Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sidste nyt om iværksætterselskab (IVS)

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

HVOR MEGET SKAL DU INDSKYDE I ET IVÆRKSÆTTERSELSKAB?

Du ved sikkert at selskabsformen kan etableres (teoretisk) fra 1 krone. Men stiftelsesomkostninger m.v. skal kunne indeholdes indenfor dit indskud skrive Erhvervsstyrelsen. Det er imidlertid UPRÆCIST og i realiteten ikke helt rigtigt:

Hvis DU SELV betaler alle omkostninger forbundet med stiftelsen - dvs. du lader IKKE selskabet betale nogen omkostninger - så kan du teoretisk stifte selskabet med et indskud på 1 krone.

Hvis du ønsker at selskabet skal betale omkostningerne, og det kunne du ønske fordi eventuelle momsudgifter jo kan fradrages af selskabet, så er det mere komplekst: Erhvervsstyrelsen skriver i et eksempel, at man ved et endskud på kr. 1.000 kan lade selskabet afholde omkostninger, der er MINDRE end 1.000. Dette er imidlertid ikke nødvendigvis præcist eller rigtigt.

Når du stifter et iværksætterselskab bliver du som stifter omfattet af Selskabslovens øvrige regler, og her findes en kedelig bestemmelse i § 119 i Selskabsloven. Denne bestemmelse handler om, at selskabet ikke må "miste" mere end halvdelen af sin kapital, uden ledelsen herefter har en handlepligt. Bestemmelsen medfører imidlertid, at stifteren - i det sekund selskabet stiftes - kan komme i karambolage med § 119, såfremt selskabet i eksempelt med et indskud på 1.000 afholder omkostninger med mere end 500. Og man må efter min opfattelse ikke i - stiftelsessekundet - skabe en situation for selskabet, der strider mod § 119. Det skal siges, at dette emne ikke er specielt dyrket teoretisk, fordi man jo aldrig har haft en selskabsform, hvor emnet har været relevant i forbindelse med stiftelsen. Det betyder at her ligger en juriidisk udfordring.

Mit bedste råd overfor denne usikkerhed, som også fremgår af vores stiftelsesblanket, er derfor at man simpelthen indskyder "mere". Hvis man står overfor stiftelsesomkostninger på f.x. 2.000 kr. anbefaler jeg at man indskyder 4.000 + 1 krone, således at mere end halvdelen IKKE forsvinder i forbindelse med stiftelsen. Uanset gebyret til styrelsen på 670 kr. ikke skal henregnes til det man juridisk betegner som stiftelsesomkostninger, så er det tillige min anbefaling, at man indregner dette beløb til de samlede stiftelsesomkostninger. I eksemplet skal man altså indskyde 2.000 + 670 x 2 + 1 krone, eller 5341.

Styrelsen har meddelt mig, at problemet kunne løses ved at stifter indlåner midlerne til selskabet i forbindelse med stiftelsen, altså at man stifter med et indskud på 1 krone + indlån på 2.670. Dette er imidlertid efter min opfattelse noget sludder, for dette passiv (gælden) medfører jo en negativ egenkapital i stiftelsesøjeblikket på 2669 kr. og det må/kan tillige være i strid med §119.

Vi ved ikke præcist hvad konsekvenserne er af de mange stiftelser, der finder sted i disse dag, hvor andre rådgivere ikke er OBS på disse sammenstød, så mit bedste råd er derfor til dig, der overvejer IVS, at tænke over det jeg har skrevet, og herefter drage dine egne konklusioner.

Med fare for at blive skudt "salg i skoene", hvilket ikke er hensigten, så "får du ikke lov til" - af hensyn til dig - at stifte IVS i strid med § 119 via mig...

ANVENDELSE AF IVÆRKSÆTTERSELSKAB SOM HOLDINGSELSKAB

Både her og på debatten på mit site ditselskab.dk stiller flere og flere konkrete spørgsmål til Iværksætterselskabet som holdingselskab. Spørgsmålet, der lige nu er nogenlunde afklaret via svar til mig fra Erhvervsstyrelsen er:

Hvis jeg stifter et IVS til en tusse, og anvender dette selskab som holdingselskab for et andet kapitalselskab, f.x. et IVS, så kan jeg først SOM ULTIMATIV EJER AF HOLDINGSELSKABET får udbytte ud af denne koncern når følgende betingelser er opfyldt:

Datter IVS skal i alt (summen af selskabskapital + opsparingsreserve) indeholde mindst 50.000.

