Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket program skal jeg bruge for at lave en ebog?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Ringe
Tilmeldt 14. Nov 10
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 05:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg har, ad flere gange, forsøgt at google mig frem til hvordan jeg laver en ebog.

Jeg er kommet frem til iBooks, fordi jeg har mac. Men en ebog lavet i iBooks kan jo kun læses af macbrugere/kan kun udgives i iBooks. Så det er ikke holdbart for mig.

Men hvad gør jeg så? Hvilket program/format kan jeg lave en ebog i? ebogen skal kunne bruges på min hjemmeside, læses af både mac- og pcbrugere, kunne downloades/købes af læserne og vedhæftes i emails.

Håber I har nogle gode råd, da jeg er ved at gå kold i søgningen.

Vh. Molli

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 05:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Du kan skrive din ebog i Word, OpenOffice, LibreOffice eller Google Docs.

Fælles for alle disse løsninger er, at du kan gemme din ebog i PDF-format, så den kan downloades af dine kunder og vedhæftes emails.

Husk også på, at bare fordi du sælger din ebog fra f.eks. din egen hjemmeside eller blog, er det ingen hindring for, at du også sælger den gennem andre kanaler. Det kan f.eks. være Den Blå Avis, QXL, iBooks eller Saxo.

Fra Ringe
Tilmeldt 14. Nov 10
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 06:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bjarke

Tak for hurtigt svar.
Jeg har læst lignende svar før - det med at konvertere til pdf. Men jeg ønsker at lave en interaktiv bog med billeder og evt videoer, links til eksterne sider etc. Og så skal det være pænt. Kan man det hvis man laver den i et skriveprogram og konverterer til pdf?

Og hvorfor nævner ingen Pages? Kan det ikke bruges? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Molli,

Hvis jeg var dig, ville jeg nok skrive den i enten open office/Google Drive, og så ligge alt tekst over i Inddesign.

Desuden kan du lave al grafikken i Photoshop/Illustrator, og gemme arbejdsfilerne i samme mappe, som hvor din e-bog er, og så har du filerne i skallertbart format (vector), og desuden er det nemt at opdatere filerne, hvis du skal rette i det.

Fra Ringe
Tilmeldt 14. Nov 10
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 07:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nils

Tak for svar. Indesign, Photoshop, Illustrator, Open Office etc - alle disse ting har jeg ikke. Og har ikke råd til de dyre programmer, ej heller tid til at sætte mig ind i dem.

Er det ikke muligt at lave en simpel ebog på sin mac, uden at skulle have ovenstående programmer? Jeg køber gerne et eller flere programmer - men ikke i den prisklasse.

Vh. Molli

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Meget interaktivitet får du ikke ud af en PDF-fil. Der skal du nok kigge på Apple's løsning, som jo har de begrænsninger, du nævner.

Mit råd til dig er i øvrigt at starte ud med en ebog i PDF-format. Når du er fortrolig med den procedure, kan du gå skridtet videre og lege med interaktivitet. Lær at kravle før du kan gå i stedet for at fokusere på at løbe et maraton fra starten Smile

Apple's Pages kan også gemme PDF-format. Grunden til at jeg ikke nævnte det tidligere var, at jeg er på Windows og har minimal erfaring med Macs. Du kan læse lidt mere om at gemme i PDF-format med Pages her.

LibreOffice, OpenOffice (som i øvrigt begge virker fint på Mac) og Google Docs er 100% gratis.

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Molli Amalie Marcussen:
Men jeg ønsker at lave en interaktiv bog med billeder og evt videoer, links til eksterne sider

En ebog i PDF-format kan alt det du efterspørger, altså indeholde links til eksterne sider og billeder, men den kan ikke indeholde videoer. Du kan i stedet linke til de videoer, du gerne vil have læseren til at se. Men decideret interaktivitet kan den ikke.

Du kan evt. gå på Saxo som og downloade nogle gratis ebøger, hvor du kan få en god fornemmelse af hvad ebøger i PDF-format kan gøre.

Jeg har i øvrigt selv nogle af mine ebøger til download derinde. En af dem er gratis og handler om at lave sit eget informationsprodukt, herunder ebøger.

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Molli Amalie Marcussen:
Er det ikke muligt at lave en simpel ebog på sin mac, uden at skulle have ovenstående programmer? Jeg køber gerne et eller flere programmer - men ikke i den prisklasse.

Hej Molli

Jo du kan godt lave en simpel ebog med de værktøjer som findes til Mac.

Se på Sigil, det er open source og findes til Mac.

Der er også iBooks Author 

Som alt andet udvikling, så er det ikke let at lave interaktive ebøger, da de virker forskellige alt efter hvilken platform de (læses) med.

Det er altid svært at få billeder / grafik og hyperlinks til at "opfører" sig efter hensigten, da der er forskel på at læse en ebog på en smart phone, eller på en Ipad / tablet.

Mit råd er at du bruger nogle gratis programmer som Sigil og Pages, som du har til Mac ( pendant til word) og ad den vej lærer, hvordan det er at lave ebøger, til de forskellige platforme, Ipad, tablet, Iphone osv.

Fra Viborg
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 737
Fra  Webdesign, Niels Madsen Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

https://itwebsite.dk

Fra København
Tilmeldt 22. Oct 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Molli

Hvad endte du med, jeg sidder selv i samme situration nu :)

KH Mie

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)