Hej Amino, Jeg håber der er nogen herinde som kan hjælpe, da jeg og min partner er havnet i en lidt uheldig og træls situation. Lad mig starte fra en ende af. Min partner og jeg har begge haft vores egen virksomheden, han et ApS som han har gennem sit Holding selskab og jeg min enkeltmandsvirksomhed. Vores kontorer ligger lige op mod hinanden og har tilfældigvis dør ind til hinanden, som vi fik åbnet op for her i november måned efter som vi har stiftet et nyt ApS selskab sammen. Selve lejemålene (mit) er lejet i min enkeltmandsvirksomhed og hans lokale er lejet i hans Holding selskab, hvor så hans datterselskab har leje sig ind under, som. Der opstod så dette problem at hans daværende ApS som lå under hans Holding selskab blev erklæret konkurs og der var nogle borde, stole og nogle andre småting som skulle afhentes af kurator. Men eftersom vi var begyndt at arbejde sammen så har vi haft flere ting og effekter stående i hans lokale deriblandt vare, dokumenter, mapper osv for vores ApS og min virksomhed, som ingen relationer havde til hans vikarbureau samt en 3D printer, Macbook osv. Kurator havde fået besked flere gange om, at der var flere effekter som ikke skulle afhentes og vi aftalte med ham at han skulle ringe til os så snart afhentningen fandt sted. Kurator havde også været på adressen og vi har været til stede og taget billeder af de enkelte ting som skulle med, så han var udemærket klar over det ikke var det hele der skulle med. Der sker så det at auktionsfirmaet som skulle overtage effekterne møder op en meget tidlig fredag morgen (hvor vi havde aftalt mandag) og lukker sig selv ind, da de har fået nøglekort og nøgler fra hans vikarbureau. Vores udlejer var til stede og nægtede dem i første omgang adgang, men de "pressede" ham med at sige de kom fra advokat osv. og da de stod med nøglerne osv så blev de lukket ind. Han kendte til mig og min partners forretninger og kunne tydelig se, at der var flere effekter der ikke tilhørte det konkursramte vikarbureau og gjorde FLYTTEMÆNDENDE som var de afhentede tingene opmærksomme på dette. De ringer så til advokatfirmaet og kan så ikke få fat på kurator, men en sekretær som ikke aner noget om sagen og siger så i sidste ende noget med " Jammen så må i tage det hele med". Det skal så siges at kurator IKKE var tilstede under afhentning og det blot var to uvidende flyttemænd fra auktionsfirmaet som foretog en uberettiget afhentning. Hverken advokat, sekretær eller auktionsfirmaet har givet den tanke at eventuelt haft ringet til mig( da jeg ikke var tilstede på daværende tidspunkt), hvor man kan se at døren var åben ind til min virksomhed og at man fik at vide, at det firma inde ved siden af har nogle ting stående i lokalet som ikke tilhører vikarbureauet. Vi stod så i den situation, at de tømte hele lokalet, mapper, faktura, varer, effekter, DET HELE og vi stod og skulle bruge vores ting. Vi ringer så til advokat firmaet som så siger vi skal ringe til auktionsfirmaet. Det gør vi så og de siger de var på vej mod sjælland med tingene. Vi forklarer, at de har taget alle vores ting og vi er yderst utilfredse med situationen og at de har taget dokumenter, mapper osv fra ialt 3 virksomheder/selskaber, hans Holding, vores ApS og jeg havde nogle enkelte fakturaer osv. liggende også samt effekter. De forklar så at de tidligst kan aflevere dem tilbage torsdag den næste uge, hvilket ikke var godt nok. Så jeg måtte arrangere ekspres transport for afhentning af nogle af vores ting. Auktionsfirmaet havde lukket så de havde stillet tingene udenfor under et halvtag på en palle. Der iblandt elektronisk udstyr, vare, 3D printer osv som var fuldstænding uforsvarligt pakket ind. 3D printer fx var smidt i en flyttekasse og så var det det. Vi får hentet tingene og selvfølgelig var der en beskadiget 3D printer, Macbook Pro, og en iPhone 5 som var under reparation og som de bare havde smidt løst ned i en kasse og ladet stå udenfor på pallen sammen med de andre ting, den virker nu heller ikke. Vi tog billeder af alle tingene som de var pakket, så man kunne se hvor uforsvarligt det hele var pakket ned osv. Vi har så fået en masse omkostninger som følge af dette og stillet et krav på de resterende ting. Advokatfirmaet har afslået vores krav, både for omkostninger af afhentning, de defekte ting og vil kun gå med til at aflevere de resterende effekter tilbage som det eneste. Han er enda nu så fræk at skrive i mailen også "For en god orden skyld skal jeg bede om dokumentation for ejerskabet til aktiverne jf. konkurslovens § 82." Hvilket også er korrekt, men blot endnu en arbejdsbyrde for os at finde dokumentation for alle de ting, OG alene på baggrund af det der er sket så er det tydeligt, at han ikke har gjort selv samme, for så ville vores ting stadig havde været i lokalet. - Mvh Emil |
Jeg går ud fra du har sendt dit krav om godtgørelse for jeres omkostninger til advokatfirmaet. Da denne har gjort indsigelse er din mulighed nu at sende sagen for retten, som vil afgøre skyldsspørgsmålet.
Hvis dit krav er under 50.000 kr. kan du køre sagen som småsag uden advokathjælp. Retsafgiften er kun 500 kr.
http://www.domstol.dk/saadangoerdu/Smaasager/Pages/default.aspx
Du kan finde blanketter og vejledning på denne side: http://www.domstol.dk/selvbetjening/blanketter/staevningogsvarskrift/Pages/default.aspx
---
Lad dig iøvrigt ikke afskrække af at modparten er advokat.