Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

I tvilv om datoer for opsigelse af medarbejder i prøveperioden.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. May 08
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en ansat jeg skal opsige og jeg er i tvivl om der tælles indenfor 10uger eller 3 måneder minus 14 dage? Det er lidt kryptisk at få det gjort korrekt.

Personen er blevet ansat 1. nov og jeg havde tænkt mig at opsige ham midt i januar, som i 14 dage før de 3 måneder er gået men har så læst om at der tælles i uger. Jeg vil nødigt hænge på lønnen i længere tid - men samtidigt vil jeg også bevare god karma og udbetale så meget løn for januar som muligt.

www.google.com

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg synes godt nok, at det er lidt underligt, at du ved at du vil opsige en medarbejder og så ikke bare gør det straks, du bliver enig med dig selv eller din ledelse om det.

Normalt ville man blot opsige og så ville personen fratræde 14 dage senere. Uanset hvordan du regner, så er 14 dage jo 14 dage. Så hvis vedkommende opsiges en mandag, så har han sidste arbejdsdag 2 uger senere om mandagen. Andet har jeg aldrig hørt.

Men der er intet i vejen for at opsige med længere varsel end 14 dage, Det er blot minimum, så længe det stadig er inden for de 3 måneder. Hvis du opsagde ham/hende til den 1 februar, så tror jeg at varslet skulle have været en måned.

Så meddel vedkommende allerede imorgen, at han/hun er opsagt og har sidste arbejdsdag den 31. januar. Så har du dit på det tørre, selv om jeg ikke forstår at du vil beholde en person, som åbenbart ikke skal/bør være der længere.

Tilmeldt 4. May 08
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Flemming,

Det der gør mig forvirret er ikke de 14 dage, men om hvornår prøvetiden er overskredet - altså hvornår det er for sent. Et sted står der 10 uger og et andet 3 måneder.

Jeg vil bare gerne komme så godt ud af situationen som muligt men samtidig vil jeg heller ikke risikere at skulle være tvunget til at betale for ekstra måneder som jeg kan læse det kan resultere i.

www.google.com

Tilmeldt 24. Dec 13
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Sorry men synes godt det er sådan lidt at du allerede ved nu at du vil opsige ham. hvis du har ansat ham nu og vil opsige ham der kan du vel bare ha lavet en kontrakt der kun gælder der..

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener det er tre måneder der gælder. 

Du kan aldrig hænge på mere end en måneds ekstra løn hvis du overskrider de 3 måneder. Det er først efter 5 måneders ansættelse at den ansatte har krav på 3 mdr. Løn.

husk hvis du ikke har indskrevet prøvetid i ansættelseskontrakten gælder de 14 dages opsigelse ikke.

Tilmeldt 4. May 08
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper I. P:
Du kan aldrig hænge på mere end en måneds ekstra løn hvis du overskrider de 3 måneder

Tak for input Jesper.  Det er lige mit dilemma du skriver der. Som jeg opfatter det er det ikke entydigt om det er 3 måneder minus 14 dage der er grænsen eller 10 uger der er den magiske skæringsdato for at undgå ekstra månedsløn.

www.google.com

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

3 mdr minus 14 dage giver 10 uger. 

Som jeg forstår loven skal du således opsige senest 14 dage før januar løber ud. 

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 346
Fra  Parfume-S Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Kommer det ikke an på kontrakt? I butiksbranchen kan man i prøveperioden opsige fra dag til dag, hvilket så også gælder den anden vej.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)