Godt valg, jeg har efterhånden en del erfaring med begge typer løsninger til mobiler. Personligt anbefaler jeg alle mine kunder til at holde sig til at have et tema til computere og tablets, imens mobilen har en seperat tema tilkoblet.
Det giver klart den bedste oplevelse for brugerene når man uden forbehold kan tilpasse funktionerne til den platform brugeren benytter, samtidigt synes jeg rent praktisk også det er skønnere at vedligeholde når de to versioner af siden er adskildt i hver sin tema pakke.
Jeg vil så svare det modsatte af Martin, nemlig at jeg som udgangspunkt vil foretrække en responsiv løsning. Hver har sine fordele og ulemper - det jeg vægter højt er blandt andet at man slipper man for at udvikle og vedligeholde to løsninger, du skal ikke i samme grad bekymre dig om hvordan fremtidens mobil bliver (og kan detectes) og du mindsker en potentiel dublicate content risiko. En responsiv løsning har selvfølgelig også nogle udfordringer man skal tage højde for, blandt andet hvordan man bedst optimerer billeder, sørger for ikke at begrænse desktop for meget samtidig med at mobil ikke loader for meget irrelevante og så kan du ikke out-of-the-box tilbyde mobilbrugere at se dit desktop site hvilket er/var en normal funktion på mobilsites.
Når alt dette er sagt skal det også siges at "det kommer an på" for der kan sagtens være situationer hvor et egentligt mobilsite kan have sin rigtighed, fx hvis indhold eller funktion differentierer meget.
I den forbindelse er jeg lidt i tvivl om jeg skal være en shop der er responsive eller med et mobil modul ?
Vi havde samme overvejelse og valgte at gå med responsivt, og det har været et forkert valg. Der er småting vi kunne lave lidt om og tilpasse, men ikke noget der ville rykke væsentligt ved den samlede oplevelse. Og Analytics tallene taler da også deres tydelige sprog.
Så fra på mandag, når "folk" er tilbage på arbejde, starter arbejdet på en helt ny løsning til mobil. Og det har jeg store forventninger til.