Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jura indenfor persondataloven/advarsels register?!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 22. Jan 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allesammen,

Det er første gang jeg er herinde, så jeg håber I bager over med hvis jeg ikke gør dette rigtig.

Jeg søger en jura kyndig der har super meget forstand på persondata loven. Helt konkret er det et spørgsmål om hvordan man skal forholde sig til noget man kalder sig for et advarsels register.

Det er med henblik for at lave sådan et.

Nogen der er søde at hjælpe??

På forhånd tusind tak

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kender en del juraen omkring persondata loven.

Stil da dit spørgsmål her, så andre også kan byde ind.

Tilmeldt 22. Jan 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Min udfordring er at jeg gerne vil sende en ansøgning til datatilsynet.(Jeg har snakket med dem)

Og jeg skal søge indefor forskellige brancher på en advarsel register. Dette kan blive et lidt svær udfordring da der er forskellige ting man skal tænke på som, strafbare forhold om privat personer osv.

Jeg vil gerne høre om der er nogen der har erfaring indenfor dette?? 

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

"en advarsel register".....

Med andre ord en offentlig gabestok over dårlige betalere? Eller dårlige firmaer? Eller.....

Tilmeldt 22. Jan 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja og Nej!!

Det er over private, men ikke nødvendigvis over dårlige betalere. Men folk der måske ikke lige overholder en kontakt aftale eller en mundlig for den sag skyld.

Og nej det kommer ikke til at blive offentlig på nogen måder, det bliver rent anbonnement mæssigt tilgængelig.

PS. tak for jeres svar & interresse

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

I Have a dream:

Og jeg skal søge indefor forskellige brancher på en advarsel register. Dette kan blive et lidt svær udfordring da der er forskellige ting man skal tænke på som, strafbare forhold om privat personer osv.

Jeg vil starte med at sige jeg ikke er jurist og derfor ikke juridisk kan stå inde for mit input, men at jeg har arbejdet med persondataloven i en del år efterhånden.

Jeg går ud fra at det register du snakker om, skal være tilgængelig for mange virksomheder.

Med mindre du kun har tænkt dig at registrere oplysninger den registrerede har accepteret på forhånd (se §8, stk. 4 i persondataloven), tror jeg ikke det er muligt at få et register over f.eks. strafbare forhold, registreret så de er personhenførbare, godkendt.

Persondataloven skriver "Herudover kan behandling ske, hvis det er nødvendigt til varetagelse af en berettiget interesse og denne interesse klart overstiger hensynet til den registrerede.".

Det er min erfaring, at der skal særdeles gode grunde til at opfylde kravet om et "berettiget interesse", for at kunne få et sådan register godkendt.

 

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

I Have a dream:

Det er over private, men ikke nødvendigvis over dårlige betalere. Men folk der måske ikke lige overholder en kontakt aftale eller en mundlig for den sag skyld.

Det store problem her, er at du skal informere den registrerede om at vedkommende er registreret. Protesterer den registrerede over registreringen skal oplysningerne slettes.

Et andet problem er: Hvem afgør om en aftale ikke er overholdt? Der er altid 2 sider i en tvist.

Tilmeldt 22. Jan 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anyfellow,

Er bekendt med at man ikke må registere personer med følsomme oplysninger eller strafbare forhold.

Men der er faktisk en måde, så vidt jeg kan forstå fra datilsynet.

Eks. 

Jeg må ikke sige at en person har stjålet for X antal kr. Og personen skylder dette firma disse antal kr. Dette er en forudbestemt skyldig erklæring om at personen er skyldig uden at personen har været i retten eller ligende. og personen skal derfor oplyses effter dette.

MEN, hvis man nu laver et advarsels register hvor personen har fået en vare i en butik til eksempelvis som udlån. Må man gerne advarer om at personen har lånt disse ting og IKKE har afleveret disse tilbage til butikken indenfor aftalt leverings tidspunkt.

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I Have a dream:

MEN, hvis man nu laver et advarsels register hvor personen har fået en vare i en butik til eksempelvis som udlån. Må man gerne advarer om at personen har lånt disse ting og IKKE har afleveret disse tilbage til butikken indenfor aftalt leverings tidspunkt.

I en sådan situation, tror jeg det afgørende bliver hvilke argumenter du anfører registret skal anvendes til.

Jeg ser dog stadig flere store problemstillinger:

Hvis jeg var en potentiel kunde til at købe adgang til dit system, ville jeg havde meget svært ved at se værdien af registret, idet jeg ikke ville kunne stole på at oplysningerne var korrekte. Som tidligere skrevet er der altid 2 sider af en sag.

Rent juridisk vil jeg tro du har pligt til at fjerne oplysninger, såfremt den registrerede kontakter dig og anfægter rigtigheden af disse.
Sletter du ikke oplysningerne, vil det være dig der juridisk står på mål for at den virksomhed, der har registreret oplysningerne oprindeligt, har gjort dette korrekt.

En situation (sådan som den rigtig er forløbet):
Jeg laver en aftale med en leverandør om at levere en hjemmeside. 50% betales up front og de sidste 50% skal falde når hjemmesiden er færdig. Leverandøren leverer hjemmesiden, men den er fyldt med fejl. Jeg vil ikke betale før fejlene er rettet, og leverandøren mener ikke der er fejl på siden. Vi står altså i en træls situation, der i yderste konsekvens skal løses af domstolene.

Leverandøren indberetter nu, i dit register, at jeg har fået en vare jeg ikke har betalt for. Jeg får via en firma, der har adgang til dit register, informationer om at jeg er registreret for ikke at have betalt for en vare/ydelse jeg har modtaget. Jeg vil selvfølgelig øjeblikkeligt bede dig fjerne registreringen, idet jeg ikke mener det er korrekt.

Du står nu i en situation, hvor du enten kan fjerne oplysningerne, og dermed vil underminere værdien af registret, eller du kan tage risikoen for at oplysningerne er korrekte, og dermed risikere en erstatningssag.

Tilmeldt 22. Jan 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja i denne situation kan jeg selvfølgelig godt se en udfordring. Men i en anden branche vil det være rent logik i forhold at der ikke vil være nogen tvivl om at varen IKKE er tilbage leveret til, eksempelvis en butik?

Men som jeg godt er beskendt med kan der selvfølgelig være situationer der kan være svære at vurdere.

Mit spørgsmål er dernæst så om at man sandsynligvis, som en database, kan fra jura mæssigt synspunkt skrive i opstart betingelse hvilke krav der er for at advarer mod disse personer i dette register.

Det er jo tit at mange virksomheder fra skubber alt ansvar fra forskellige jura mæssigt punkter ved at nævne disse betingelser i starts fasen?!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)