Jeg står i den situation at vi vil til at springe ud i at have en Webshop som skal sælge varer som vi har fundet alibaba.
Da det er vores første gang, er vi meget i tvivl om hvordan vi helt præcis skal bære os ad. Vi har prøvet at læse her på amino, men det ville være dejligt hvis der var nogen der kunne forklare det til os, som om vi var 5 år, i en privatbesked.
Vi ved godt at vi skal være importregistreret osv.
Det vi ikke ved er:
Skal vi bruge et speditørfirma fra Danmark til at levere det når prisen er F.O.B? Eller kan firmaerne fra Alibaba godt transportere hele vejen til DK? Nogen der kender ca. priserne på at få leveret med fly kontra levering med søfart (via et dansk speditør firma)?
Håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe os, og måske lige guide os igennem processen :-)
Mvh. Morten
Pictu.dk - Sammenlign fotografer på tværs af pris, anmeldelser og stilarter. Bestil online. Hurtigt og nemt.
Du skal stadig have et Dansk speditionsfirma indover. Det kommer an på hvor meget du skal have ind. Ring evt. til http://teamfreight.dk/ eller et andet tilsvarende speditionsfirma der er eksperter i import. Du skal nok forvente 8-10.000 for en halv container og et par tusinde hvis du har 2-3 kubikmeter.
køber du en vare FOB og den skal med skib til danmark, vil det være langt det billigste at få en danske speditør til af stå for transporten. som hovedregel skal du minimum have 1 kubikmeter gods før det kan betale sig at bruge søfragt.
Luftfragt.
Meget små mængder gods ( 1-50 kg) , kan med fordel sendes med et kurerfirma, ved større mængder vil almindelig luftfragt være billigere.
luftfragt er meget dyre end søfragt, men luftfragt har den fordel at det kun tager 3-6 dage at få godset hjem, hvori mod skib tager 30-40 dage.
Hvis du søger FOB fra Sydkina til Danmark, med f.eks. levering i 8000 Århus C, og tolddeklarering i Danmark, så er den bedste pris online på www.transporteca.com i øjeblikket ca EUR 240 for op til 1 kubikmeter der vejer maksimalt 1 ton. Selvom du sender mindre en 1 kubikmeter betaler du det samme da dette er minimum for stykgods.
Er der mulighed for at konsolidere fra flere producenter/leverandører, og få det sendt afsted samlet? Og hvis ja, hvad er merprisen, hvis der er nogen :-) (vi har 2-3 potentielle leverandører, forskellige steder i Kina).
Pictu.dk - Sammenlign fotografer på tværs af pris, anmeldelser og stilarter. Bestil online. Hurtigt og nemt.
Det du taler om kaldes milk-run, hvor en lastbil kører fra den ene leverandør til den anden for at hente lasten og så leverer den samlet til speditørens pakhus. Dette giver mening hvis leverandørerne ikke er for langt fra hinanden. Så hvis der er en i Shanghai og en anden i Guangzhou kan det f.eks. ikke lade sig gøre.
Idet du køber FOB, er det dog leverandøren som står for transporten fra deres adresse til speditørens pakhus – så jeg tvivler på du kan få dem til at koordinere et milk-run. Hvis du købte EXW (dvs du også står for afhentning hos leverandørerne) vil det måske kunne lade sig gøre. Men jeg vil tro omkostningerne forbundet med at koordinere dette overstiger transportomkostningerne for at sende dem hver for sig. Husk også, at uanset om du samler lasten fysisk, så skal de stadig tolddeklareres separat.
Er der mulighed for at konsolidere fra flere producenter/leverandører, og få det sendt afsted samlet? Og hvis ja, hvad er merprisen, hvis der er nogen :-) (vi har 2-3 potentielle leverandører, forskellige steder i Kina).
Speditører forestår konsolideringer hver eneste dag. Det er ganske enkelt, at bede din leverandør indlevere til speditørens varehus, hvorfra det pakkes og transporteres samlet, såfremt det er indleveret til deadline.