog og enten % fordeling firma/privatkørsel - ELLER statens takster og kun vælge/skifte EN gang og aldrig noget med momsfradrag på noget som helst ved en hvidplade bil.

Ren gulplade og papegøje (nok ofte papegøjen som har størst interesse for private ser man ofte) til varebiler har andre regler, men kan vist ikke bruges sådan som trådstarter beskrev det. 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)