Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sag om Anpartselskab

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 21. Feb 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg havde en ApS, hvor jeg havde forpagtet min forretning ud. Forpagteren har ikke betalt mig forpagtningafgift i 10 måneder. Jeg har været flink, istedet for at opsige hans forpagtning, har jeg solgt forretningen hvor den ny ejer giver ham en ekstra chance, hvis han selvfølgelig betaler forpagtningsafgiften. 

Forpagteren har misligholdt sin forpagtningsaftale. Jeg har ikke længere mit CVR nummer, da en anden har overtaget det.

Kan jeg som gammel ejer af selskabet gå ind og kræve 10 måneders leje af forpagteren som han ikke har betalt ? Har jeg sådan en juridisk mulighed ? Har jeg sådan en rettighed ? Eller er det for sent ? 

Venligst hjælp

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis forpagter aftalen er med ApS så kan du ikke kræve noget personligt - du er en helt anden juridisk person end dit ApS. Den nye ejer af dit ApS og dermed indehaver af det CVR nummer der har aftalen med forpagteren kan kræve de 10 mdr der mangler, det er jo det CVR han skylder dem til.

Du bør i prisen ved salget ha fået indlag den mulighed køber havde for at indkræve den fordring. Har muligheden været stor, bør det har påvirket vurderingen af anparterne - har den været 0 eller lille, har påvirkningen kunne være tilsvarende lille

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Feb 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret John.

Hvad hvis den ny ejer af mit gamle CVR nummer, giver mig på vegne af selskabet rettigheden til at kræve beløbet, er det så muligt at kræve beløbet ?

Grunden til at jeg spørger sådan skyldes:

Jeg har jo solgt forretningen til en anden, fordi forpagter ikke betaler. Nu har forpagteren åbnet en sag i mod mig, selvom jeg ikke har forretningen, mit CVR nummer længere. Han mener han har førsteret til at købe forretningen ifølge vores kontrakt. Men da ejendomsmægler ikke godkender salget til forpagteren, har jeg været nødsaget til at sælge butikken til en anden. Forpagter har os misligholdt kontrakten væsentligt.

Kan forpagter åbne en erstatningssag i mod mig personligt ? Jeg vil mene, at han ikke kan, da jeg ikke længere ejer selskabet. I tilfælde af det sker, vil det så påvirke mig eller den helt nye ejer af CVR nummeret   ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu blev den jo kompliceret. Han mener at ha første ret til at købe forretningen - har han en kontrakt med dig om det eller med dit solgte ApS? Formentlig med dig der jo som ejer er den eneste der kan give forkøbsret.

Der er ret vandtætte skodder mellem aftaler mellem dit ApS og dig, men det afgørende er hvem har indgået aftalen. Det er muligt at det er dig han har den med og dig han kan gå efter - da det jo var meningsløst at lave en aftale om forkøbsret med andre end den der ejer anparterne, og i så fald er det dig han med størst sandsynlighed kan gå efter

Forpagters misligeholdelse kan muligvis indgå men er i princip en selvstændig sag mellem ApS og ham - hvor jeg TROR aftalen om forkøb er mellem dig som ejer af det ApS og ham

Om ApS nye ejer kan overdrag fordringen eller retten til fordringen for de 10 mdr er vel muligt men det vil jo kunne ha skattekonsekvenser for selskabet at overdrage dem og lige ledes for dig, da du jo vil få dem som ren indtægt hvis de overdrages

Jeg synes du skal ofre en til at se på de konkrete kontrakter og evt skatteforhold ved overdragelse af gæld men problemet er at det er en mix af advokat og revisor, så du skal finde en der vil se på det samlet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
og i så fald er det dig han med størst sandsynlighed kan gå efter

 

Der er ikke nogen anden end trådstarter at gå efter. Det er ham der som ejer har solgt sine anparter til en ny person.

 

Der er intet til hindrer for at du overtager forpagters gæld fra ApS. Spørgsmålet er bare hvordan I gør det. Der er flere muligheder - lige fra du køber du den og selv kradser pengene ind og dermed selv beholder hvad du får ud af fordringen til at du måske overtager til 0 kr. og aftaler hvordan evt. indbetalinger skal fordeles mellem dig og den nye ejer af fordringen.

Tilmeldt 21. Feb 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle aftaler er mellem ApS og ham(forpagter) Jeg har ingen personlige aftaler.   

Men jo du har ret i at en advokat bør kigge nærmere på det Smile

Det fordi den nye ejer af selskabet har travlt og han sagde, at hvis jeg havde lyst kunne jeg kræve 10 mdrs. forpagtnings penge på vegne selskabet. Derefter kommer beskatning selvfølgelig.

Noget andet jeg tænker : Hvis en ejendomsmægler ikke godkender et salg, så mister man vel muligheden for at købe en butik? Meget logisik ik

Tak igen John

 

Tilmeldt 21. Feb 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Henrik

Så er jeg med. 

Og sidste spørgsmål. Hvis vi vender den om. Taler om risici. Hvis forpagter på mystisk vis vinder sagen i retten og eller vinder en erstatningssag for tab af omsætning. Hvem går det så udover ?

Mig der fik rettighederne ? eller selskabet ´?

Det er det sidste jeg søger svar på.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Christan Jensen4600:
en erstatningssag for tab af omsætning.

 

Tab af omsætning! Der skulle da nødigt være forskel på omsætningen om det er den ene eller anden ejer.

Hvis han vinder så er det jo dig der har solgt dine anparter til en anden fremfor ham.

Men hvis forpagter har penge til at overtage virksomheden  - så burde han også have penge til at betale sin forpagtningafgift. Du har været alt for flink og burde have opsagt ham langt tidligere.

Tilmeldt 21. Feb 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

100 % Enig med dig Henrik. Har faktisk opsagt ham 2 gange, men han insisterede på at blive og ikke forlade forretningen. 

Nu skal vi sikkert en tur gennem fogedretten for at få ham ud.

Iøvrigt tænker jeg, at hvis en ejendomsmægler ikke godkender et salg til ham, så mister han vel os rettigheden til at købe forretningen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis vi udgår fra at uanset forkøbsret aftalen er underskrevet af opr ApS eller af trådstarter som ejer af anparterne så vil et brud på forkøbsretten hvile på den der brød = trådstarter og dermed også erstatningskrav (og forstår heller ikke hvordan det kan koste ham omsætning med mindre han er smidt ud af de nye ejere af dit ApS)

Jeg tror ikke i sig selv det at en ejendmomsmægler ikke vil ha den solgt til forpagteren er nok til at sige han har mistet sin forkøbsret.

Hvordan kan en ejendomsmægler nægte noget sådan - Måske ejeren af ejendommen kan nægte at forpagter køber ejendommen (at forsætte lejemålet hvis han køber det ApS som så måske lejer sig ind) - men om det så i sig selv = forkøbsret er mistet - det tror jeg sagtens kan blive en juridisk strid

Gælden kan som nævnt overtages på mange måder og hvis den kommer ind til dig der har solgt anparterne, vil du få skat af den så jeg tror du skal ha hjælp til udarbejdelse af den overtagelse, så ikke du risikerer skat af noget du til sidst slet ikke får, ind bare ved at overtage retten til gælden (som tilhører en anden og derfor vil kunne gi dig skat som jeg ser det)

Enig I at forpagter skulle ha været smidt ud for længe siden og det lyder som besvær for den nye ejer af dit ApS som formentlig heller ikke lige bliver betalt

Lad os gøre hvad der bliver enden

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)