Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Underskud i nystartet firma og moms

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vil lige høre...

Jeg går og overvejer at starte et lille firma op der primært skal tage sig af domænesalg og cloudhosting. Det er klart at der vil være underskud et godt stykke tid og det er for såvidt acceptabelt givet store opstartsomkostning og løbende udgifter.

Grundet den lille omsætning ønsker jeg naturligvis at beholde mit nuværende job.

Jeg er usikker på om jeg skal momsregistreres eller om jeg kan vente med det indtil min omsætning er over 50.000? Jeg tænker at omsætningen kommer over 50.000 efter et par år.

Uden momsregistrering kan jeg så ikke trække moms fra eks.vis til elektricitet, hvilket også er fint nok.. jeg overlever nok de par håndører. Men hvordan med selve udgifterne jeg har, eks.vis lokaler, varme osv.

Kan jeg trække de udgifter fra i min personlige indkomst?

Hvis jeg får et CVR-nummer betyder det så at jeg ikke længere vil have et skattekort som jeg kan aflevere til min arbejdsgiver?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke først omsætte for 50000 kr på under 12 mdr og så registrere dig, hvis du kunne forudse det ville ske - læs her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

Hvis du ikke forventer at ramme 50 t på 12 mdr i træk kan du drive virksomhed uden moms som her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/kan-jeg-drive-forretning-uden-at-vre.html 

Du kan ikke trække moms fra når du ikke er registreret men du kan godt trække de konkrete udgifter du har ved at drive virksomheden fra dens indtægt

Du vil stadigt ha et skattekort helt normalt som du er vant til selvom du stifter virksomhed og det trækker din arbejdsgiver helt som normalt

Du vil risikere ikke at kunne få dagpenge hvis det skulle blive nødvendigt, uden at lukke virksomheden

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok.. det var et godt forståeligt svar.

Til at starte med vil jeg have det stående i min kælder, men hvordan gør jeg med strømmen så?

Jeg er egentlig ligeglad med det der med "kontor i hjemmet" og har ikke nogen udsigter til nogensinde at få det, men jeg vil nødig stå i en situation hvor jeg selv skal betale strømmen til "firmaet i kælderen", da cloudhosting rent faktisk trækker en del strøm.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene du må ud i en officiel bimåler som bedst, men i alle fald, du skal kunne dokumentere hvorfor du trækker det du nu en gang trækker fra på den ene eller anden fornuftige måde

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Aug 12
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

SolidH2O:
da cloudhosting rent faktisk trækker en del strøm

Du og dine kunder er bedre stiller hvis du reseller andres servere indtil du er kommet i gang , at lave hosting fra en kælder er at bede om problemer og du risikeret at lukke hele bixen ved en fejl du ikke kan kontrollere (strøm mm)

blog @  http://flemmingriis.com> systemcenter blog

Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :

SolidH2O:

Ok.. det var et godt forståeligt svar.

Til at starte med vil jeg have det stående i min kælder, men hvordan gør jeg med strømmen så?

Jeg er egentlig ligeglad med det der med "kontor i hjemmet" og har ikke nogen udsigter til nogensinde at få det, men jeg vil nødig stå i en situation hvor jeg selv skal betale strømmen til "firmaet i kælderen", da cloudhosting rent faktisk trækker en del strøm.

Vær opmærksom på, at det er langt bedre og lettere for dig at colocate dit udstyr. På den måde har du en række fordele. Heriblandt at du kan 1) trække hele udgiften fra til hosting uden bøvl, 2) du har redundante forbindelser samt redundant strøm.

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de velmenende råd, men der er sku ikke meget iværksætter over den slags formaninger ;-) I 1998 lå Google i en garage i Menlo Park, Californien.

Trække udgift fra til hosting? jamen det er jo mig der skal hoste clouden.

Derudover kan man jo godt tilbyde sine kunder redundante setups med blot en elleverandør, SLA'en hos DONG for forsyning ligger over 99.999% altså allerede bedre end cloudhosting generelt... det har jeg nemlig allerede overvejet :)


Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

John giver nogle gode svar mht. momsregistrering. Men en ting du måske også bør have i overvejelserne, er signalværdien i at have et CVR nr.

Da du vil sælge cloudhosting og domæner, vil du nok have en del erhvervskunder, og de vil nok foretrække at handle med en anden virksomhed, fremfor en privatperson.

