Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Retten til domæne navn?

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 15. Dec 13
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Har nogle spørgsmål til retten at benytte et domænenavn. Står i den situation at navnet jeg gerne vil benytte som domæneadresse allerede er optaget. Dog kan jeg i Patent og Varemærkestyrelsen, se at varemærket (mærketekst) ikke er registreret. Kan også i CVR registeret se, at der heller ikke er nogle virksomheder registreret med det pågældende navn. Til yderligere info, så eksistere der ikke nogle hjemmeside med domænet, men kan alligevel se på Dandomain, at den har været optaget siden 2010. 

Har derfor følgende spørgsmål.
- Hvis jeg registrere varemærket i Patent og Varemærkestyrelsen , har jeg så også retten til at benytte domænenavnet?

Hvis dette ikke er tilfældet, så kan jeg se at domænet eu istedet for dk er ledig. Såfremt jeg skulle benytte domænet eu, har det så nogle betydning for når folk søger på google?

Er der andet som jeg skal være opmærksom, hvis jeg benytter et eu domæne, må i også meget gerne kommentere på dette.

Tak for jeres hjælp Smile
 
Mvh
ASAP    

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg husker - men hæng mig ikke op på det - så kan du efter visse retningslinjer hos Klagenævnet for Domæner få overført et domænenavn til dig, såfremt du har ret til navnet. Med andre ord: ejer du mærket etc. så har du muligheden. Tjek det hos klagenævnet.

Fra Holme Olstrup
Tilmeldt 2. Dec 13
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv evt. at læse denne artikel. Ser ud til at være brugbart ;)

klagenævnet som Jacob omtaler findes her

Fra Odense
Tilmeldt 21. Jan 13
Indlæg ialt: 327
Fra  Morning Train MS Robotics Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan jo starte med at spørge ejeren om det er et domæne de alligevel aldrig vil få brugt, og derfor gerne vil af med det. Hvordan med hensyn til rettighedder, er der desværre ikke et simpelt svar på. Kommer an på om det er et normalt alment kendt navn, om der er nogen tilknytning til navnet hos dig eller nuværende ejer osv. Så det klart nemmeste er at tage kontakt til ejer.

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 13
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:

Så vidt jeg husker - men hæng mig ikke op på det - så kan du efter visse retningslinjer hos Klagenævnet for Domæner få overført et domænenavn til dig, såfremt du har ret til navnet. Med andre ord: ejer du mærket etc. så har du muligheden. Tjek det hos klagenævnet.

Ok vil tjekke om der skulle være oplysninger at hente der.

- tak for svaret!

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

der er et link til artiklen ovenfor. det er godt. det er rimelig nemt at anvende § 12, stk. 2. ring til dem, de er søde og gøre det hele for dig. du behøver ikke advokat.

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 13
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Lapin:

Prøv evt. at læse denne artikel. Ser ud til at være brugbart ;)

klagenævnet som Jacob omtaler findes her

Tak for linket til artiklen. Virkelig brugbart. Som jeg ser det, så gælder især i dette tilfælde punktet med 1.) Domænet bliver ikke brugt reelt.
Om punktet 2.) Har registranten forsøgt at sælge domænet? kan jeg hurtig, som Martin i sit oplæg nævner, høre om vedkommende er ude på at sælge domænet. Dette kan så danne yderligere dokumentation for min sag :)

Tak!

 

Mvh

ASAP

  

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 13
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Schadegg Rasch Jensen:

Du kan jo starte med at spørge ejeren om det er et domæne de alligevel aldrig vil få brugt, og derfor gerne vil af med det. Hvordan med hensyn til rettighedder, er der desværre ikke et simpelt svar på. Kommer an på om det er et normalt alment kendt navn, om der er nogen tilknytning til navnet hos dig eller nuværende ejer osv. Så det klart nemmeste er at tage kontakt til ejer.

Det var også noget jeg havde tænkt på. Men det der undrede mig, er at ejeren lige fornyelig har forlænget retten til domænet, selvom der ikke er tilknyttet nogle hjemmeside til navnet. Da man jo skal betale for retten til domænet, så tror jeg derfor ikke det er noget vedkommende sådan bare umiddelbart vil af med. Kan også se at ejeren operere i samme branche som jeg, og derfor nok har købt domænet fordi navnet minder om den virksomhedsnavn ejeren selv bruger pt. Ved så ikke om det har nogle betydning, hvis jeg eventuelt skulle tage sagen op hos klagenævnet. Men jo det er altid en mulighed at kontakte ejeren Smile

Tak for dit svar!

 

Mvh
ASAP   

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 13
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:

der er et link til artiklen ovenfor. det er godt. det er rimelig nemt at anvende § 12, stk. 2. ring til dem, de er søde og gøre det hele for dig. du behøver ikke advokat.

Ok det lyder jo rigtig godt. For skal helst ikke ud i en dyr klagesag lige hvor man har tænkt sig at starte en ny virksomhed op Big Smile

 

Mvh

ASAP    

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

ASAP:
- Hvis jeg registrere varemærket i Patent og Varemærkestyrelsen , har jeg så også retten til at benytte domænenavnet?

Ikke pr. automatik. Det kan du bare spørge Nets om (Både vedr. nets.dk og nemid.dk) Big Smile

Det kan jo sagtens være at domænet bruges, selvom der ikke umiddelbart er noget på siden. Men som andre også har nævnt, så start med at tage en snak med nuværende ejer. Det tror jeg er din største chance for at få det.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)