Som så mange andre har jeg planer om at komme i gang med noget telesalg/mødebooking så jeg kan få solgt nogle flere webløsninger. |
Hvad du har brug for kommer meget an på hvor avanceret dit produkt er, og hvilke og hvor mange kunder du planlægger at kontakte.
Jeg vil som det første sørge for at have en rigtig god "elevator talk". Altså sikre dig at du overordnet kan fortælle hvad dit produkt kan tilbyde på 20 sek.
Derudover vil jeg spørge mig selv om hvordan jeg i løbet af de første 20 sek. kan skabe et behov for produktet hos kunden.
Et script kan være et rigtig godt værktøj hvis du ikke har de store erfaringer indenfor telemarketing, men samtidig kan det også være en ulæmpe hvis du ikke kan løsrive dig fra det, og improvisere(hvilket du med garanti bliver tvunget til) Jeg vil istedet lave et overblik over samtalen, og så skrive stikord til de vigtige elementer i hver af samtalens stadier.
Eksempeltvis:
Indledning: Hvordan præsentere jeg mig selv og mit formål.
Behovsafdækning: Hvordan kan jeg skabe en følelse af at virksomheden har et behov for min løsning.
Præsentation af løsning: Hvordan skaber jeg bedst værdi om mit produkt, så jeg kan overbevise om at det er den rigtige løsning.
Salg: Hvordan får jeg rent faktisk lukket samtalen, og får salget hjem. Skal der sendes opfølgende e-mail, eller opfølgende samtaler osv.
Du vil sansynligvis opleve at blive afbrudt 1.000 gange, og at det kan kræve mange opkald bare at nå til en beslutningstager.
Vedr. CRM systemer osv, ved jeg naturligvis ikke hvad dit behov er, men jeg tror at et headset og et excel ark kan klare det basale behov, indtil man får afprøvet om kanvas er noget man vil bruge fremover.
Jeg håber du kunne bruge lidt af det.
Held og lykke med det. :)