MEN, hvis man nu laver et advarsels register hvor personen har fået en vare i en butik til eksempelvis som udlån. Må man gerne advarer om at personen har lånt disse ting og IKKE har afleveret disse tilbage til butikken indenfor aftalt leverings tidspunkt.
I en sådan situation, tror jeg det afgørende bliver hvilke argumenter du anfører registret skal anvendes til.
Jeg ser dog stadig flere store problemstillinger:
Hvis jeg var en potentiel kunde til at købe adgang til dit system, ville jeg havde meget svært ved at se værdien af registret, idet jeg ikke ville kunne stole på at oplysningerne var korrekte. Som tidligere skrevet er der altid 2 sider af en sag.
Rent juridisk vil jeg tro du har pligt til at fjerne oplysninger, såfremt den registrerede kontakter dig og anfægter rigtigheden af disse.
Sletter du ikke oplysningerne, vil det være dig der juridisk står på mål for at den virksomhed, der har registreret oplysningerne oprindeligt, har gjort dette korrekt.
En situation (sådan som den rigtig er forløbet):
Jeg laver en aftale med en leverandør om at levere en hjemmeside. 50% betales up front og de sidste 50% skal falde når hjemmesiden er færdig. Leverandøren leverer hjemmesiden, men den er fyldt med fejl. Jeg vil ikke betale før fejlene er rettet, og leverandøren mener ikke der er fejl på siden. Vi står altså i en træls situation, der i yderste konsekvens skal løses af domstolene.
Leverandøren indberetter nu, i dit register, at jeg har fået en vare jeg ikke har betalt for. Jeg får via en firma, der har adgang til dit register, informationer om at jeg er registreret for ikke at have betalt for en vare/ydelse jeg har modtaget. Jeg vil selvfølgelig øjeblikkeligt bede dig fjerne registreringen, idet jeg ikke mener det er korrekt.
Du står nu i en situation, hvor du enten kan fjerne oplysningerne, og dermed vil underminere værdien af registret, eller du kan tage risikoen for at oplysningerne er korrekte, og dermed risikere en erstatningssag.