man søger ikke patent på design. Alle design er som udgangspunkt automatisk beskyttet i 3 år fra første sag - og så designbeskytter man generelt yderligere hvis det er noget der sælger, men det har ikke med patent at gøre - det er designbeskyttelse - inden for EU oftest blot hvis det er der de sælger
Jeg ville nok tro/frygte det er beskyttet og HAY gruppen er vist ret godt til at gå efter kopier, så dobbelt check hvor du kan
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg vil nok prøve at ringe ind til Patent og Varemærkestyrrelsen på mandag :-)
- Jeg har dog søgt og søgt i PVS online men der er intet at finde om hverken Hay eller Pinocchio tæpperne - så tyder det ikke på at der ikke er noget? :-)
jeg synes selv designbeskyttelser kan være vanskelige at finde, men i alle fald, hvis det er under 3 år, så skal der ikke beskyttes noget - så er det per automatik
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Som jeg på nuværende tidspunkt er oplyst er det ikke HAY selv der har designet den multifarvede Pinocchio, de har blot importeret denne, og sat deres brand tag på. I et sådan tilfælde, ville det så betyde at de ingen designbeskyttelse får?
Vi har 5 andre produkter der ikke ligner HAYs på nogen vis - er disse så ikke i en konflikt med designbeskyttelse?
Jeg ved intet om patenter. Vi sælger fx originale Cloud1 lamper på www.min-mave.dk og her findes der et hav af dårlige kopier på markedet som stort set er identiske med originalen vi sælger.
God ide at hive fat i Patent og Varemærke. De har en hotline
Udover en eventuel designbeskyttelse kan der også efter omstændighederne være tale om en ophavsretlig beskyttelse af udformningen af mere original brugskunst, hvilket også er værd at have in mente. Også f.eks. et bestemt mønster i et tæppe kan være ophavsretligt beskyttet. Dog er den ophavsretlige beskyttelse af brugskunst ofte mindre intensiv end de "rene" kunstværker.
Der kan også være tale om en beskyttelse efter markedsføringsloven, om end det måske ikke er så sandsynligt i denne sag.
Navnene produkterne markedsføres under er formentligt beskyttet som varemærker, også selvom de ikke er registrerede.
Om tæpperne i den konkrete sag er beskyttet af en form for immateriel rettighed er vanskeligt at sige, og det er i sidste ende op til en domstol at afgøre.