Herefter kan Datter IVS udlodde til Holding IVS. Egenkapitalen i Holding IVS overstiger nu 50.000 fordi: Holding IVS består af en selskabskapital på 1.000 + 100% anparter i datter IVS, der kan aktiveres med 50.000, og selskabet har ingen gæld.

Ergo er egenkapitalen 51.000. Holding IVS kan imidlertid IKKE udbetale udbytte som IVS FØR selskabet har opsparet opsparingsreserve med 49.000. Først herefter kan selskabet udbetale udbytte. Med andre ord skal et IVS Holding altså have en egenkapital på 100.000 før det kan udbetale udbytte! Dette kan så formentlig justeres ved at lave en kapitalforhøjelse i IVS Holding med fondsanparter, men det er jo et noget tungt system.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige kort som tilføjelse: Stiftelsesomkostninger som man måtte vælge at lade selskabet afholde, må IKKE tages som fradrag i selskabet men skal ved årsafslutning tillægges selskabets resultat når man går fra driftsmæssigt resultat til det skattemæssige resultat.

Ingen tvivl om, at netop forskel på det driftsmæssige resultat og det skattemæssige i mange IVS vil betyde, at der kan være ganske stort behov for hjælp til regnskabsafslutning

Momsen derimod er der moms fradrag på

At styrelsen anbefaler, at man kan komme ud over problem med negativ egenkapital ved at indlåne f.eks 2.600 kr til selskabet til at stifte for i selskabet - virker så tosset at det råber til himlen, for jeg er da helt enig med Jacob i, at et lån klart vil stå som gæld i selskabet og når pengene fra banken hvor lånet indgik er brugt, så står lånet alene tilbage og giver negativ egenkapital. Det er ikke til at fatte hvis de råder sådan.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Præcis, men der er jo trods alt en likviditetsmæssig fordel ved at lade selskabet afholde omkostningerne, i og med man kan anvende de samme midler.

Jeg bør måske endvidere henvise til mit tema om IVS her: www.ditselskab.dk/ivs

 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Og husk så lige der ikke er momsfradrag i et holdingselskab, da det ikke driver momsfradragsberettigeded aktiviteter!

Statsautoriseret revisor - København

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak for delingen af jeres viden på dette område!

Cef:

Og husk så lige der ikke er momsfradrag i et holdingselskab, da det ikke driver momsfradragsberettigeded aktiviteter!

Det kan man nu godt. Et holdingselskab er jo blot et selskab der ejer andre virksomheder. Det kan sagtens samtidig drive momsfradragsberettiget aktivitet.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, under forudsætningen at det driver momspligtige aktiviteter, hvilket er de færreste holdingselskaber - særligt lige ved stiftelse.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 27. Oct 13
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor lang tid vil det tage at stifte et IVS selskab?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan kun manuelt stiftes og det nærmeste vi kan komme det er nok, at det inden nytår tog ca 8 uger for manuelle stiftelser. Der kan så nu være en pukkel grundet nye IVS manuelt, og det kan øge tiden yderlige - men teoretisk kan de også ha sat flere personer på opgaven. 8 uger er nærmeste gæt lige nu. Jeg havde et par venner som stifte SMBA manuelt for ½ år siden (man man ikke mere), der tog det faktisk et fuldt kvartal

Du skal i alle fald ikke ha nogen fejl i vedtægter - bankkonto i IVS understiftelse osv, for så kan det blive en lang omgang

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Første IVS stiftet tog 1 dag. Bliver spændende at se de kommende dage hvad kadancen er.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Første IVS stiftet tog 1 dag. Bliver spændende at se de kommende dage hvad kadancen er.
imponerende, måske kan vi afblæse den med 8 uger - de har oppet sig måske?

hvor finder du de som er stiftet - jeg prøvede lige bare at søge IVS og finder jo også en del med formen IVS understiftelse - med CVR nummer men med beskrivelsen - som vel gør, at de stadigt hedder xxxx IVS under stiftelse der står for dem jeg kan finde:

270 Enhed under oprettelse i Erhvervs- og Selskabsstyr

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)