Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indsigelse mod uberettiget faktura

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 213
Fra  Toftec Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg står i den situation at jeg netop har modtaget en faktura, som jeg mener er uberettiget, eftersom der er faktureret for arbejdsopgaver der ikke er blevet aftalt i forhold til arbejdsopgaven. Nu ved jeg naturligvis at der altid er to sider af samme sag, også sandheden bag - men her er mit udlæg.

Sagen bunder i en aftale om at der faktureres for konsulenttimer, hvor der besvares på mine stillede spørgsmål. Der er så, i min optik, opstået en misforståelse af spørgsmålene og svaret er derfor ikke bragt til ende. Ved første mail-svar, kan jeg se at misforståelsen er opstået og forsøger derfor at kontakte personen igen pr. telefon uden held. Herefter sender jeg en mail hvori jeg pointerer misforståelsen, og får kort tid efter svar tilbage. Mail-svaret inkluderer dog pludselig svar på spørgsmål der end ikke er blevet stillet, og derfor udføres arbejde uden for arbejdsbeskrivelsen. Dermed mener personen ligeledes at faktureringen er berettet eftersom denne har brugt tid på at udføre et stykke arbejde, på trods af at det ikke er aftalt at skulle udføres.

Jeg har derfor bestilt en ydelse, men fået leveret en anden, og bliver faktureret for denne, hvor jeg imidlertid endnu ikke fået leveret den bestilte ydelse. Derfor har jeg naturligvis gjort indsigelse imod fakturaen, eftersom jeg mener det er uberettiget at fakturere for den brugte tid, der ikke er anvendt på at svare på mine spørgsmål, men i stedet, på eget initiativ, er brugt på anden arbejdsopgave.

Jeg står nu uden mulighed for at komme i kontakt med personen over telefon, og mail-korrespondancerne bærer ingen frugt, da personen ikke er til at snakke med på et professionelt plan, og blot hidser sig op, hvorfor der intet konstruktivt kommer ud af yderligere samtaler over mail. Jeg har derfor ringe mulighed for at få en udfærdigelse af den givne faktura, og ved derfor ikke hvordan jeg skal gribe situationen an.

Hvor ligger mulighederne for at få sagen bragt til ende?
Èn af dem er selvfølgelig bare at betale og så se det som en lærestreg om, at der skal være udfærdiget specifikke kontrakter for fremtidigt arbejde.

Hjemmeside, webshop, vedligeholdelse og support - Toftec sikrer en høj kvalitet på dine webopgaver.

Fra Haslev
Tilmeldt 27. Jun 11
Indlæg ialt: 152
Fra  Preisler Group Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Et godt råd hvis sagen evt. skulle ende op i retten er at betale for det man må anse at være retfærdigt i forhold til den oprindelige stillet opgave. Betaler du slet ikke har han måske en sag mod dig hvis en evt. domstol mener at bare noget af den ydelse han har faktureret er fair og i et rimeligt prislejde. 

Fra København
Tilmeldt 31. Mar 09
Indlæg ialt: 211
Fra  Bravo Media ApS - Webbureau Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper,

Bed om en udspecificeret faktura, og gør ham opmærksom på at du gør indsigelse imod den tilsendte faktura, herefter kan du forholde dig (forholdsvis) passiv indtil du modtager brev om at i skal i retten. 

Mød op i retten med din dokumentation i orden, og undgå herved at betale for noget du ikke har bestilt.

Bemærk du skal selvfølgelig bruge din egen dømmekraft i forhold til overstående....  hvis der er mulighed for at få den ydelse du gerne vil have og betale det den koster via en god dialog... jamen så gør det.

mvh

peter

Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 213
Fra  Toftec Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, og tak for jeres svar.

Jeg har bedt om en udspecificering af fakturaen, og endnu en gang gjort opmærksom på at jeg gør indsigelse mod den fremsendte faktura grundet de nævnte omstændigheder.

Hvad angår om den ønskede ydelse kan leveres, er det ikke længere på tale, eftersom jeg som sagt ikke er i stand til at komme i kontakt med personen og føre en dialog med denne. Arbejdsforholdet ønskes dermed også afsluttet, og jeg ønsker ligeledes at sagen afsluttes uden yderligere komplikationer såfremt det er muligt, hvorfor jeg har forsøgt at komme i kontakt med personen pr. telefon og drøfte sagen, men bliver mødt af at røret lægges på når mit navn nævnes.