Jeg har tidligere arbejdet lidt med hosting i et firma jeg var medejer af, stod dog ikke for driften af hostingen. Men jeg husker det som ret dyrt i strøm, aircondition, backupstrøm (batteri-UPS) etc. selvom vi kun havde 10 servere stående. Så det vil nok være en fordel for dig at kunne fratrække momsen. Og med hosting er der også jævnligt nødvendigt at opgradere servere og købe nyt hardware, i takt med at der kommer flere kunder, så det vil også være en fordel at kunne trække momsen fra på disse indkøb.

Som udgangspunkt vil jeg give Kristoffer ret i at co-location af servere er en bedre løsning. Men der er også omkostninger forbundet med det, og så længe du er i opstartsfasen kan det være okay at hoste det hjemmefra. Men hav en klart defineret plan for hvornår du vil rykke det ud i mere "professionelle" omgivelser. Lad det ikke komme bag på dig at du lige pludselig skal til at tage stilling til flytning. Det samme gælder udviddelse af serverne.

Mvh Carsten 

Tilmeldt 31. Aug 12
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

SolidH2O:
Tak for de velmenende råd, men der er sku ikke meget iværksætter over den slags formaninger ;-) .

Det er vel mere iværksætter ved at du kan tilbyde et produkt der er seriøst samt du ikke har en kapital binding i hardware

Du kan ikke sætte en hostning forretning på at dong lover 99.999 % forsyning hvis byggemandbob kommer forbi og graver noget over ved en fejl så kan du være nede i flere dage , og strøm er kun en lille del

blog @  http://flemmingriis.com> systemcenter blog

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

SolidH2O:

Tak for de velmenende råd, men der er sku ikke meget iværksætter over den slags formaninger ;-) I 1998 lå Google i en garage i Menlo Park, Californien.

Trække udgift fra til hosting? jamen det er jo mig der skal hoste clouden.

Derudover kan man jo godt tilbyde sine kunder redundante setups med blot en elleverandør, SLA'en hos DONG for forsyning ligger over 99.999% altså allerede bedre end cloudhosting generelt... det har jeg nemlig allerede overvejet :)

Hvis du har én el leverandør, så har du ingen 'redundante setup', redundant betyder at du har en 'backup'/duplicate af vigtige komponenter i form af hardware, strøm, internet etc.

Dong har rigtigt nok en SLA på 99.999% - det har de el selskaber som mange datacentre bruger også, men stadig har der været brug for redundant strøm, internet osv, ufattelig mange gange, bare fordi du har en SLA betyder ikke at oppetiden faktisk er 99.999%, det betyder at hvis oppetiden er mindre end 99.999% skal de dække x. Men hvad gør du den dag at DONG går ned?

Udover det, så kræver det selvfølgelig den rette køling til din kælder, for at holde serverne stabile etc, du skal også huske, ved at placere ting i en kælder øger du risiko for skade på hardware i form af oversvømmelse (Ja, det er sket for en stor host i Danmark).

Endvidere du skal have internet forbindelser der sparker røv, det er ikke særlig nemt at få privat, og du har meget svært ved at lave en form for god connectivity som host, ved at placere det hjemme hos dig selv.

Du kan sagtens hoste din egen cloud i et andet datacenter, 'egen cloud' betyder ikke, at du skal stå for housing af hardwaren, levering af strøm, eller internet, det betyder det er dig der har den setup i form af f.eks. CloudStack, OnApp eller OpenStack cluster environment (f.eks.) som står for deployment af alle dine VM's.

Hvis du skal bygge en cloud vil investeringen være høj, bare i hardware koster det en del knaster, jeg vil ingengang tænke på hvad det vil koste at skulle lede efter redundant strøm, internet, etc.

Personligt tror jeg det bliver meget svært at sælge en 'cloud løsning' der er hosted på et netværk hos en eller anden i Danmark, fordi du vil have et rigtig stort problem for bare at levere en form for performance som et etableret datacenter kan.

Mit tip er, colocate dit hardware, det er det de fleste cloud providers i verdenen gør anyway, hvis ikke de har kunne sparke en slat millioner euro i et datacenter :)

Men jeg vil da ønske dig held og lykke med dit projekt!

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)