jeg arbejder på at lave en ny webshop. Jeg momsregisteret den eftersom jeg købe varer både inden og udenfor EU.
Jeg opretter firmakonto til den en af dagene - hvordan og hvorledes med privatindskud? Hvordan gør jeg det? Jeg har jo af privatlomme betalt domæne, osv
Det bogfører du i virksomheden når den er oprettet.
SKAT tillader at der tages omkostninger OP til 6 måneder før start.
Modkontoen til omkostningerne er mellemregningskontoen, og det skal naturligvis være omkostninger der har relevans for virksomheden alene og med tilhørende bilag.
Der er ikke krav om erhvervskonto så du må godt bruge en privatkonto - men du skal formentlig få dig en ekstra konto så du let kan holde privatøkonomi og erhverv adskilt.
Du kan så ha lidt udfordringer med at få knyttet Nemkonto til mere end EN privatkonto, og der må du nok finde dig i, at transaktioner der skal via Nemkonto (kunne være moms og andet inkl. ex Nets tilknyting for dankort) kommer via din oprindelige privatkonto som du kan få NemKonto til at knytte dit CVR nummer til - som en ekstra tilknytning
Nemmere er det - men også i en del banker dyrere og/eller sværere, at få erhvervskonto, men med en sådan har du jo en nemkonto privat og en nemkonto erhverv og kan holde til adskilt -
Husk lige, at egentlige stiftelsesomkostninger ikke kan trækkes fra (men momsen kan) - men domæne o.l. kan trækkes fra ud fra din beskrivelse, så længe du ikke inden har faktureret noget uden moms
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
er det ok at man bare opretter en ny privatkonto eller skal det være en decideret virksomhedskonto? det er kun et enkeltmandsselskab
Uanset hvad, så skal du have en konto tilknyttet din virksomhed overfor SKAT (Nemkonto). I forhold til SKAT er en bankkonto en bankkonto, det er din bank der måske kalder dem noget forskelligt :)
Men igen, din bank skal verificere kontoen med ID og dit registreringsbevis når du får det.