Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opbevaring af penge elektronisk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Nov 10
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa!

Jeg har gået med en ide i nogle måneder efterhånden. Det største problem er at jeg er i tvivl omkring lovgivningen på området.

Jeg har i sinde at lave en 100% online-baseret tjeneste, hvor der er en betaler og en modtager - og altså en salgssituation i mellem disse, hvor tjenesten fungere som mellemmand. Man kan i forhold til spørgsmålet sidestille det med reklame-netværk, hvor virksomheder betaler netværket(eks. partner-ads) hvorefter PA udbetaler til deres annoncører.

Jeg har dog ladet mig fortælle at dette kræver en tilladelse - altså at opbevare penge elektronisk. Bl.a. i henhold til Bekendtgørelse af lov om betalingstjenester og elektroniske penge.

Da jeg endnu ikke har ideen fuldstændig på plads, søger jeg også svar på om det gør nogen forskel hvis pengene bliver vekslet til en online valuta?

Det skal i øvrigt siges at der under transaktionen skal tages en minimal del af "kagen" til mig.

På forhånd tak.

Mvh. Emil.

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 119
Fra  Studiesalg.dk Skrevet kl. 01:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Følger lige med her...

Har selv noget lignende i støbeskeen, men umiddelbart har jeg ikke stødt på nogle lovmæssige udfordringer som sådan.

Har også været forbi advokat med det, men der kan jo være noget han har glippet på det onlinemæssige.

Ser frem til at høre andres kommentarer.

www.easify.dk

Freelance webprogrammør med 12 års erfaring til 399,- i timen. Ekspertise indenfor PHP, MySQL, samt frontendudvikling.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 05:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Med mindre din tjeneste er skruet sammen ala Paypal eller Ewire, så kan jeg ik se, at der skulle være nogle regler angående opbevaring af dine kunders penge... Men er det en betalingstjeneste, kræver det en masse godkendelser, og jeg mener også, at der er nogle krav til likviditeten mm.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 119
Fra  Studiesalg.dk Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg fx udbyder en tjeneste hvor der er en privat køber og sælger.

Køber betaler med dankort på min hjemmeside, og når sælger har accepteret handlen, hæver jeg pengene.

Sælger afsender vare til køber, og når han angiver at have modtaget pakken, overfører jeg pengene til sælger.

Umiddelbart skulle jeg ikke mene at dette kræver hverken særlig likviditet eller godkendelser. Men jeg kan tage fejl?

www.easify.dk

Freelance webprogrammør med 12 års erfaring til 399,- i timen. Ekspertise indenfor PHP, MySQL, samt frontendudvikling.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

det er jo som en escrow tjeneste - du agerer en slags bank hvor folk sætter penge ind  og så betaler du for dem senere, og det er - uden jeg kan de danske regler (i udlandet super reguleret) uden tvivl underlagt en masse lovgivning. Det er ikke din vare der sælges så du er en mellemmand der agerer bank

Du kan høre dig hos finanstilsynet som vil kunne sige dig en masse om regler som jeg er overbevist om der også er for Danmark som sagt uden at kende regler må det være en finansiel virksomhed - en opringning til finanstilsynet bør afklare det let

Du skal så også har nets med - hvis folk skal kunne betale med rent dankort - og hvorfor skulle de, når der er nets direkte, ewire, paypal og jeg skal gi dig skal jeg Big Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 119
Fra  Studiesalg.dk Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret John :-) vil prøve at høre Finanstilsynet (håber ikke jeg hijacker tråden fra trådstarter).

Den tekniske løsning har jeg styr på. For mit eget vedkommende er det dog ikke ment som en betalingstjeneste i selv, men som en udvidelsmulighed for min markedsplads studiesalg.dk. Så kan køber bare hive Dankortet frem og betale online, hvorefter hjemmesiden håndterer alt fra udsendelse af fragtlabels og kontakt til sælgere.

Altså et relativt lowrisk område, da vi taler brugte studiebøger, og beløb langt oftest under 1000kr. 

www.easify.dk

Freelance webprogrammør med 12 års erfaring til 399,- i timen. Ekspertise indenfor PHP, MySQL, samt frontendudvikling.

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 119
Fra  Studiesalg.dk Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Opfølgning:

Jeg har været i kontakt med finanstilsynet og fået afklaret hvilken lovgivning området er underlagt. Jeg ved ikke om det vil være tilfældet i trådstarters specifikke situation; det kommer helt an på hvordan forretningen er skruet sammen.

Hvis man ønsker at agere som betalingsmellemmand, altså deponere pengene mellem fx 2 private, er man underlagt 'Bekendtgørelse af lov om betalingstjenester og elektroniske penge'. I mit tilfælde (beskrevet ovenfor) skal jeg ansøge om 'BEGRÆNSET TILLADELSE TIL AT UDBYDE BETALINGSTJENESTER'. Dette kan gøres på http://www.finanstilsynet.dk/da/Indberetning/Soeg-tilladelse/Ansoeg/Ansoegning-om-begraenset-tilladelse-betalingstjenester.aspx. I dette skema skal man også kunne vedhæfte forretningsgange for tiltag mod hvidvask, god skik og it-sikkerhed. Derudover er der også krav om flere bilag som afhænger af om man er under lagt $38 stk 1 eller 2.

Yderligere skal man vedlægge et 'FIT AND PROPER' ansøgningsskema, hvor de vurderer dig og din eventuelle bestyrelses person. Dette inkluderer CV, straffeattest mv. Se http://www.finanstilsynet.dk/da/Indberetning/Soeg-tilladelse/Ansoeg/Fit-and-proper-for-begraensede-netvaerk.aspx 

Håber det kan hjælpe andre lidt på vej !

Mvh. Rasmus

www.easify.dk

Freelance webprogrammør med 12 års erfaring til 399,- i timen. Ekspertise indenfor PHP, MySQL, samt frontendudvikling.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)