Hjemmeside, webshop, vedligeholdelse og support - Toftec sikrer en høj kvalitet på dine webopgaver.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper,

Du har foreløbig gjort indsigelser mod fakturaen og vedkommende ønsker ikke dialogen.

Det giver dig et rigtigt godt udgangspunkt, og det er vigtigt at du nævner i email-korrespondance, at du har forsøgt at ringe på den dato og det givne klokkeslæt, men at der lægges på, når vedkommende hører dit navn.

I en eventuel retssag vil der helt sikkert blive lagt vægt på, at du har forsøgt kontakten, har bedt om specification og i øvrigt har gjort indsigelse.

Uanset beløbets størrelse, så har din modpart skudt sig selv godt og grundigt i foden, for det ville normalt være ham/hende, der skulle jage dig for at få kontakt og for at forlange at få sine penge, godtgøre at han har krav på dem og meget andet. Han foretager sig det exact modsatte og dermed dummer han sig.

Jeg ville ikke betale så meget som en bøjet femøre før jeg havde fået det bestilte. Hans situation er virkelig ringe, idet han ikke ønsker dialogen - ikke engang skriftligt.

Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 213
Fra  Toftec Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og tak for dit fyldestgørende svar Flemming,

Jeg har i går, efter megen besvær, modtaget en specificering af fakturaen, omend den ikke beskriver hvad der konkret er udført af arbejde, men i stedet en vedhæftning af mail korrespondancerne mellem os i arbejdsperioden. Der er derfor ikke opgjort hvad tidsforbruget reelt er anvendt på, og der nævnes ikke noget med den omtalte misforståelse, som har været gennemgående for hele mail korrespondancen.

Imidlertid har jeg dog fundet en anden som kan afhjælpe manglen på ydelsen, og derved levere hvad jeg søger/søgte - og jeg ønsker reelt ikke længere at den omtalte person udfører yderligere arbejde, end ikke for at afhjælpe manglen eftersom samarbejdet har vist sig at være yderst problematisk og ikke altid til at regne med. Jeg tager dine ord til efterretning og finder ud af, hvad der videre skal gøres i sagen, for at den hurtigst muligt kan afsluttes.

Fortsat god aften
Mvh. Casper

Hjemmeside, webshop, vedligeholdelse og support - Toftec sikrer en høj kvalitet på dine webopgaver.

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. Jan 14
Indlæg ialt: 10
Fra  Advokatgruppen I/S Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

I en situation som denne, kan det være rart at have kendskab til reglerne omkring bevisbyrde for retten.

Det er som udgangspunkt op til den part i sagen der påstår noget, der skal sandsynliggøre at det også er rigtigt.

Påstår nogen, at du har bestilt noget, og du nægter det, så er det altså op til den der påstår det, at dokumentere at det er tilfældet.

Påstår du, at der er mangler ved det du har modtaget, er det dig der skal dokumentere manglerne, hvis de ikke erkendes.

Dette udgangspunkt gælder for de fleste bevisspørgsmål ved de danske domstole, og det kan være en god ledetråd for at få et indtryk af hvor man står i sagen, når den ender i retten.

Som tidligere nævnt, så bør du uanset hvad betale for den del, som du mener er rimelig. Det er den person der står med en bestridt fordring, der har byrden med at skulle anlægge retssag, så hvis du er sikker i din sag kan du således blot afvente en stævning efter du har betalt det korrekte beløb og gjort (skriftlig og udtrykkelig) indsigelse mod resten.

Er der tale om et større beløb, så vil jeg dog altid anbefale, at man søger professionel juridisk bistand.

Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 213
Fra  Toftec Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Bjarke. Har ikke tidligere haft kendskab til bevisbyrden ved retten, og nu er det klargjort hvordan retten eventuelt vil behandle en sådan sag, og ikke mindst hvad der lægges vægt på i forbindelse hermed.

Menes der med større beløb, beløb over 50.000 således det er uden for småsager - eller er det snarere en individuel afklaring?

Hjemmeside, webshop, vedligeholdelse og support - Toftec sikrer en høj kvalitet på dine webopgaver.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)