Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal i fogedretten

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Feb 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er blevet inkaldt til møde i fogedretten.

Jeg har ikke gjort insigelse mod det beløb jeg skyller.

Jeg har slet ingen penge og skyller også andre.

Min bil er fuldt belånt og står i min kones navn.

Mit hus ejer jeg sammen med konen og der er nok ikke friværdi.

Jeg ejer intet af videre værdi - jo nogen musikinstrumenter men de er gamle og nok ikke så meget værd mere.

Hvad kan jeg forvente at de kan gøre mod mig i fogedretten?

Jeg vil helst betale alle alt det jeg skyller men hvordan kan jeg det?

Kan de komme og hente nogen af mine ting uden at jeg kan gøre noget ved det?

Jeg er meget ulykkelig og har ondt i maven over det.

Tilmeldt 20. Jan 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 04:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Presset

Det er altid ubehageligt at blive indkaldt til fogedretten.

Hvis der er tale om en gæld du kun hæfter for, vil man ikke kunne røre ved din bil. Selvom dit hus er overbelånt, kan der dog gøres udlæg i huset. Dog skal man først have dig erklæret konkurs før at det kan medføre en tvangsauktion.

Jeg vil tilråde dig at få lavet en fornuftig afdragsordning med dine kreditorer, hvis det overhovedet er muligt og komme ud af krisen.

Vigtigt er det at være ærlig i fogedretten, held og lykke med det.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 07:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du ingen værdier har, så vil du blive erklæret insolvent, hvilket giver dig et 6 måneders "pusterum" fra nye møder i fogedretten. De kan godt realisere dit indbo, men det kræver altså det er ting af en vis værdi. Hvis du har et Rolex ur, B&O fladskærm, ægget-stol så vil det sandsynligvis ryge. Det virker dog ikke som tilfældet i din situation, og almindeligt TV, Sofa, møbler vil der ikke blive gjort noget ved.

Jeg har selv prøvet det, og det er langt fra så slemt som det lyder :-). 

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Nov 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv at se på siden der hedder budgethuset. De skriver om emnet og hvordan du kan gebærde dig.

Tilmeldt 21. Jan 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Først og fremmest: konkurs og tvangssalg har intet med hinanden at gøre, og huset kan principielt sælges, selvom du ikke går konkurs.

Hvad angår "hvad kan de gøre" delen, så kan fogedrettens midler opdeles i flere dele

1) De kan tvinge dig til at fortælle om dine værdier

som det allerede er sagt, kan det kun tilrådes, at man svarer ærligt i fogedretten. Har du slet ikke aktiver kan du få en insolvenserklæring, men typisk vil kreditor finde noget at gøre udlæg i. Der kan i den forbindelse kun gøres udlæg i aktiver der står i dit navn.

2) De kan gennemføre udlæg der potentielt kan føre til tvangssalg.

I det omfang du har aktiver, kan fogedretten give kreditor udlæg. Virkningen er, at kreditor, hvis du ikke betaler til tiden. Hvis kreditor begærer tvangsauktion skal kreditor dog betale omkostninger, og der vil tit være "kø" til provenuet - eksempelvis vil realkreditinstittuttet få penge først på dit hus. Det er derfor meget sjældent, der sker tvangsrealisation (tvangsauktion).

Aktiver, der falder under det såkaldte trangsbeneficium kan der ikke tages udlæg i. Det er aktiver i et "almindeligt hjem" og omfatter alle telefoner (på nær spritnye iphones) tv af selv stor størrelse, møbler og lignende ting. Sådanne aktiver kan der ikke tages udlæg i

Til gengæld kan de tage udlæg i penge du har på dig - så undgå at have penge i lommen

3) De kan bistå ved indgåelse af afdragsordning

dette frarådes kraftigt, da du dels mangler overblik, dels risikerer at indgå en bindende aftale, du ikke kan overholde. Vent til du forlader fogedretten og kontakt eventuel en frivillig retshjælp (se blandt andet densocialeretshjælp"

4) De kan erklære dig insolvent

Hvis du på tro og love erklærer ikke at eje aktiver får du en insolvenserklæring. Herefter kan du som udgangspunkt ikke indkaldes til fogedretten i 6 måneder.

Alt i alt er fogedretten meget uformelt, kreditor bruger normalt et spørgeskema (og nogle gange er de kun med på telefon) og det tager under 15 minutter og har ingen konsekvenser i langt de fleste tilfælde

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Nov 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

De kan ikke begære tvang hvis konen ejer 50%, for hun kan nægte at sælge sin halvdel og der er ingen som ønsker at eje et halvt hus med en fremmed

Tilmeldt 21. Jan 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

De kan sagtens begære tvang over halvdelen - de får ikke ret meget for det, og gør det derfor (nok) ikke - ligesom de selv skal afholde udgifter til tvangsauktionen. Det udelukker imidlertid ikke muligheden for faktisk at sælge den (ideelle) anpart.

Men bare rolig - den slags ting er sjældent relevante, og slet ikke i dit tilfælde.

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kristiantorp:

Hvis du på tro og love erklærer ikke at eje aktiver får du en insolvenserklæring. Herefter kan du som udgangspunkt ikke indkaldes til fogedretten i 6 måneder.

@Ja jeg undres over hvilken værdi sådan en "erklæring" har, når den ikke følges op af kontrol. Kriminelle og bedragere kan jo lyve så vandet driver, uden konsekvenser ( ikke at jeg betragter dig som en sådan - blot et generelt udsagn), jeg har selv siddet der og forsøgt at få mine penge retur fra en sådan.

Alt i alt er fogedretten meget uformelt, kreditor bruger normalt et spørgeskema (og nogle gange er de kun med på telefon) og det tager under 15 minutter og har ingen konsekvenser i langt de fleste tilfælde

@ Næ, ingen konsekvenser - igen lidt trist ( set fra kreditors side).

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)