Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har du et godt råd til KBHs kommune?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 3. Feb 13
Indlæg ialt: 38
Fra  Workheart Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

..for det har de brug for.

Lad mig først præsentere mig selv - jeg hedder Lilian og jeg er nyvalgt medlem af kultur og fritidsudvalget i København.

I det udvalg sidder vi blandt andet og beslutter hvilke projekter der skal bevilges støttekroner og projektmidler. Praksis er som ofte at et projekt få en pose penge - hvis det er et projekt som strækker sig over flere år, tildeles der samme beløb år efter år, indtil bevillingen udløber.

Jeg skriver herinde, fordi tanken bag at give støttemidler til nye projekter, bygger på tanken om at give en chance til dem som har en god idé. Lidt som en investor og et start-up. Derfor tænkte jeg at jeres inputs kunne være brugbare.

Modsat et investor-iværksætter forhold, hersker der ikke det samme incitament fra kommunen om at investeringen skal tjenes ind. Og det er en skam, for jeg tror det vil gavne alle hvis kommunen lod sig inspirere af netop det forhold. Dels fordi det vil fremme økonomisk bæredygtighed, således at et fedt projekt ikke bare dør hen efter 3-4 år med bevillinger og dels fordi det ville give kommunen mulighed for at give langt flere en chance for at løbe afsted med deres ideer. Forstået på den måde, at på nuværende tidspunkt er det blot en smagssag om et par lokalpolitikere rundt om et bord synes projektet lyder som en god ide eller ej. Hvis man i stedet åbner op for at alles ideer (ligegyldig om de matcher politikernes personlige smag), kan få starthjælp - sålænge der ligger en plan for hvordan projektet kan betale sig selv hjem og være selvkørende. 

Desto mere jeg tænker over det, desto mere undrer det mig, at det ikke har været praksis førhen. SÅ, har du lyst til at hjælpe mig med at finde inspiration til hvordan et fornuftigt investor-iværksætter forhold bør være opbygget? 

Hvad du ville lægge vægt på/ hvad der ville være vigtigt for dig - både hvis du stod og skulle smide penge efter et projekt, og hvis du stod på den anden side og skulle bruge hjælp til at komme igang.

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lillian

Kommuner giver ofte penge ud til projekter, som så laver et godt stykke arbejde, men så snart tilskuddet løber ud, stopper projektet. Så må projektet søge offentlige midler igen.

Måske kunne I i KBH begyndet at fokusere på at støtte socialøkonomiske virksomheder? De er værdibaserede virksomheder, der arbejder for et socialt formål, men ønsker at være uafhængige af fx. kommunale midler ved at generere indkomst via salg af service og produkter. 

Startkapital til socialøkonomiske virksomheder er meget svære at finde i det kommercielle univers, så KBH kunne her være fødselshjælper?

Læs mere om socialøkonomiske virksomheder og find værktøjer til at igangsætte socialøkonomiske virksomheder.

kh

Mogens

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :
kommunen kan give rammerne for iværksetterne.

der efter må de selv finde ud af det
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)